Corsica

August - September 2018
Ontdekking van Corsica, een geleide reis met Dirk na het avontuur in de Nomadsbus. Read more

Bastia - Folelli

September 8, 2018 in Belgium ⋅ ☀️ 17 °C

Aankomst op de luchthaven van Bastia, kleine luchthaven maar zeer druk. Geert is onze gids en staat al klaar met het blauwe vogeltjesbord. We rijden naar Folelli in 20’ en krijgen meteen de noodzakelijke info.
    We hebben een bungalowtje voor 3 nachten en kunnen meteen uitgebreid eten, dat begint al goed met een flesje witte Corsicaanse wijn. In het donker zie je niet veel dus uitpakken en naar bed om toch al half twaalf!

Cape Corse

September 9, 2018 in France ⋅ ☀️ 28 °C

We vertrekken stipt om 8:30u om een rondje te maken in de duim van Corsica, zie Corsica als een vuist met duim omhoog.
    Aan Bastia ligt 5 km expresweg en verder geen enkele autostrade op,het hele eiland!
    Deze weg werd aangelegd tgv de doortocht van de Ronde van Frankrijk in 2014. Dus langs smalle wegen en regelmatig toeteren aan de bochten rijden we via Erbalunga, Santa Severa naar Luri waar we een pernootje drinken aan 1,5€ verder is er niets te zien behalve één Franse toilet voor een bus met 45 personen.
    We rijden verder naar Patromonio waar we lunchen een driegangenmenu alles zelf gemaakt tot zelfs het everzwijn van de paté was zelf gejaagd.
    In de namiddag rijden we nog extra langs Morento waar een 12e eeuws kerkje te zien was en dit bezoek stond niet op het programma omdat het heel dikwijls in de wolken ligt.
    Op terugweg naar ons hotel zien we nog de mooiste landschappen en we zijn op tijd terug om nog in zee te zwemmen. Vandaag was het 29º en af en toe een wolkje, de zee was 22º en aangenaam zwemmen!

L'ille Rousse - Calvi

September 10, 2018, Western Mediterranean ⋅ ☁️ 27 °C

Vertrek naar Le dèsert d’ Agriaten,bezoek aan ille Rousse en aan Calvi vóór de lunch en begeleid stadsbezoek met citadel terugkeer in de namiddag via Ponte Leccia.
    Lange versie: om 6u aan ‘t strand om de zonsopgang te fotograferen. Uitgebreid ontbijt omdat we meer tijd hadden en nu alles wisten staan. Om half negen vertrek naar Le dèsert die helemaal geen woestijn is maar een groot gebied dat overdekt is door maquis, ondoordringbaar struikgewas en zeer onherbergzaam. Het is een lange slingerende weg en we stopten 2 keer om van het mooie uitzicht te genieten maar vooral om de wagenzieke mensen vooraan even te laten bekomen. Rond 11u aan ille Rousse genoemd naar de rode (schier)eilandjes die daar liggen. Op de markt 5 kaktusvijgen gekocht voor 1,5€ en een plaatselijk biertje ‘Pietro’ gedronken, niet veel soeps. Dan verder naar Calvi waar weeral een driegangenmenu op ons wachtte. Bezoek aan de citadelle en een hele uitleg over de legionairs die hier gestationeerd zijn. Daarna vrij stadsbezoek waarbij ik op zoek ging naar een verbindingskabel om mijn iPhone en iPad op te laden want die was ik vergeten. 3/4u stappen en 17€ lichter kan ik terug zorgeloos fotograferen en bloggen. Nog een onverwacht extraatje was het bezoek aan Notre-Dame-de-la Serra niet voor de kerk maar voor het prachtig zicht op de baai en stad Calvi. We hadden eerst veel bewolking maar nu is het helemaal opengetrokken en 29º.
    Anderhalf uur rijden om terug aan ons hotel te komen. Ons dinner wordt gevolgd door een Corsicaanse muziek avond die uitmond in een gezellige danspartij waar precies heel de buurt op afkomt. Om 22u inpakken want morgen verhuizen we van hotel.

