Satellit
Visa på kartan
  • Dag 2

Dag 3 Victoria Falls, de watervallen

3 oktober 2023, Zimbabwe

Om iets over 5 gaat mijn wekker. We hebben om 6 uur een taxi besteld om naar de grens te gaan ( een paar minuten rijden hiervandaan).
    We gaan vandaag de befaamde watervallen bekijken. We starten bewust zo vroeg omdat we de warmste uren willen mijden. We worden afgezet bij de grens waar we door de douane gaan en naar de Zambiaanse kant gaan. We lopen over de brug over een stukje 'niemandsland'. Er lopen onderweg veel militairen ( lees mooie afrikaanse mannen in uniformen) en er zijn al de nodige mensen vroeg op weg naar hun werk.
    We worden onderweg een paar keer gecheckt op ons visum. Er wordt overal weer wat afgestempeld, het vergt veel geduld en geschrijf maar mijn paspoort ziet er een stuk interessanter uit dan hiervoor.
    We komen aan bij de Zambiaanse kant van de watervallen. Het is mooi aangelegd en er zijn een aantal punten waar je prachtig foto's kunt maken.
    De kloof is zeer indrukwekkend, je ziet het vlakke land echt abrupt in tweeën splijten en daar de rivier de Zambesi in uitmonden. De watervallen zijn mooi maar het is duidelijk niet de natste tijd van het jaar.
    Als we alles gezien hebben gaan via dezelfde route terug met weer het hele visum stempel circus.
    Het groepje waarmee ik ben is inmiddels opgesplitst in tweeën dus in klein comité gaan we terug. We komen rond half 10 aan terug aan de Zimbabwaanse kant van de grens en gaan daar het park in van de Victoria Falls. Dit is een wat commercieel ( en prijzig) maar erg mooi park met 14 punten waar je de watervallen kan bekijken. Het uitzicht vanaf hier is dan ook echt veel indrukwekkender. We staan zo dicht bij het neerstortende water dat nat worden van de nevel. Een heerlijke verfrissing want het begint al warm te worden.
    We komen hier nog een aantal andere reisgenoten tegen en samen lopen we door het prachtige park.
    Tegen het middaguur hebben we alles gezien en verlaten we het park.
    We gaen met de taxi naar het centrum ene heel klein stukje maar onze reisleider heeft ons op het hart gedrukt dat het te gevaarlijk is om alleen te lopen.
    In het centrum gaan we lunchen bij Zulu, een leuk hip zaakje. Het eten en de koffie is goed.
    We lopen dan terug naar het hotel want we willen nog een duik in het zwembad nemen voorafgaand aan ons middagprogramma.
    Het is nog genoeg tijd om af te koelen in het zwembad en te douchen. En om kwart voor 4 worden we met zn allen opgehaald met de bus. We gaan een boot cruise doen, informeel al de bouse cruise genoemd. Een boot waar we deze namiddag over de rivier een toch maken en dieren gaan spotten onder het genot van de open bar waar we genieten van lekkere drankjes en hapjes.
    Van te voren heeft Arjen disclaimers af gegeven dat we misschien niet heel veel zien. Maar we zien ontzettend veel. Op verschillende plekken zien we nijlpaarden in het water. We zien de bovenkant van hun kop boven het water steken als ze af en toe boven komen.
    Maar nog veel bijzonderder is een groep olifanten die door het water heen waad. We zien hun koppen en slurven, ze genieten van het water en lopen er moeiteloos doorheen.
    Verder zien we prachtige vogels waaronder een African Openbill Stork en twee keer een klein hertje een Bushbuck. En niet te vergeten een prachtige zonsondergang.
    Even voor 7en gaan we weer van de boot af. We hebben echt genoten en prachtige foto's.
    We rijden terug naar het hotel. Door het vroege opstaan en alle indrukken en ervaringen van vandaag heb ik het gevoel dat het eerder 10 uur dan 9 uur is. Ik eet met een groepje nog een klein hapje. En we drinken gezellig nog een drankje.
    Om half 11 taaien we af. Het is een prachtige dag geweest met veel avonturen.