Pieterpad

Met Jeroen en Coos Read more
  • 929kilometers

De koningin van Pieterburen

April 14, 2022 in the Netherlands ⋅ ⛅ 7 °C

Het is rond 16 uur als we aanrijden richting het hoge noorden. Even de sleutel afgeven bij Shanti, ze zorgt met de meiden voor onze kippen.

Jeroen is vroeg opgestaan vanmorgen dus probeert hij onderweg wat te slapen. Dat lukt niet helemaal maar hij knapt er wel wat van op. Een klein stukje file gehad en na 2 tussenstops komen we langzaamaan steeds minder dorpen en huizen tegen. Het is hier nog vlakker als in Boekel... Rond 20.45 uur komen we aan bij de B&B. We bestellen nog snel even een pizzaatje en gaan ons melden bij de gastvrouw.

De gastvrouw is een bijzondere verschijning, een logt vrouwke zeggen ze in Boekel dan.
    Ze heeft grote trossen druiven als oorbellen, een stuk groen vliegengordijn om d'r knot in het haar en Jeroen zou zeggen dat ze vanmorgen haast had. Zo door het gordijn naar buiten gelopen...
    Een wijd shirt en legging met panterprint maken de kleurige sfeer compleet.
    Astrid heet ze en je kunt aan haar zien dat ze kunstenares is, ze doet nog veel meer en voordat je er een dubbeltje in hebt gegooid vertelt ze je er alles over. Een lieve vrouw en een gastvrij onthaal. Ik vraag Jeroen of ze goed heeft begrepen dat we maar 2 nachtjes blijven want er is eten voor een week. Zelfs voor Jeroen...

Na de rondleiding arriveert onze pizza. Eerst eten en dan de spullen uitpakken. Coos voelt zich snel thuis en gaat alvast op de bank liggen.
    Nadat we gegeten hebben en gesetteld zijn, drinken we nog wat samen en proberen we een spelletje regenwormen te doen. Ik win natuurlijk want Jeroen geeft na 4 beurten al op omdat het bier aan z'n oogleden begint te trekken.
    In de kamer is ruimte voor 6 personen. We kiezen niet voor het stapelbed of de bedbank maar gezellig samen in de twijfelaar. Ik moet er met een aanloop in springen want het matras begint op een meter hoogte van de vloer. Jeroen komt erachter dat hij z'n snurkmachine is vergeten en ik bedenk nog even of ik wel naast hem wil liggen. Het blijkt mee te vallen maar slapen wil alsnog niet zo goed lukken. Coos heeft een muis onder de houten vloer gehoord en is onrustig. Ik moet over Jeroen heen klimmen als ik uit bed wil om naar het toilet te kunnen. Jeroen vind het te romantisch in bed en ik ga op de bedbank kortbij Coos liggen in de hoop dat hij wat rustiger wordt. Geen verschil dus Coos eruit. Krabt ie bijna de planken van de vloer en springt daarna bij Jeroen op bed. Het feest is compleet, Coos terug in de bench en ik op de bedbank. Uiteindelijk kunnen we toch nog redelijk slapen.