Folelli - Corte - Ajaccio

September 11, 2018 in France ⋅ ⛅ 26 °C

Via Ponte Leccia rijden we naar Corte. Corte wordt bezocht met een toeristentreintje. Na de lunch vrije tijd in de oude stad en dan rijden we langs de bergpas van Vizzavona et Bocognano. Ontdekking van de keizerlijke stad met de autocar om daarna te overnachten in hotel Fesch in het centrum van Ajaccio.
    Lange versie: klaarstaan met de valiezen om kwart na 8 en stipt vertrek naar Ponte Leccia waar we uitstappen en de brug bezoeken waar op 8 mei 1769 de Corsicaanse nationalistische troepen van Pascale Paoli de definitieve nederlaag leden tegen de Fransen. Dit was het einde van 14jaar onafhankelijkheid, er was toen stemrecht voor iedereen vanaf 25j, een universiteit in Calvi en een grondwet met verregaande vrijheden.
    De brug is nu kapot geschoten tijdens WO II.
    Om 10u bereiken we Corte en kan er NIET naar WC gegaan worden, er zijn er gewoon geen, we rijden meteen de berg op met een toeristentreintje naar de bovenstad en de citadel. Het water staat hoog en we mogen in het museum niet naar toilet want we bezoeken de citadel niet! Dan maar 1/2u vrije tijd en ieder op zich op zoek baar een bar en toilet. Er is er slechts één open en algauw staan 15 personen aan te schuiven!
    Terug bijeen doen we een gezamenlijke stadswandeling en hebben een prachtig vergezicht ergens op een belvedère. Degenen die niet meeklommen en wij verzamelen op de place Gaffori, hij was een aanvoerder vd vrijheidsstrijders en tijdens de strijd om de citadel werd de baby van Gaffori en Faustina, zijn vrouw, boven een afgrond gehouden en hij keek naar zijn vrouw en zij riep: ten aanval!
    Gelukkig werd het kindje niet losgelaten!
    Een lekkere lunch met stormloop op de WC volgt en dan rijden we verder met onze bus langs de valleien en de bergpas op 1163m hoogte.
    Ik hoopte dat er nog zou gestopt worden op de bergpas maar nee in full speed naar beneden.
    Dat maakte wel dat we vóór de drukte in Ajaccio waren en nog een mooie rondrit deden, uiteindelijk stopten we aan de Iles Sanguinaires. We kregen een uur vrij om naar daar te wandelen en dat hadden we zeker nodig, volle zon en 34• gelukkig met een licht windje en daarom niet zo’n drukkende warmte. Ons hotel staat in een verkeersvrije straat en daarom moet de bagage opgehaald worden en wij gingen tevoet. We zitten op de 4e verd. Das wel een verschil met ons vorig hotel, minder plaats want het is een echt cityhotel maar voor de rest gaat het wel. Picnic op de kamer om eindelijk weer geen driegangenmenu te moeten verorberen. Een stadswandeling onder ons tweetjes eindigde op een terras met enkele glaasjes pastis.

