Bonifacio - Sartène

September 13, 2018 in France ⋅ 🌙 18 °C

Naar Bonifacio via Sartène en de pas van Roccapina, minicruise ‘Grotten en kliffen’ en lunch in Bonifacio benedenstad. Met toeristentreintje naar de bewoonde citadel in de oude bovenstad en na verkenning terug met het treintje naar beneden waar de bus ons opwachtte om ons naar Sarrtène te brengen voor diner en nachtrust.
    Lange versie: slecht geslapen: Dirk wou de airco niet gebruiken en het was 27º op de kamer. Dit is de dag dat we het vroegste klaar moeten staan’ om 8u, want we rijden naar het uiterste zuiden naar Bonifacio met gelukkig even een sanitaire stop in Sartène. Aan de bergpas van Roccapina stopten we voor een mooi vergezicht.
    Op de roze granietrotsen staat een Genuese toren en een formatie in de vorm van een sluipende leeuw: Le lion de Roccapina.
    Een uurtje verder naar Bonificacio waar we inscheepten voor een minicruise langs de kalkrotsen, heel anders dan die van gisteren, het leken wel pannenkoeken opeen gestapeld. Ook het zuidelijkste puntje van Corsica was te zien en we zagen ook Sardinië dat hier op 14 km afstand ligt. Op weg naar het lunch adres ging ik vlug een Marcelleke kopen want ik vond het veel te warm in mijn T-shirt. Af en toe een wolkje maar wel 30º. Alhoewel er regen voorspeld was.
    Het toeristentreintje was afgehuurd voor ons en bracht ons naar de citadel, een uurtje rondgewandeld in groep en nog naar het zeelieden kerkhof dat zeer sober was en we moesten ons nog bijna haasten om terug aan het treintje te zijn. Nog even naar het openbaar toilet en we moesten de bus terug op om terug naar Sartène te rijden waar we gaan overnachten.
    Eigenlijk dezelfde weg terug maar door de weersomstandigheden hadden we een heel ander zicht op de leeuw van Roccapina en we zagen het regenen in de verte waar we naartoe reden, ook speciaal zicht.
    Bij het aankomen was ons valies niet te vinden, niet in de bus en niet in de lobby, na twijfel of ze wel was ingeladen of misschien door iemand verkeerd was meegenomen bleek ze op het terras te staan want Geert had ze uit de regen gezet. Eind goed al goed dachten we totdat bleek dat we geen kamer hadden, een vergissing bij het uitdelen van de sleutels!
    Allè we kregen een kamer met mooi terras aan de voorkant, we namen er een pastis om van de problemen te bekomen. Na het avondeten gingen we op zoek naar een Bancontact en dat ging vlot, een kleine avondwandeling en het was weeral elf uur eer ik mijn ogen kon sluiten.