Tof tripje van Ole & Carlijn

February - May 2022
Costa Rica - Chili - Bolivia Read more

Het Begin

February 14, 2022 in Costa Rica ⋅ ☀️ 23 °C

Aangekomen in Tropical Paradise hoofdstad San José, waar we ook zo snel mogelijk weer weggaan. Hoogtepunt tot zover: een wasbeertje op straat gezien en natuurlijk dat we op valentijnsdag herenigd zijn <3 hajjeeeeRead more

Ciudad Quesada

February 15, 2022 in Costa Rica ⋅ ⛅ 22 °C

Blijkt dat Juan Castro Blanco national park flink minder toegankelijk is dan gedacht (verboden voor toeristen) (verklaart waarom niemand er iets vanaf wist). Niets gedaan hier maar wel burrito’s en gin tonics gemaakt in een heel pittoresk huissie 🦜☀️én 4 eekhoorns gezien!!! Groetjes thuisRead more

La Fortuna

February 17, 2022 in Costa Rica ⋅ ⛅ 28 °C

Afgelopen dagen toegegeven aan de toeristische hype rondom het stadje La Fortuna. We overnachten bij een boerderij met uitzicht op koeien en de Arenal vulkaan. We wilden eerst de vulkaan op, maar dat bleek wat lastig (en aan de top zijn vulkanische gassen die dit plan enigszins belemmeren). Daarom aan de voet een aantal wandelingen gemaakt en in de hot springs gebadderd. Ikzelf worstel nog in beperkte mate met MFS (melkflessenschaamte). Wat dat betreft passen mijn witte benen perfect bij de melkboerderij. ‘Ole wil jij nog wat zeggen?’ ‘Aardige host, doet me denken aan Hank van Breaking Bad. Saus dagje gehad maar was wel leuk. Fornuis stinkt als je het aanhebt dus eten we frisse salade wraps.’

Veel dieren tegengekomen:

Heel veel hagedissen
    Vlindertjes
    Havik in boom
    Andere dikke roofvogel in boom
    Nog andere nog dikkere roofvogels in boom
    Zwart en felrood tropisch vogeltjes
    Kolibri’s
    Dood zwanger slangetje :(
    Dikke pad

Leuk hutje

February 22, 2022 in Costa Rica ⋅ ⛅ 28 °C

Het La Fortuna melkboerderijtje hebben we ingeruild voor een hutje bij La Tigra in de buurt. De kat komen we niet vanaf. Generaal Worm (GW) blijft ons maar opzoeken, dus hebben we een minipannenkoekje gebakken. Ik schrok me de pleuris toen ik ‘s avonds terugliep naar het huisje en ineens de hond van de video ons in het pikkedonker stond op te wachten. Het is wel een hele lieve hond gelukkig. Oh en we hebben twee toekans in de tuin! En heel veel kolibri’s 🌸🌼🌻.

We hebben gewandeld in het Bosque Eterno de Los Niños. Kinderen van over de hele wereld hebben geld ingezameld om het regenwoud te beschermen, met als resultaat dit 23.000 hectare reservaat vol biodiversiteit. We hebben 10 kilometer door een Planet Earth aflevering gelopen en we zijn niemand tegengekomen. Er waren watervallen, bruggetjes, een meer en kokende modderrivieren. De taxi erheen was veel te duur, dus wilden we na de 10 km tocht door het bos nog 10 km teruglopen naar huis. Gelukkig kwamen we een hele leuke familie tegen waarbij we achterin de pickup truck mochten meeliften. Gelukkig maar, want eenmaal in de achterbak zagen we hoe ambitieus dat plan was.

Gisteren zijn we gaan canyonen🧗🏻. We dachten eindelijk na een relatief sociaal schuwe week nieuwe mensen te ontmoeten, bleek dat er niemand anders zich had opgegeven die middag. Heel exclusief om een privé tour te krijgen, maar ook jammer dat je altijd de eerste bent die boven een afgrond moet hangen. We hebben ons geen fotoservice van €25 laten aansmeren dus voor de beeldvorming: we waren middenin de jungle en klauterden door watervallen en sprongen van rotsen af in het water. En dat deden we natuurlijk ontzettend soepel en professioneel en de helmen stonden ons erg goed.

Voor de mensen die dit allemaal tot het einde hebben gelezen: ik hoop dat de storm is gaan liggen in nederland en de schade beperkt is. Succes met de gemeenteraadsverkiezingen, en geniet er vooral van dat alles weer open is! Tijmen shoutout gefeliciteerd met je verjaardag 🥳 we gaan met je pilsen als we terugzijn oké hajjeee

Drake Bay

February 25, 2022 in Costa Rica ⋅ ☀️ 29 °C

Samen met honderden andere witte toeristen besloten we ‘lekker van de route’ naar een stuk ‘onontdekt’ Costa Rica te gaan. De voertaal is nog net geen Nederlands hier.