Gorges de Spelunca - Porto - Scandola

September 12, 2018 in France ⋅ ☁️ 25 °C

Via Vico, de Gorges van Spelunca en Evisa rijden we naar Porto waar we lunchen. Vertrek op de minicruise ‘Scandola’ 2,5u. Terug naar Ajaccio langs de golf van Sagone en de golf van Porto een UNESCO erfgoed.
    Lange versie: vroeg uit de veren om 6,30u om om 8u de bus te nemen voor een natuurdag. Dirk gaat niet mee hij neemt een dagje vakantie van de rondreis. Wij rijden langs de golf van Sagone en stoppen in Vico waar Geert een afspraak heeft met de bazin om de Wc te mogen gebruiken met 24 van de 42 reizigers, ik niet en dus neem ik een pastis. Door het kronkelige binnenland, ik zit op de achterbank en wissel links, rechts en het achterraam om foto’s te nemen, best wel inspannend!
    Onderweg verteld Geert over Napoleon en daarna over de feitjes die hij meemaakt met de (koppige) Corsicanen. Ik nam een gedeelte op want het is inderdaad ongelooflijk hoe,vooral de oudere, Corsicanen de toeristen behandelen. Toch is toerisme één van de belangrijke bronnen van inkomsten. Onze chauffeur is Roemeen, de garçons in ‘t hotel Fransen, Zwitsers en Italianen die seizoenswerk komen doen van 15 april tot 15 oktober. De vervang chauffeur op zondag was van Marseille en wou met ons de berg op want de chauffeur vorige week was een Corsicaan en weigerde dat gewoon! In Evisa hadden we een vlotte doortocht: 15’ voor 50m! Campers, kleine vrachtwagen en enkele personenwagens die voor- en achteruit moesten manoeuvreren om door de hoofdstraat met geparkeerde auto’s te geraken. De loslopende koeien, varkens en geiten waren al dat verkeer blijkbaar gewoon, ze zijn semi-wild en worden eens per jaar bijeengedreven en gelabeld.
    In Porto lunchen we eerst en nemen we de boot naar het natuurgebied Scandola. 45’ varen en we waren aan de rode rotsen gevolg van vulkanische uitbarstingen 250 miljoen jaar geleden. De rode plooien, hier zit veel ijzer in de grond, in steen de door lijnen doorkliefde rotsen, gasbellen die natuurlijke bruggen vormden, niet uit te leggen zo prachtig. Even teruggedacht aan lake Powell en de Postpiles in de USA.
    De kapitein vaarde kloven binnen voor- en achterwaarts bovenop zijn stuurhut zoals je soms een kraanman ziet doen. Toch spijtig dat Dirk forfait gaf.
    Terug in Porto een kleine wandeling door een laurierbosje en de bus wachtte ons op. Her rijden door de Calenques de Piana die terug bestonden uit rode rotsen met vreemde vormen. En omdat het wat nevelig geworden was waren de uitzichten niet zo spectaculair meer. Tot we aan een mooi terras kwamen ‘Les Roches Bleues’ en daar stopten we om te genieten van de blauwe rotsen in de verte die mooi afstaken tegen de rode rotsen nabij. Het werd 27•.
    De verdere terugrit was langs meer toeristische weg en om 7u kon ik Dirk mij terug bij Dirk voegen die de hele dag gewandeld had.
    Samen aten we aan de ferryhaven, hij mosselen, en konden elkaar op de hoogte brengen van onze tijdsbesteding overdag.

Bonifacio - Sartène

September 13, 2018 in France ⋅ 🌙 18 °C

Naar Bonifacio via Sartène en de pas van Roccapina, minicruise ‘Grotten en kliffen’ en lunch in Bonifacio benedenstad. Met toeristentreintje naar de bewoonde citadel in de oude bovenstad en na verkenning terug met het treintje naar beneden waar de bus ons opwachtte om ons naar Sarrtène te brengen voor diner en nachtrust.
    Lange versie: slecht geslapen: Dirk wou de airco niet gebruiken en het was 27º op de kamer. Dit is de dag dat we het vroegste klaar moeten staan’ om 8u, want we rijden naar het uiterste zuiden naar Bonifacio met gelukkig even een sanitaire stop in Sartène. Aan de bergpas van Roccapina stopten we voor een mooi vergezicht.
    Op de roze granietrotsen staat een Genuese toren en een formatie in de vorm van een sluipende leeuw: Le lion de Roccapina.
    Een uurtje verder naar Bonificacio waar we inscheepten voor een minicruise langs de kalkrotsen, heel anders dan die van gisteren, het leken wel pannenkoeken opeen gestapeld. Ook het zuidelijkste puntje van Corsica was te zien en we zagen ook Sardinië dat hier op 14 km afstand ligt. Op weg naar het lunch adres ging ik vlug een Marcelleke kopen want ik vond het veel te warm in mijn T-shirt. Af en toe een wolkje maar wel 30º. Alhoewel er regen voorspeld was.
    Het toeristentreintje was afgehuurd voor ons en bracht ons naar de citadel, een uurtje rondgewandeld in groep en nog naar het zeelieden kerkhof dat zeer sober was en we moesten ons nog bijna haasten om terug aan het treintje te zijn. Nog even naar het openbaar toilet en we moesten de bus terug op om terug naar Sartène te rijden waar we gaan overnachten.
    Eigenlijk dezelfde weg terug maar door de weersomstandigheden hadden we een heel ander zicht op de leeuw van Roccapina en we zagen het regenen in de verte waar we naartoe reden, ook speciaal zicht.
    Bij het aankomen was ons valies niet te vinden, niet in de bus en niet in de lobby, na twijfel of ze wel was ingeladen of misschien door iemand verkeerd was meegenomen bleek ze op het terras te staan want Geert had ze uit de regen gezet. Eind goed al goed dachten we totdat bleek dat we geen kamer hadden, een vergissing bij het uitdelen van de sleutels!
    Allè we kregen een kamer met mooi terras aan de voorkant, we namen er een pastis om van de problemen te bekomen. Na het avondeten gingen we op zoek naar een Bancontact en dat ging vlot, een kleine avondwandeling en het was weeral elf uur eer ik mijn ogen kon sluiten.

