4e etappe

May 29, 2022 in the Netherlands ⋅ 🌧 12 °C

Zuidlaren - Rolde 18 km

Na een ontbijt met harde broodjes en gekookte eieren is het tijd om in te pakken. We zeggen nog even gedag en gaan op pad. Coos geeft Lizzy nog een dikke lik en een poot en ik krijg haar wintervacht.
    We hebben bedacht dat we de auto bij het eindpunt van gisteren neerzetten, in Zuidlaren. Vandaar af lopen we de etappe naar Rolde en gaan we met de hubtaxi terug naar de auto. Het openbaar vervoer heeft hier wel aansluitingen maar met 3x overstappen en 1.5 uur reistijd kiezen we graag voor een gemakkelijkere optie. Ook leuk om dat meegemaakt te hebben want dit soort taxi is alleen in noord Nederland beschikbaar. Je betaalt per persoon een starttarief van 1.01 euro en 0.18 euro per kilometer. Geen geld dus en veel sneller ook nog.

Maar eerst lopen we de route, via het psychiatrisch terrein (vergelijkbaar met Padua) door de bossen en over de balloërveld, een groot natuurgebied dat vroeger militair oefenveld was en waar nu een soort heide achtige begroeiing is. Er is veel zand en lopen gaat hier niet zoals op verharde ondergrond. Coos vind het leuk want er zitten veel konijnen. Met z'n neusje aan de grond speurt hij 5 kilometer lang elke centimeter af naar de geur van de keutels van de paashaas en z'n vrienden.

Aangekomen in Rolde, buigen we net voor het einde van de route af om naar de halte van de hubtaxi te gaan. Hier worden we opgehaald en naar de auto gebracht. In Zuidlaren eten we samen in een heel fijn restaurant en daarna gaan we terug naar huis.
    Alweer ruim 75 kilometer gelopen van het pieterpad, zo snel gaat het!