Xi'an

May 10, 2016 in China ⋅ 🌙 20 °C

Een zacht bed in een *****sterrenhotel!
    Een beetje minder stil dan gisteren wegens het lawaai van de straat maar we zijn zo moe dat we dat niet horen, tot ik om 7 u wakker wordt van het getoeter. Xi'an is lawaaieriger dan Shanghai, of toch de baan waar we nu zijn,minder rijkdom waarschijnlijk en daarom minder elektrische auto's. De brommertjes zijn nog wel elektrisch dus stil, goed uitkijken is de boodschap!
    We mochten wat langer slapen deze morgen, maar ik was toch wakker en er is een olympisch zwembad op de 3e verdieping dus ging ik een plonsje wagen. Met badmuts verplicht, Ik had gelukkig die van de Humo nog in bruikbare staat want één kopen kost 40 yuan en dat is wel veel zelfs voor onze normen.
    Tegen 10u in de enorme lobby met replica's of echte kunst, er logeren ook veel chinezen EN zij maken niet meer lawaai dan andere grote groepen! Hun stemmen zijn wel scheller en we verstaan er niets van en dat geeft volgens mij de indruk dat ze meer lawaai maken.
    Onze eerste bezigheid was Thai Chi, we wandelden naar een park in de buurt, het leek wel het stadspark vroeger op een zondag, druk druk druk!
    Wij zagen Chinese mensen die mooi (westerse) dansen uitvoerden, en een beetje later westerse mensen (wij) die Thai chi uitvoerden ( tenminste toch probeerden).
    Ik heb toch weer bijgeleerd. Nog een korte wandeling door het park waar we verschillende muziek door elkaar hoorden: Arabisch, Oosters, drums, Chinese opera enz...
    Een fietstocht op de muur van Xi'an was de volgende sportieve opdracht. Zeer warm en in de blakke zon, het was wel 35°, maar zalig!!
    Toen gingen we naar het museum, de uitleg die we kregen was intressant en de voorwerpen ouder dan in onze musea, de geschiedschrijving van China dateert dan ook langer dan die van ons.
    Stilaan kwamen we aan het einde van het museum en kregen we vrije tijd tot 4,20u ik wandelde met Annette , een medereizigster terug en omdat het museum een grote doolhof is hebben we het 3 keer moeten vragen waar de cafetaria was want Dirk wachtte mij daar op, hij had het al vroeger opgegeven.
    In de Art shop kocht ik een souveniertje om aan de muur te hangen misschien wel te duur maar ik denk dat het origineel is.
    We gaan de moslimwijk bezoeken in recordtempo want we waren veel tijd verloren aan de muur, blijkbaar waren de 2 fietsen van Dino en Martine gestolen en was het een hele toer om twee andere te bekomen zonder paspoort.
    Even langs het hotel om ons te verfrissen.
    En dan even een quick mars door de Beiyuan men (men = straat) vooral een eetstraat, geuren en kleuren genoeg maar ik weet niet of ik er ook zou eten!?
    Gelukkig gingen we al vlug eten in een restaurant gespecialiseerd in dumplings. 14 verschillende soorten vers gebracht aan tafel het ene stoommandje na het andere de meeste mooi gemaakt: een nonnetje, een eendje, ET, een visje met de naam goudvis dumpling enz...
    Voldaan stapten we buiten om naar een waterballet te gaan aan de Grote wilde gans pagode.
    Het was mooi maar als je de zingende fonteinen van Las Vegas gezien hebt is dit alleen maar leuk om te zien maar niet WoW.
    Dan nog even langs de stadsmuren om de verlichting te zien en stilaan naar bed want het was een vermoeiende dag!