Zonza -Bavella - Solenzara - Folelli

September 14, 2018 in France ⋅ ⛅ 27 °C

Vertrek naar de bergpas van Bavelle en zijn beroemde haarspeldbochten door Zonza. Lunch in de Auberge du Col de Bavella, 1384m, aldaar een wandeling. Verder richting Solenzara, Ghisonaccia en door naar Felelli.
    Lange versie: uitslapen vandaag tot om 6u de hanen beginnen te kraaien, even genieten van ons terras en na een frisse douche naar beneden, we maken, allè ik maak een wandeling met enkelen om het kruis en de ketens van de boeteprossesie te zien in de kerk en om 9u stipt vertrekt de bus voor waarschijnlijk een lange rit helemaal naar het noorden.
    Eerste stop Zonza, reeds in de bergen en een kruispunt van 4 wegen, zeer druk. Wandelaars, fietsers, één autocar zo gek om langs hier te rijden en auto’s. We zien de aiguilles de Bavella de hoogste toppen van de bergen hier, nemen een pastis net niet in het zonnetje. 22• is goed om 10u!
    We stoppen aan de dikste en oudste kastanjeboom van Corsica: 300 j oud en we omspanden hem met 13 mensen. In de auberge du col de bavella gaan we middageten en daarna
    een wandeling van een uurtje. Rustig door het bosgebied want alom staan hier sparren op deze hoogte, lager waren veel loofbomen vooral kastanjes waar men in hongertijden meel van maakte.
    Een uur rijden en we bereikten terug de kust aan de oostkant en stopten in Solenzara, hier tijd genoeg dus geen wc-problemen. We wandelen langs de jachthaven maar 32• en in de zon is net iets te warm. Daarna in rechte lijn naar Folelli waar we om 18u aankwamen en we direct een duik in zee namen.
    We namen er een echte gecorseerde Corsicaanse wijn bij het diner en sloten de avond af met een wandeling langs de branding tot een barretje 500m verder waar we gezellig met ons tweetjes de branding en de krekels hoorden. Een likeurtje van Mirte was lekker maar ik neem het toch niet mee als souvenir.

Bastia

September 15, 2018 in France ⋅ ⛅ 27 °C

Deze laatste dag in Corsica wordt een gezapige uitloper van de hectische dagen ervoor. Lang ontbijten om 10u aan de bus en een hele dag naar Bastia tot we naar de luchthaven gaan.
    Lange versie: Bastia is een havenstad met Citadel alsof we geen andere gezien hebben. Geert deed een stadswandeling van 1u en we kregen bijna 2u tijd om te lunchen. Het was juist markt en ik wou een Franse baguette kopen en een stuk Corsicaanse kaas en worst toen Dirk een klein laotiaans eethuisje zag en we daar gingen eten. Zeer lekker! Gelukkig had ik alleen nog maar een brood gekocht :-)
    Dan terug een uurtje geleide stadswandeling en dan hadden we 2u vrije tijd om nog te winkelen. Dat was niets voor ons dus een terrasje in de schaduw was rap gevonden het was 30•. Ik wil nog opmerken dat de stadswandelingen steeds vrij waren want we hadden altijd plaats en tijd om bijeen te komen. Vreselijk drukke en kleine luchthaven waar we 3u wachten op ons vlucht. Geland om 21:55u.