Kasbah's Tifoultout en Ait Ben Haddou

May 14, 2013 in Morocco ⋅ 🌙 19 °C

oepie, lang uitslapen vandaag, we worden aan de receptie verwacht om 10 u.
    Iedereen brengt deze tijd anders door. Slapen,zwemmen, opruimen of extra lang ontbijten.
    Zelf ben ik al om 5u wakker en toen ik de vogeltjes hoorde fluiten dacht ik eraan om

de zonsopgang te fotograferen. Dit is niet echt gelukt omdat het bewolkt was maar anderzijds heb ik wel in alle rust de omgeving digitaal vastgelegd.
    In ons hotel Berber Palace staan de beelden van verschillende films, waaronder Cleopatra, Moses, Casablanca enz..
    De Egyptische namaak goden en de Cleopatra troon waren impressionabel, niemand in de buurt en met de zelfontspanner vlug Maria op de troon vastgelegd.
    We reden eerst naar de Kasbah Tifoultout, een geklasseerd nationaal erfgoed uit de 16e eeuw. Waar we uitstapten voor de fotoshoot zaten slangenbezweerders, één met een cobra en muziek, een andere met een groengele slang die rond onze hals gedrappeerd kon worden en een derde man had een leguaan. In de kasbah zelf was een stamboom van alle pacha's waaruit bleek dat de eerste Pacha Glauoui een voorouder van de huidige dynastie was.
    De Kasbah is gerestaureerd in 1911 en wordt sindsdien niet meer bewoond maar gebruikt voor trouwfeesten soirées e.d.
    We krijgen (kopen) een thijmthee, 't is eens wat anders en minder zoet als muntthee, de meningen zijn verdeeld.
    Dan rijden we een twintigtal km en wandelen door de Kasbah Ait Ben Haddou waar we links en rechts een aankoop kunnen doen na veel afbieden. Iets origineel is een pyroaquarelle, een tekening van saffraan en suiker dus onzichtbaar getekend en dat papier wordt dan boven een vlammetje gewarmd tot de tekening verschijnt in oker en bijna zwart. We bezoeken ook een berberhuis, blijkbaar niet bij kennissen van Nabil zoals hij liet uitschijnen maar een gezin dat zeer bewust tegen betaling zijn huis laat zien, beneden is het primitief, het salon is de grootste ruimte zoals we in alle oosterse huizen zien. Bovenaan heeft men gastenkamers ingericht maar ik betwijfel of ze buiten rugzaktoeristen veel volk ontvangen. Het kan ook zijn dat de vertaling van Nabil verkeerd verstaan is en dat het de slaapkamers zijn van het gezin dat opnieuw bepleisterd is.
    Op het einde van de wandeling wacht ons het restaurant waar eens te meer, verse groentjes, eiermengsel met groentjes en komijn in tajine bereid, en nog een tajine met rundvlees geserveerd wordt. Als nagerecht meloen.
    Gisteren hadden we ook de betekenis vernomen van de tatoeages van de vrouwen bij de Touaregs. Één vertikale streep van mond tot kin: huwbaar meisje.
    Komt er een puntje bij op de neus: zij is verloofd.
    Bij het huwelijk krijgt zij een soort asterisk op het voorhoofd.
    Als een vrouw gescheiden is kunnen de tatoeages niet ongedaan gemaakt worden en bij de Touaregs is zij dan niet haram, dus niet verstoten, dan moet ze een zwart enkelbandje dragen zoals een armbandje, om aan te duiden dat ze terug beschikbaar is.
    Onderweg valt het mij op dat er veel fietsers zijn, onze buschauffeur geeft dan altijd een klaxonstootje om ze te verwittigen, want fietspaden heb ik nog niet gezien.
    Terug in Ouarzazate konden we het laatste bezoek aan een ksar niet brengen omdat toevallig koning Mohammed VI op bezoek kwam. Er is een zeer belangrijke rally, en nu weet ik,waarom er deze morgen zulke mooie rallywagens voor het hotel geparkeerd waren.
    Eigenlijk waren de meeste al blij dat we toch nog een paar uurtjes voor onszelf hadden.
    Sommigen gingen zwemmen, anderen gingen de omgeving verkennen en er werd ook een bezoek gebracht aan de kapster.
    Het is wel bewolkt en in een nat badpak een beetje fris (hoe durf ik dat zeggen zeker omdat het in België maar 13° is) daarom ga ik naar binnen om te bloggen en een schoonheidsverzorging op mijzelf toe te passen.
    Tegen zeven uur aan 't buffet en wat natafelen maakt deze dag compleet.