Hoa Lu

April 22, 2012 in Vietnam ⋅ ☀️ 34 °C

Gewekt om 7 u, valies naar buiten en na 't ontbijt zullen we vertrekken met onze minibagage.
    Iedereen is slecht in slaap geraakt, waarschijnlijk door het sorteren van onze bagage, een deel blijft hier en een klein deel nemen we mee op onze 3-daagse trip.
    Stipt om half negen stappen we de bus op naar de Valongbaai. Niet te verwarren met de Halongbaai die we later nog zullen bezichtigen.
    Onderweg vertelt Mi weer over het dagelijkse leven en de levensduurte. In Hanoi verdient een persoon gemiddeld 1600$ per jaar. Een kind naar school laten gaan kost 500$ per jaar. Benzine is 1.20€ per liter!
    Onderweg zijn nogal wat rijstvelden maar vooral kleine huizen met verkoop op straat.
    Er is veel lintbebouwing langs de hele weg, we reden 2,5u.
    We gingen varen in de Valongbaai op platte bamboe schuiten. Een prachtige tocht door karstgebergte. Het is ongelooflijk mooi, we schoven over het water en hoorden buiten het roeien van onze (voornamelijk vrouwelijke) roeiers alleen de natuur.

Aan de weg stonden de gebruikelijke kraampjes met veelal broderiewerk.
    Zelf kocht ik een minischuitje voor 40.000 VND als wisselgeld kreeg ik een geborduurd lavendelzakje i.p.v. 10.000 VND.
    Onze volgende stop was Hoa Lu, de eerste hoofdstad van Vietnam rond het jaar 1000.
    Vietnam was onder Chinese bezetting maar Dinh Tien Huang verzamelde de 19 verschillende staten of volkeren om eensgezind in opstand te komen tegen China.
    Later werd hij vermoord samen met zijn oudste zoon en drie dagen later ook zijn tweede zoon door een mandarin. De generaal die de moordenaar opgespoord en gedood had trouwde met de weduwe van Dinh Tien Huang omdat de overblijvende zoon slechts 6j was. En zo begon de eerste Le dynastie.
    We bezochten twee tempels één van de koning Dinh en één van de generaal-koning Le.
    Maar ze leken erg op elkaar. Omdat ze zo oud zijn waren ze toch de moeite waard. Hier aten we onze picknick, niet zo comfortabel als thuis, we zaten met zijn allen op een trap aan een bijhuis van de Tempel.
    Beide tempels lagen in een citadel en waren omgeven door kraampjes. De verkopers waren vrij opdringerig, men probeerde ook geld te wisselen en je hiermee af te zetten!

Het was heel warm en we waren allemaal blij om terug op de bus te kunnen in de airco en met een verfrissingsdoekje.
    Onderweg werden we bang door 1° de slechte weg en 2° het kamikaze rijgedrag van de meeste chauffeurs, gelukkig was onze buschauffeur redelijk voorzichtig. Men was ook nog aan de weg aan 't werken maar dat was geen belemmering voor de chauffeurs.
    Terug in Hanoi gingen we dineren in 'Indochine', het was de lekkerste maaltijd tot hier toe. Niet dat we te klagen hebben maar het was nog een beetje lekkerder.

Daarna naar de trein, Mi loodste ons een restaurant binnen naast het station. Zo vermeden we de massa Vietnamezen want we kwamen langs achter rechtstreeks uit op het perron. Er stonden wel 4 zeer lange treinen maar op het vierde perron stond de 'Ratraco Travel Train' de onze!
    We hadden enorm plezier, het leken wel onze Chirodagen.

Mi bracht nog een slaapmutsje: Voodka Hanoi, en dat maakte de pret helemaal compleet.
    Rond 23u gingen eindelijk onze lichten uit en onze ogen toe.