Lào Cai

April 24, 2012 in Vietnam ⋅ ⛅ -1 °C

Rond zessen werden we ongeveer samen wakker, benieuwd naar de weersomstandig- heden ging ik op het terras een kijkje nemen en het uitzicht was mooi. Helder weer zo'n 23° schat ik, samen genoten we van het ochtendritueel van de mensen in de huisjes rond ons.
    Na 't ontbijt was het tijd voor een lange ochtend wandeling naar de botanische tuin van Sapa. Onderweg wandelden we door de orchid garden we zagen de hoogste berg van Vietnam: de Fansipan, of we veronderstelden toch zo. We zagen het laatste stuk van de volksdans en de meesten deden mee aan de bamboestokkendans!

Het is waarschijnlijk 30° of meer maar in de tuin had je veel begroeiing, dus dat was te doen. Het was wel hoog veel ongelijke trappen, dus Mia haakte onderweg af, zij ging liever terug naar de volksdans. Hilde en Antoinine waren sowieso beneden gebleven.
    Daarna de bus op voor een rit van enkele uren terug richting Lào Cai en dan verder nog 1,30u naar de Chai River waar de longnekboten ons brachten naar Trung Do.
    In de rivier Chai is men volop aan het baggeren om een verhoogde weg te maken en een waterkrachtcentrale te bouwen. Daarmee zal o.a. Het dorpje Trung Do van elektriciteit voorzien worden. Tot op heden hebben zij slechts enkele uren elektriciteit per week zij behelpen zich met generator. We dronken een frisdrank en de mensen zetten twee ventilatoren aan om ons wat koelte te geven, daarvoor werd wel de koelkast afgezet.
    Het bezoek aan de school was zeer plezant, de onderwijzeressen lieten enkele kinderen een dansje doen, anderen zingen en wijzelf zongen onze Vlaamse kinderliedjes tot groot jolijt van de kinderen. In tegenstelling tot vorige school was hier alles beter verzorgd, de leerkrachten waren vriendelijk en wij gaven de Balpennen, verf en dergelijke aan de hoofdonderwijzeres en vermeden zo de chaos van gisteren.
    Een wandeling van 3km, in de blakende zon, bracht ons tot het punt waar de bus ons kon opladen. Dan terug een lange rit naar Lào Cai en Mi stelde voor om langs de Chinese grens te rijden, wat ons een extra fotostop opleverde.
    Dan naar het restaurant aan het station en weer de trein op naar Hanoi.
    Om 22u sliepen we allemaal.