• Day 5

Sapa

April 23, 2012 in Vietnam ⋅ ⛅ 34 °C

We sliepen met 4 in een couchette, Mia, Marianne, Carine en ik sliepen samen, wel ieder in zijn eigen bed. Eens we aan de geluiden en bewegingen van de trein gewoon waren sliepen we goed, dat was niet bij iedereen het geval maar de algemene indruk was toch positief.
    Om 5u werden we gewekt met een klopje op de deur door de wagonmaster, en om 5,30u kwamen we aan in een nat Lào Cai.
    Een busje bracht ons naar Sapa, 30 km verder en 300 m hoger we zijn dan op 2000 m.
    In het mooie hotel kregen we meteen onze kamers zodat we onze rugzakken konden achterlaten eens goed douchen en een uitgebreid ontbijt nemen.
    Het was zeer mistig, de temp was warm maar aangenaam. Eerst wandelden we even langs de markt in Sapa, vooral een markt voor de lokale bevolking. Achteraan was ook een beetje souvenirmarkt, vooral zilver (?) en broderiewerk.
    Op straat werden we aangeklampt door Red Dao vrouwen die als hardnekkige vliegen om ons heen bleven draaien met hun handwerk.
    Daarna naar het dorp Ma Tra waar we met twee busjes naartoe gebracht werden.
    Eerst het schooltje bezoeken waar de kinderen schoollopen, het was chaotisch, de balpennen werden aan te kleine kinderen gegeven, ballonnen kenden ze niet. Ik redde er een uit de mond van een baby die er op aan het kauwen was, een desaster!

Daarna verder wandelen naar het dorp steeds omringd door vrij opdringerige Red Dao vrouwen met hun handwerk.

We picknickten in het dorp Ta Phin aan een plaatselijk winkeltje waar we buiten onze picknick ook frisdrank konden krijgen. De vrouwen lieten ons gerust maar bleven op een metertje afstand rustig staan borduren.
    Eens we aanstalten maakten om door te gaan gingen zij mee!
    Nu heb ik nog niets gezegd van de scenerie, ronduit prachtig, de rijstterassen in alle staten van groei. Enkel waren ze aan 't omploegen met buffels, andere waren juist ingeplant en andere in volle groei. We kregen afwisselend een bui en zonneschijn, gelukkig was het geen 30°. Tenslotte maakten we nog een wandeling, naar een grot, om te genieten van het landschap.
    Rond half vier waren we terug in Sapa waar we ook nog wat uitleg kregen van Mi en stilaan bereikten we ons hotel waar de meesten waarschijnlijk van de rust zullen genieten. Ons avondmaal was in 'Sapa Gourmet Restaurant', we kregen een minimum aan bestek, geen borden maar een bol. Het eten was van goede kwaliteit maar gourmet kwam er niet aan te pas
    Nog een avondwandeling door Sapa, dat naar verhouding rustig was. De winkeltjes die gesloten waren, openden terug om acht uur. De ene kocht een broek de ander een rugzak en anderen deden aan windowshopping. Toen we terugkwamen was onze kamer klaar voor de nacht: Dekbed weg en gordijnen toe. Alle chaos die wij op bed achtergelaten hadden lag terug bovenop het bed net op dezelfde plaats alleen mijn nachthemd lag bij Marianne! Wij hadden niemand verwacht dus onze rugzak, tasjes, opladers en toestanden lagen gewoon dooreen op bed, om het dekbed te verwijderen moesten zij deze dingen eerst wegleggen en daarna hebben zij dat zo goed mogelijk teruggelegd eigenlijk was dat lachwekkend.
    Rond tienen was het voor ons bedtijd.