Van Boppard naar Rüdesheim

November 26, 2014 in Germany ⋅ ☁️ 5 °C

Goed geslapen na een gevecht met het kussen, oogjes even open om half vijf met het gedacht dat de maan binnenscheen maar het was een straatlantaarn, daarna terug in slaap tot kwart voor acht.
    Het buffetontbijt staat van 7,30 tot 9u en het was ruim voorzien. We waren al snel aan de Lorelei en iedereen stond op het zonnedek om foto's te nemen. Het was minder spectaculair als vorige keer, mogelijk door het mindere verkeer op de Rijn maar ook een betere schipper en/of een beter schip?
    Nog wat Tai Chi om de spieren los te gooien en cocoonen in de kajuit we varen tot half twee en leggen dan aan in Rüdesheim.
    Maar voor we daar zijn nog een middagmaal zoals we zelf gekozen hebben bij het ontbijt:
    Crèmesoep van kikkererwten en spek
    Saladebuffet
    Mahi Mahi; goudmakreelfilet met selder, tuinbonen en kruidencouscous
    Appelstrudel met vanille-ijs.
    Na het geslaagde middagmaal gaan we wandelen naar Rüdesheim, gelukkig is het terug droog want deze voormiddag viel er een druilerige regen, het is 8°. Langs de kade staan kraampjes, hier is het een Weinachtsmarkt der Nationen. We wandelen via de Drosselgasse naar boven, daar zijn allemaal winkeltjes dus er kunnen geen kraampjes meer staan, tot de Oberstrasse waar weer kraampjes staan. We drinken een gesoigneerde Rüdesheimer kaffé, dit wil zeggen aan tafel geflambeerd, de prijs navenant (7,50€/pp) maar we voelen ons dan een koning te rijk! En Dirk vond een handgemaakte kaasschaaf uit Finland aan 15€ te duur! Omdat de zetellift naar het Niederwald Denkmal het niet doet wandelen we maar de Panorama wandeling door de wijngaarden. Bladeren zijn er niet meer aan de wijnstokken maar op sommige wijngaarden hangen nog druiven, ik denk dat men deze laat hangen om op de eerste vorst te wachten om er ijswijn van te maken, maar ze zijn ondertussen al uitgedroogd. Dan wandelen we weer via de kraampjes, achter iedere hoek staan er weer andere, terug naar het schip. We hebben nog een uurtje om ons te verfrissen en het diner komt er aan, we durfden onderweg geen braadworst eten omdat we anders ons lekker avondmaal niet zouden opkrijgen.
    Gerookte zalmterrine met komkommer en dille- zure dressing
    Helder runderbouillon met pannekoekreepjes
    Botervis of parelhoenborst met ratatouille en aardappeltaart
    Kaasplankje
    Het is heerlijk, juist genoeg en fijn opgediend. De kerstmarkt is dicht vanaf 8u en Dirk zijn pees doet pijn dus houden we het gezellig op het schip, wat UNO spelen en dan is het bedtijd.