Chili eerste impressie

March 29, 2022 in Chile ⋅ ☀️ 22 °C

Chili inkomen was heel veel papier voorbereiding, maar het is gelukt, en ik heb ondanks de douane hond illegale artikelen het land in gesmokkeld: bloemzaadjes! Chili is een soort afgebakend eiland aan ecosysteem, tussen de zee, de Andes, Antarctica en de woestijn leven namelijk veel invasieve plantensoorten, zoals de braam. De zaadjes waren een cadeau en zullen ook binnen een afgebakend territorium verblijven in de vorm van een bloembak. We worden namelijk mucho gastvrijo ontvangen en verblijven bij Ayun! Een vriendin die ik 6 jaar geleden heb ontmoet toen ze naar Nederland kwam. En misschien vonden jullie het al verdacht hoeveel ik van invasieve planten en ecosystemen afweet, maar dat komt doordat Ayun bijna is afgestudeerd als officieel bioloog gespecialiseerd in lokale planten. We wandelen heel veel en ze vertelt alles over planten, waar je koffie van kan maken, of thee, of een allergische reactie van kan krijgen of van kan trippen.

We verblijven in Quilpué wat weer ligt naast Viña del Mar en Valparaíso. Deze laatste stad zijn we op mijn verjaardag heen gegaan. De stad heeft veel straatkunst en kleuren, op de laatste foto zie je een Chileense versie van Picasso’s Guernica wat de geschiedenis van Chili weergeeft. Ook zijn we in Viña del Mar naar een archeologisch museum geweest met een tentoonstelling over Rapanui. Een link die ik zelf heb gelegd en niet kan onderbouwen: de inwoners van Rapanui (Paaseiland) zochten traditioneel elk jaar naar een ei, degene die dit ei het eerst vond werd dat jaar religieus en politiek leider. Paaseiland zoeken naar een ei eens per jaar? Paasei zoeken? En het schrift is ook nog altijd niet ontcijferd. Misschien komen jullie er uit, ik heb een foto ervan.

We krijgen ook dagelijks meer te weten over hoe kapitalisme en daarbij de naslag van de dictatuur een grip heeft op Chili. Zo is het pensioen vaak minder dan het al erg lage minimumloon en vluchten studenten voor de bank omdat ze hun schulden niet kunnen afbetalen. Ons werd verteld dat we met traangas in aanraking konden komen omdat er protesten waren toen we naar Viña del Mar gingen. En is het de normaalste zaak dat een man achter zijn marktkraam Pinochet toejuicht. Dus alleen de mooie foto’s is niet het volledige beeld. Dinsdag gaan we richting het zuiden!! We hebben er veel zin in