Pyramiderne og Cairo

January 6, 2020 in Egypt ⋅ ☀️ 15 °C

Op kl 5.50
    Med privat/egen tour guide plus chauffør i taxa fra hotellet kl 7 til hurghada indenrigs lufthavn med fly til Cairo.
    Køretur til egyptiske museum i Cairo. Utrolig megen trafik, og “fleksibel kørsel”. Der bor 26 mio mennesker i Cairo. Derudover pendler 3 mio dsgligt så det når op på 29 mio mennesker i byen i dagtiden. Cairo er fyldt med moskeer. I nogle kan der være mange tusinde mennesker. Alle muslimer (ca 80%) beder fem gange dagligt. Uanset hvor man befinder sig. Cairo virker ret primitivt og noget tilbagestående. Men dog har de gang i udvikling, nye universiteter bygges, man vil bygge en slags “ny Cairo” ved siden af Cairo fordi der ikke kan være flere mennesker i byen. Alle government bygninger skal fx flyttes til den nye by hvilket vil frigøre plads
    På museet viste vores ihærdige og servicemindede tour guide os rundt og fortalte kort om Egyptens historie. Vi så mumier, kister, genstande fra grsvkamrene i pyramiderne mm.
    Herefter kørte vi ud til pyramiderne.
    Flot oplevelse, stort område, betagende konstruktioner. Vores guide var mere fotoshoot-orienteret end selve det at opleve og “mærke” stedet. Vi fik således taget et hav af billeder i alle mulige kreative vinkler og motiver. Vi var nede/inde i en mindre pyramide, en af keops søns kvinde-pyramider. Meget smal trappe ned i et hul i jorden nærmest.
    Efter pyramider og Sfinksen blev vi kørt tilbage til Cairo hvor vi skulle i 2 stk turistfælder: et sted der solgte papyrus tegninger, og et sted der solgte olier. Vi købte lidt eucalyptus olie. Papyrus er en blomst der efter forarbejdning fungerer som kraftigt og holdbart papir.
    Herefter gik det via indenrigsfly tilbage til hurghada igen - med forsinkelse fordi den egyptiske President skulle med samme fly. Så først hjemme på hotellet kl 01.