1e etappe

April 15, 2022 in the Netherlands ⋅ ⛅ 8 °C

Pieterburen - Winsum 12 km
    Na een redelijk onrustige nacht maakt het ontbijt veel goed! Astrid heeft vanalles in huis gehaald om ons in de watten te leggen. Zelfs voor Coos lekkere kauwstaafjes en gedroogde kip.
    Na het ontbijt is het tijd voor een fotoshoot. Zoals al gezegd, Astrid is actief in de kunstzinnige sector, ook fotografie is een van haar passies. We ontmoeten haar man Wim, Jeroen vindt hem op iemand lijken van tv...
    Coos mag ook op de foto en terwijl Wim van Astrid commando's en aanwijzingen krijgt, blijven Jeroen en ik ook plakken.
    Mooi! Nu gaan we doen waarvoor we gekomen zijn, wandelen!
    Start route, foto maken en aan de gang!
    Van Pieterburen door de landerijen en kleine dorpjes, langs het water en over de bruggetjes richting Winsum. Van ons ontbijt hebben we ook een lunchpakket kunnen samenstellen en we maken tussendoor even tijd om dit op te eten.
    Na 3 uurtjes wandelen zijn we aangekomen bij de eindbestemming voor vandaag: het centrum van Winsum, het allermooiste dorp van Nederland volgens de ANWB. Lekker bier hebben ze er ook nog, wat hebben we het goed!
    Met de bus van Winsum terug naar Pieterburen, super fijne voorzieningen die ervoor zorgen dat je lekker kunt genieten van de omgeving. Terug in de B&B bekijken we de opties voor het eten vanavond, we kiezen voor een restaurant in Lauwersoog. Kunnen we meteen even de zee zien. Er is hier geen zandstrand, wel dikke slik en veel mosselen, schelpen en zeewier. Coos loopt zo door de blubber en heeft zwarte sokjes gekregen. Het is eb en redelijk helder weer. We kunnen Schiermonnikoog zien en na een wandelingetje en wasbeurt mag Coos ook mee het restaurant in. We zitten aan tafel als Jeroen zegt, ik weet op wie Wim lijkt... En laat een foto zien van Adrie, de politie agent bij New Kids. Ja hij lijkt er echt op. We zien het weer vloed worden en als onze buikjes weer vol zijn, gaan we terug naar de B&B. Lekker douchen en betijds naar bed.

2e etappe

April 16, 2022 in the Netherlands ⋅ 🌙 8 °C

Winsum - Groningen 19 km

Vanmorgen wederom een heerlijk ontbijtje en een vervolg op de fotoshoot. Foto's uitgezocht zodat ze nabewerkt kunnen worden en de tassen weer gepakt. Vol goede moed gaan we naar Winsum. We parkeren de auto bij het treinstation en lopen naar het startpunt van vandaag, het eindpunt van gisteren. We weten dat dit een langere route gaat worden als gisteren. Tussen de weilanden door, langs de kanalen en sloten, komen we langzaamaan korter bij Groningen. Tussendoor wat eten en de route checken en weer door. Het boerenleven bestaat hier vooral uit akkerbouw. Een enkele keer koeien en een manege. Als we aan de rand van Groningen komen moeten we een brug over, we zien een plek waar eens een brug was, en nog 3 bruggen voor ons. Bij geen bericht rechtdoor? Geen stickers op de eerste brug. 2e brug, ruim een kilometer verderop, weer niks. We moeten toch hier ergens Groningen in dus besluiten deze brug te volgen. Autoweg zien we als we boven komen. Eronder door en over het fietspad dan. Inderdaad dat was niet de route, toch maar zo snel mogelijk weer op de route zien te komen. Inmiddels al ver voorbij de 19 kilometer die voor deze route staan maar 't kan niet meer ver zijn nu. Bij station Groningen Noord gekomen grap ik nog even dat we hier direct met de trein terug naar de auto kunnen. We zijn 1.5 uur vertraagt en Coos gaat er bij zitten. Nog een klein stukje, verder kan het niet zijn. Helaas, het blijkt toch niet zo makkelijk. We lopen weer verkeerd en besluiten de kortste weg naar de bushalte te pakken. Coos heeft honger en begint aan Jeroens broekspijp te hangen. Met de bus naar het treinstation en met de trein naar de auto. Die ov-kaart is echt een aanrader, net als de site Pieterpad.nl, waar blijkbaar alle wijzigingen in de route op staan. Je komt er vanzelf achter. Coos heeft wel wat te eten verdient en aangezien Jeroen zijn eten niet af wil staan, even een bakje voer halen bij de AH en dan de kortste weg naar huis.
    Moe maar voldaan komen we rond 22.30 uur thuis, zonder spierpijn en met nieuwe ervaringen en indrukken. Super trots op ons zelf!

Mooi Groningen

May 27, 2022 in the Netherlands ⋅ ⛅ 12 °C

Als Jeroen uit het werk komt, heb ik al vanalles klaar staan om te gaan. De laatste details inpakken, Jeroen een wasbeurt en gaan!

Na een kleine 3 uurtjes rijden komen we aan in Harkstede, een klein dorpje vlakbij Groningen. We slapen hier 2 nachten.
    Rommy ontvangt ons hartelijk samen met haar hond Lizzy. Coos vind de aandacht van de blonde teef wel interessant en vergeet te blaffen...

