Hurghada

A 8-day adventure by Anne og Jesper Read more
  • 847kilometers

Hurghada

January 3, 2020 in Egypt ⋅ ☀️ 19 °C

Mange år siden en charterferie er blevet prøvet for Jespers vedkommende, men nu blev det en uge på et all inclusive resort I Hurghada I Egypten.
    Vi stod tidligt op hos Anne i Løgten, og kørte til Billund, hvor vi skulle flyve kl. 8:50.
    Flyveturen var på 5 timer til Hurghada lufthavn - Vi kom hurtigt igennem immigrationen, men stod forholdsvis længe og ventede på bagagen.
    Efter en kort bustur på ca. 6 km ankom vi til Albatros Beach Resort, som er vores base den kommende uge. Indtjekningen var rimelig hurtigt og vældig fin med velkomstdrink og personale der bar kufferterne op på vores værelse 😊.
    Efter vi havde hvilet lidt, gik vi rundt og så lidt af hotellet, dejligt område med masser af pools, og andre aktiviteter som yoga, tennis mv. - Vi fik også bestilt den første omgang massage til i morgen formiddag 👌
    Aftensmaden spiste vi på 1 af hotellets buffet restauranter. Bagefter gik vi lidt rundt og kiggede og smuttede ellers tilbage på vores værelse og fik slappet af.

Hurghada City

January 5, 2020 in Egypt ⋅ ☀️ 17 °C

Vi sov længe i dag og startede dagen med at spise Brunch. Bagefter gik vi en tur for at bestille massage hos hotellets Spa nede ved stranden til senere på ugen. På vejen tilbage spillede vi en omgang minigolf. (PS. Anne fik 4 Hole in one's)
    Førdt på eftermiddagen tog vi en Uber til Sheraton Road, Hurghada's shopping gade. Taxa'en lige uden for hotellet ville ha’ 300 egyptiske pund, mens Uber sagde 50 pund. Væsentlig forskel. Uber turen blev lidt med omveje, hvor vi fik set "bagsiden" af Hurghada, som alt i alt mest lignede en sammenkøring mellem en stor losseplads og en stor byggeplads.
    Fik handlet lidt krydderier - koriander, ingefær, sumac - i en lille hyggelig butik på Sheraton Road, hvor ejeren serverede daddel te til os mens han forklarede om sine forskellige varer. Vi glæder os til at smage sumac, et krydderi der bruges meget i Mellemøsten.
    Derefter gik vi ned til Marina'en og så på store både, primært både til dykning. Turen blev rundet af med hhv. kamel steak og okse mignon på Waves, en restaurant på mariaen. Mariaen er flot og velholdt, men fungerer som facade udadtil, der dækker den hærgede by bagved - der er afskærmet med mure og hegn. Endnu en uber-tur hjem til Albatros og et smut i jacuzzi som dagens sidste begivenhed.

Pyramiderne og Cairo

January 6, 2020 in Egypt ⋅ ☀️ 15 °C

Op kl 5.50
    Med privat/egen tour guide plus chauffør i taxa fra hotellet kl 7 til hurghada indenrigs lufthavn med fly til Cairo.
    Køretur til egyptiske museum i Cairo. Utrolig megen trafik, og “fleksibel kørsel”. Der bor 26 mio mennesker i Cairo. Derudover pendler 3 mio dsgligt så det når op på 29 mio mennesker i byen i dagtiden. Cairo er fyldt med moskeer. I nogle kan der være mange tusinde mennesker. Alle muslimer (ca 80%) beder fem gange dagligt. Uanset hvor man befinder sig. Cairo virker ret primitivt og noget tilbagestående. Men dog har de gang i udvikling, nye universiteter bygges, man vil bygge en slags “ny Cairo” ved siden af Cairo fordi der ikke kan være flere mennesker i byen. Alle government bygninger skal fx flyttes til den nye by hvilket vil frigøre plads
    På museet viste vores ihærdige og servicemindede tour guide os rundt og fortalte kort om Egyptens historie. Vi så mumier, kister, genstande fra grsvkamrene i pyramiderne mm.
    Herefter kørte vi ud til pyramiderne.
    Flot oplevelse, stort område, betagende konstruktioner. Vores guide var mere fotoshoot-orienteret end selve det at opleve og “mærke” stedet. Vi fik således taget et hav af billeder i alle mulige kreative vinkler og motiver. Vi var nede/inde i en mindre pyramide, en af keops søns kvinde-pyramider. Meget smal trappe ned i et hul i jorden nærmest.
    Efter pyramider og Sfinksen blev vi kørt tilbage til Cairo hvor vi skulle i 2 stk turistfælder: et sted der solgte papyrus tegninger, og et sted der solgte olier. Vi købte lidt eucalyptus olie. Papyrus er en blomst der efter forarbejdning fungerer som kraftigt og holdbart papir.
    Herefter gik det via indenrigsfly tilbage til hurghada igen - med forsinkelse fordi den egyptiske President skulle med samme fly. Så først hjemme på hotellet kl 01.

