Dag 12 Monteverde

June 14, 2022 in Costa Rica ⋅ 🌧 18 °C

Vandaag hebben we ook nog de hele dag in Monteverde. Niet alle spullen zijn na de plensbuien van gisteren goed opgedroogd hoor ik bij het ontbijt en merk ik zelf ook ondanks dat ik alles heb uitgehangen. We hebben wel weer het een en ander gepland staan. We gaan s ochtends naar het natuurreservaat Curi-Cancha. Het is een klein stukje rijden vanaf het hotel. We worden verdeeld over 2 gidsen zodat het niet te druk is en gaan het reservaat in. We zien tijdens de wandeling van ongeveer 2.5 uur verschillende bijzondere dieren. De mot-mot, de bell-bird, de kolibrie en de toekan. Het is een prachtige wandeling waaruit weer blijkt hoeveel waarde mensen hier hechten aan natuurbehoud. De gids vertelt vanalles over de dieren het is een hele intressante wandeling. Hij helpt ons ook bij het maken van prachtige foto's.
    De toegangskaart die we hebben betaald is voor de hele dag en daarom besluit ik met een andere reisgenote om nog te blijven. We hebben pas een klein stuk van het reservaat gezien en samen maken we nog een grote wandeling waar we ook nog zelf kolibries en toekans gespot.
    Rond 2 uur zijn we klaar met wandelen. We gaan naar de receptie om een taxi te laten bellen. Op dat moment is er een belangrijke voetbalwedstrijd aan de gang waar we onze chauffeur José ook al over hebben gehoord. Het WK is gaande, Costa Rica speelt tegen Nieuw Zeeland. Als wij de receptie binnenlopen zitten alle medewerkers vol spanning tv te kijken en komt er een jongen heel gehaast snel ons helpen. Ook de taxichauffeur heeft alleen maar aandacht voor zijn radio, want als we instappen is net de laatste minuut ingegaan. Costa Rica wint met 1-0 en het centrum waar we aankomen is helemaal in de feeststemming. We gaan eerst lunchen in een heel hip leuk zaakje Open Kitchen. Terwijl we er zitten gaat het weer keihard regenen, we zijn echt op het juiste moment binnengekomen. We blijven zitten tot de ergste regen voorbij is. We gaan dan nog even rondstruinen in een souvenir winkeltje en dan terug naar het hotel. We chillen nog even in het hotel. We proberen al dagen om een avondwandeling te plannen maar elke keer gaat het niet door vanwege het weer. Vanavond is het weer onzeker qua regen maar aangezien het onze laatste kans is gaan we in een klein gezelschap alsnog. Het is een natuurgebied een klein stukje vanaf het hotel. Als we tegen 6en aankomen is het nog schemerig, maar als we gaan lopen wordt het al snel donker. We lopen allemaal met een zaklamp en de gids wijst ons alles aan. Het is wel druk in het gebied met andere groepen die net als wij met gidsen lopen en het gaat daarnaast steeds harder regenen. Dat doet wel wat af aan de ervaring, maar alsnog is er het wel leuk. We zien voor het eerst slangen in het wild, twee groene vipers en een witte eyelash viper. We zien ook een tarantula en een aantal (bijna) slapende vogels, zoals de toekan en mot-mot. Verder ook nog insecten zoals een grote wandelende tak en wandelend mos.
    Als we klaar zijn met de wandeling gaan we eten bij Sabor Tico vlak bij het hotel voor een burrito en een biertje. Daarna lekker naar bed