Ohh hoe komen we hier weer terecht... Het is toch wel heel bijzonder dat we elke keer zo leuke plek vinden, de mensen vriendelijk zijn en zo goed voor ons zorgen.
    We pakken wat spullen uit, zetten Coos z'n huis (bench) neer en maken er een gezellige avond van met een hapje en een drankje.

3e etappe

May 28, 2022 in the Netherlands ⋅ ⛅ 13 °C

Groningen - Zuidlaren 21 km

Na een prima ontbijtje met gebakken eitjes kunnen we er tegen aan!
    De bushalte is voor onze deur, dat is handig!
    Met de bus gaan we naar Groningen centraal om daar te starten. Coos heeft er ook al zin in en maakt meteen een nieuw hondenvriendinnetje. Ze heet Kyra en is 3 jaar. Komt die naam ons even bekend voor! De Boekelse Kyra maakt vriendinnen met onze kippen vandaag.

Wat een charmeur die Coos! Een paar keer vaker op de route sjanst ie met de teefjes en we merken aan hem dat hij vooral reageert op reutjes. Hij is natuurlijk bang dat hij niet meer het 'mannetje' is dan...

Deze etappe is heel anders dan de eerste twee. Meer bebossing, wat minder vlak en helaas ook wat minder mooi weer. Een klein buitje terwijl we in het bos lopen is goed te overzien.

We zagen vandaag een kleine sluis in werking om een bootje door te laten, de neven en nichten van Truus, we gingen van provincie Groningen naar provincie Drenthe, we hebben gelopen over nationaal park Drentse Aa, de eerste hunebedden zijn gespot en Coos heeft ze ook van boven en onder bekeken.

We eten wat in Zuidlaren en gaan met de bus terug naar onze b&b, de buschauffeur heeft blijkbaar haast. Hij kijkt niet zo nauw naar de verhoogde rijbaan afscheidingen, bokt er overheen en rijdt zo hard dat we niet de kans krijgen om op stop te drukken als we bijna bij onze halte zijn. Hij rijdt voorbij en we stappen de volgende halte maar uit. Nog even een klein buitje en we zijn terug. Lekker de douche in en morgen weer een nieuwe dag!

4e etappe

May 29, 2022 in the Netherlands ⋅ 🌧 12 °C

Zuidlaren - Rolde 18 km

Na een ontbijt met harde broodjes en gekookte eieren is het tijd om in te pakken. We zeggen nog even gedag en gaan op pad. Coos geeft Lizzy nog een dikke lik en een poot en ik krijg haar wintervacht.
    We hebben bedacht dat we de auto bij het eindpunt van gisteren neerzetten, in Zuidlaren. Vandaar af lopen we de etappe naar Rolde en gaan we met de hubtaxi terug naar de auto. Het openbaar vervoer heeft hier wel aansluitingen maar met 3x overstappen en 1.5 uur reistijd kiezen we graag voor een gemakkelijkere optie. Ook leuk om dat meegemaakt te hebben want dit soort taxi is alleen in noord Nederland beschikbaar. Je betaalt per persoon een starttarief van 1.01 euro en 0.18 euro per kilometer. Geen geld dus en veel sneller ook nog.

Maar eerst lopen we de route, via het psychiatrisch terrein (vergelijkbaar met Padua) door de bossen en over de balloërveld, een groot natuurgebied dat vroeger militair oefenveld was en waar nu een soort heide achtige begroeiing is. Er is veel zand en lopen gaat hier niet zoals op verharde ondergrond. Coos vind het leuk want er zitten veel konijnen. Met z'n neusje aan de grond speurt hij 5 kilometer lang elke centimeter af naar de geur van de keutels van de paashaas en z'n vrienden.

Aangekomen in Rolde, buigen we net voor het einde van de route af om naar de halte van de hubtaxi te gaan. Hier worden we opgehaald en naar de auto gebracht. In Zuidlaren eten we samen in een heel fijn restaurant en daarna gaan we terug naar huis.
    Alweer ruim 75 kilometer gelopen van het pieterpad, zo snel gaat het!