Dykning

January 7, 2020 in Egypt ⋅ ☀️ 19 °C

Tidligt op igen i dag for Jesper, blev hentet kl. 8:20 for at skulle ud og dykke. Anne valgte at blive hjemme på hotellet og sove længe og have en dejlig afslapningsdag ved poolen 😊.
    Efter en kort transfer til et andet resort der havde en havn, var der ellers afsted på en times roligt sejltur med båden Colona V - Fin båd med både lounge og soldæk. Første divesite hed Torfa Ben El Gebal, og dykket var på 44 minutter med en max dybde på 12 m. Andet site hed Shaan Sabin Garden og dykket var på 51 minutter og med en max dybde på 12 m. Generelt var sigtbarheden omkring 20 m - korallerne så lidt afbleget ud, men der var fin med små fisk - så også en stor moræne og et par blåspættede rokker. Tiden mellem de 2 dyk blev brugt på soldækket på frokost sammen med nogle af de andre dykkere, bla. et dansk par fra Viborg - Anja og Torsten.
    Hjemme på hotellet igen blev aften brugt på at hygge os med massage og aftensmad, og snakke om hinandens oplevelser for dagen 😊.

Ørken jeep safari og beduin-by

January 8, 2020 in Egypt ⋅ ☀️ 17 °C

Formiddagen blev brugt på afslapning. Kl 12.30 blev vi hentet af jeepen hvor også en svensk/tyrkisk familie var med. Primitiv køretur, bilen rystede godt rundt og chaufføren var noget usympatisk desværre. Feedback givet til guide. Kørsel ud til ATV-sted og en sjov tur på atv’er rundt i ørkensandet. Ind i jeeps igen og ud til beduinby hvor der var lidt rundvisning, tvivlsomme toiletter og kamelridning, hvilket vi ikke gjorde/støttede op om.
    Meget primitive leveforhold hos beduinerne, meget affald mv. Dyrevelfærd er ikke et kendt fænomen. Vi fik aftensmad i lejren, vores guide Abu sang en pover udgave af Pavarotti oa. En blanding af komisk og anstrengende.
    Kl 19 var vi hjemme på hotellet igen - efter en times ‘Safari-massage’ (=rystende jeepkørsel i ørkensandet). Spiste lidt buffet og gik i varmt bad og i seng og så en film.

Afslapning og gåtur til mall

January 9, 2020 in Egypt ⋅ ☀️ 16 °C

Sidste dag brugt på ikke så meget.
    Afslapning, sen morgenmad, en gåtur på 3 km til Senzomall - et stort shoppingcenter - og taxa tilbage. Der er ikke meget at se udenfor hotellet udover ørken/sand (med affald) og en lang trafikkeret hovedvej. Mange tomme resorts pga nedgang.
    En tur i poolen ved 16-tiden, første dag hvor der er kommet skyer. Poolen var opvarmet men hundekoldt at komme op igen.
    Egypten er en snas for koldt på nuværende tidspunkt. Læring til næste gang.