Drake Bay is erg fotogeniek met zandstranden vol palmbomen die grenzen aan de jungle en er leven heel veel dieren zoals tapirs, slangen, mantaroggen (niet in jungle) en jaguars. En nu kan je denken ‘ga je elke keer opsommen welke dieren jullie hebben gezien?’ Ja, te beginnen met de meest indrukwekkende. Onderweg naar Drake Bay zagen we vanuit de bus een hele dikke ‘wtf huh ligt daar nou een krokodil’ aan de oever chillen. Wij hebben verder vooral veel papegaaien en pelikanen gezien, en tijdens een kajak tocht (lees: op rotsen varen) zagen we boven de rivier een aantal slingerapen in de bomen.

Ole ging duiken en heeft white tip reef sharks gezien (10?), allerlei formaten schildpadden en hele grote pijlstaartroggen die als ufo’s door het water bewogen. En nog meer aapjes en een leguaan (weer boven zee). Ik heb bij gebrek aan duikbrevet op het strand een boekje gelezen en daarna over de stranden gegaloppeerd op een paard (hors). Onderweg kwamen we twee luiaards tegen en een brulaap. (We hadden ook nog vier luiaarden gezien bij de vorige airbnb 🦥 ).

Na het duiken werd Ole vriendelijk verzocht kleding aan te doen toen hij met onderbroek in een restaurant zat. Na het paardrijden heb ik niet bedacht dat het snel donker werd en heb ik een halfuur hijgend en piepend gerend in een verlaten jungle die steeds donkerder werd. Zo hebben we allebei onze angsten getrotseerd: openbare vernedering en een poema aanval.

We mochten een duikbril lenen van onze hele chille host die doorgaans met jointje in hangmat te vinden is. Met die duikbril hebben we ook vissen gezien in de zee en bij een waterval. De host wees ons op een (midden-amerikaanse) (niet te verwarren met de nog grotere zuid-amerikaanse) condor die boven in de lucht vloog en heeft ons skeletten en fossielen laten zien die hij heeft gevonden. Ook kreeg ik een papegaai op mijn arm die was gered als baby🦜 🏴‍☠️ Om het hostel te bereiken moeten we elke dag door een rivier en over sketchy steile kiezelsteen weggetjes.

We hebben aan het strand de kop van een langoest gevonden, die ik erg graag mee naar huis wilde nemen, maar het blijkt niet de meest praktische souvenir vanwege de lange voelsprieten. Hij is in goede handen in het hostel achtergelaten. Wat ik wel wil meenemen (ook onpraktisch) is een stuk reptielenhuid dat ik heb gevonden, waarschijnlijk van een hagedis.

Ik ben wat ziek geworden. Ole heeft nergens last van gelukkig en tussen de activiteiten door leest hij graag de NRC onder het genot van suikerpinda’s (interactieve opdracht: spot de suikerpinda’s op een van de foto’s).

Nou dat was de Drake Bay update, we gaan nu helaas weer weg. Ik praat vaak over dieren (foto’s volgen) maar het gaat ook erg goed met ons. Ole vond drake bay in 1 woord: chill. Ik vond drake bay in 1 woord: mooi. Uiterlijke beschrijving hoe het met ons gaat: niet fris haar, roze huidskleur, overal zand. Innerlijke beschrijving: niet veel zin in San José en vliegen maar verder heel content.

Jacó

March 2, 2022 in Costa Rica ⋅ ☀️ 30 °C

Wij hebben gesurft in Jacó zodat we nog niet naar San José hoefden. Onze eerste keer surfen en Ole kon al op het surfboard staan😎 🏄‍♂️ Wij weten ook niet waar het onderonsje op de foto over gaat, maar we waren zeker niet aan het lachen om mijn pcr testuitslag!Read more

Carrie in Quarie

March 6, 2022 in Costa Rica ⋅ ⛅ 29 °C

Het wordt onverwachts een maand Costa Rica in plaats van twee weken. We zitten in een hutje met een hangmat en zwembad, dus dat is niet verkeerd. Ik ben wel bang dat een ambtenaar me komt opzoeken, dus heb ik bedacht buiten kantooruren te gaan wandelen. Ons lichtpunt en dagelijks uitje in deze tropische quarantaine is de locale minisupermarkt op drie km afstand. Hier halen we ‘s avonds een ijsje.

We hebben Freek Vonk in Costa Rica gekeken om nog eens iets van het land te ervaren. Ons Freek was helemaal in zijn sas over het vinden van een baby slang en een leguaan in een boom. We lopen naar buiten en zien een leguaan in de boom voor onze airbnb en baby slangetje (cateye snake) op de weg naar supermercado. We hebben Freek Vonk helemaal niet nodig daarvoor. Voor de rest: drie schorpioenen. En kolibri’s en een aantal morpho didius vlinders 🦋 En een gifkikker. En doodshoofdaapjes. En nog twee andere slangetjes. Niet te weinig fauna voor mensen die thuis moeten zitten.

Naast Ole hebben we nog een andere kliko, namelijk een roze varkentje die van gft afval houdt 🐖 Bij hem dumpen we onze etensresten en vooral de eierschalen gaan er goed (en als eerste) in. Ik mocht tattoo artiest spelen en ik heb Melvin de langoest niet vereeuwigd, maar wel verhalfuurigd op Ole. Hij zit een tikje scheef in mekaar, maar ja Ole en ik ook.