Eurostee

June 15, 2022 in the Netherlands ⋅ ⛅ 13 °C

Het is al laat als we aankomen in Schoonloo. We zijn vanmiddag nadat ik uit het werk kwam gegaan en wilden nog even wat meubels kijken in Ulft. Niet echt op de route maar wel handig als we toch samen op pad zijn. Onderweg lekker gegeten dus helemaal klaar voor de avond.
    Aangekomen in de B&B even de traditionele rondleiding gehad en daarna lekker In de luie stoel gekropen met wat lekkers

Etappe 5

June 16, 2022 in the Netherlands ⋅ ⛅ 21 °C

Rolde - Schoonloo 18 km

Een zacht bed en veel licht door de ramen... Gisteravond zijn we tot de conclusie gekomen dat mevrouw van de B&B geen glutenvrij brood heeft gekocht... Vergeten... Ze zou het proberen op te lossen met extra fruit en yoghurt. Nou laat maar komen dat ontbijt dan...

Voor Jeroen een halve mik en voor mij yoghurt met fruit. Kijk daarmee kunnen we er tegenaan.
    Een extra eitje in de rugzak en dan op pad. Met de bus naar het beginpunt van deze etappe. Camping de Weyert is niet ver lopen vanaf de bus. Meteen al zien we 2 hunebedden, we lopen over bospaden en veel in de schaduw. Ideaal voor Coos want het is tegen de 28 graden. We zijn op zoek naar een weggetje naar rechts en lopen hiermee 2 km extra... De gevreesde muggen zijn er minder dan verwacht en als we de visvriendin van ome Mari tegenkomen, komen de verzinsels en verhalen. Mevrouw heeft een vissershoedje op en de kletst erop los. We sluiten af en lopen verder. Coos doet het super, omdat we veel onverharde weg lopen is dat nog extra fijn. Door het bos en over het water, dit is een mooie etappe. Uiteindelijk komen we achter de B&B op het eindpunt van deze etappe. Douchen en opfrissen en dan eten bij het dorpscafeetje.
    Lekker uitbuiken in de luie stoel en morgen gezond weer op.

Etappe 6

June 17, 2022 in the Netherlands ⋅ ☁️ 26 °C

Schoonloo - Sleen 24 km
    De slaap is weer op en het ontbijt komt er aan, dus gaan we er klaar voor zitten. Gisteravond nog even geappt of het was gelukt met glutenvrij brood voor mij, in de hoop dat ze eraan gedacht had. Jahoor, glutenvrije broodjes en crackers vandaag! Na het ontbijt hebben we de spulletjes weer ingepakt en alles in de auto geladen. Vanuit de B&B konden we meteen beginnen aan de route. Een klein stukje over het asfalt en daarna het bos in. Van de 24 kilometer ongeveer 21 kilometer door het bos gelopen. Super mooi, rustig en veel in de schaduw. Dat is met 25 graden ook super fijn. Onderweg heeft Coos nog wat halsbrekende toeren uitgehaald, we kwamen nog een kudde döner tegen, het pieterpad monument en een herdenkingsmonument van de 2e wereld oorlog.
    Uiteindelijk komen we aan in Sleen, proosten samen en gaan dan met de bus terug richting Schoonloo. Totaal al ruim 100 kilometer gelopen van het pieterpad, nog ongeveer 392 kilometer te gaan!

Blokhut de Vlinder

August 10, 2022 in the Netherlands ⋅ ☀️ 28 °C

Het is woensdagmiddag als we aanrijden richting Coevorden. We hebben ons voorbereid op 2 dagen wandelen. Na de Boekelse kermis kan er wel weer eens wat gezonds in onze activiteiten agenda gebeuren.

Na wat omwegen komen we rond 16.45 uur aan in de blokhut. Een bed met houten wand als scheiding van de kleine zit/eetkamer en keuken. De douche en toilet bevindt zich in een aparte unit. We hebben de Griek al gebeld om onze mega bestelling door te geven want de mensen in Boekel houden van lekker eten en hun honger wordt nog al eens onderschat... Even wat spulletjes op z'n plek leggen en een rondje maken over ons resort voor de komende dagen.

Als we de Griek hebben gered en onze honger gestild is, maken we er nog een gezellig avondje van samen, heel romantisch aan de waterkant.