Laat ik afsluiten met een leuk feitje. Wist je dat binnen elke hectare in Costa Rica twee dodelijke slangen te vinden zijn? Nee he, ik ook niet. En ik voel me niet comfortabeler sinds ik dit weet.

Playa Palma

March 10, 2022 in Costa Rica ⋅ 🌙 28 °C

(Van vorige week) Gesurft en geluierd en bij de housewarming geweest van onze host in matchende witte outfits. Surfen gaat beter en ook ik kan inmiddels houterig en slungelig mezelf soms staande houden op het surfboard. Estefan, onze locale hossel man, heeft mijn hand gelezen en kennelijk kom ik binnenkort voor een moeilijke levenskeuze te staan! Nou spannend. Ik hoop niet dat die grote keuze te maken heeft met onze vlucht in enige vorm. Bijvoorbeeld: Ole test positief, gaan we de test photoshoppen en 6 jaar gevangenis riskeren? Misschien is het de beslissing: zal ik ooit weer sokken en sandalen dragen naar een sociaal evenement? Mocht iemand een idee hebben wat die keuze is, laat het vooral weten. Dan kan ik me voorbereiden op een nieuw levenspad. Ondertussen gaan we maar door met ons plan om in Chili te komen.

Dit had ik dus geschreven een paar dagen terug, en ik vond het te leuk en pijnlijk om aan te passen.

Een dieptepunt en een hoogtepunt

March 16, 2022 in Costa Rica ⋅ 🌧 20 °C

In Alajuela, een pittoreske wijk in schitterend San José, tussen de hekken, uitlaatgassen en zwerfafval, kregen wij de dag voor de vlucht een mailtje. We hebben €250 betaald om te horen dat we niet hoeven te vliegen en nog 7 extra dagen in Alajuela moeten blijven. Gelukkig maar, want we hadden al helemaal geen zin eigenlijk in vliegtuiggedoe, en ja wat moet je ook in Chili? Misschien missen we nu wel het wijnseizoen, maar Imperial seizoen is het altijd in Costa Rica. En ja, een maand later dan gepland zakken de temperaturen daar, en missen we reisplannen met vrienden. Maar wie heeft vrienden nodig als je met zijn tweeën, voor de tweede keer op rij, in quarantaine mag? En wat is geld op een mensenleven? Geld moet rollen zeggen we maar zo, en zo rollen we met liefde €1000 voor een vlucht en €600 voor pcr testen. We zijn nou eenmaal erg positieve mensen.

Alajuela hebben we na een kalmerend bezoekje aan een botanische tuin toch maar stiekem ingeruild voor een andere airbnb. Aan de voet van de hoogste berg in Costa Rica, de op 1 na hoogste berg in Midden-Amerika en nummer 37 op de lijst van meest prominente bergen ter wereld staat ons houten hutje bij een forellenboerderij. Het gaat hier voor de duidelijkheid trouwens over dezelfde berg (Cerro Chirripó). De foto’s van Ole in het zonnetje en boomhut zijn van de botanische tuin, misschien dat iemand kan raden welke planten dat zijn. We maken er maar het beste van hier, en het is zo mooi hier dat jullie maar een heel klein beetje medelijden mogen hebben met ons. We vliegen de 26ste, anderhalve maand in Costa Rica achter de rug, hopelijk, eindelijk naar Chili. Liefs van ons groetjeees!

Da was m dan (in Costa Rica)

March 21, 2022 in Costa Rica ⋅ ⛅ 12 °C

Dit was laatste weekje Costa Rica!
    We hebben de eerste paar kilometer van Cerro Chirripo gelopen, want de tocht naar de top inclusief overnachting op base camp bleek in november al gereserveerd te moeten zijn. De Andes wacht nog op ons gelukkig. Na een prachtige week San Gerardo de Rivas (prachtig = inclusief quarantaine en exclusief voedselvergiftiging die ik kreeg na een bord linguini waarbij de tor erg op een olijf leek) is het moeilijk te besluiten waar je nog verder heen gaat.

Monteverde is dé bestemming in Costa Rica, met een regenwoud met van die hangbruggen, waar elke toerist in de file staat op de hangbrug om 1 voor 1 hun spontane avontuurlijke vakantie foto te maken. Waarschijnlijk is het niet zo erg, maar we hebben het overwogen als praktische eindbestemming in de buurt van San José. Maar na veel churros te hebben gegeten besloten we toch terug de bergen in gegaan.

We verbleven in een erg koud hutje en zijn twee keer ‘s ochtends heeeel vroeg opgestaan om de quetzal te spotten. En we hebben hem gespot😍 Er is ook een video van maar deze wordt wel erg gepixeleerd als ik hem hier toevoeg. Gisteren hebben we ons in de mall nieuwe drip aangemeten en met verse kleding gaan we naar onze nieuwe bestemming. Drie keer is scheepsrecht, of vliegtuig recht, want met een negativo testo resultado is het ons eindelijk gegund om naar Chili te gaan (denk ik we zitten nog bij de gate). Er komt nog een dierenpost uit Costa Rica en een post van een speciale gastschrijver.