Dag 16 naar Solitaire, de Boesman

October 17, 2023 in Namibia

We verlaten vandaag de luxe van Swakopmund en gaan verder. We rijden wat verder landinwaarts en de temperatuur loopt snel op. We hebben deze rit heel erg slecht wegdek, de zogenaamde African massage. Onderweg maken we een paar keer een stop zodat we koffie kunnen drinken en lunch aan kunnen schaffen in de supermarkt. Het bord dat de capricon keering aanduidt nodigt uit tot gekke foto's maken. We zien het landschap snel veranderen naar woestijn-maanachtig. Het is prachtig maar wel stoffig. Het hele gebied ziet er wederom surreëel uit, het is oer oud en beïnvloed door de geologische veranderingen. Er is heel veel tektonische activiteit ( geweest).
    Rond 3 uur komen we aan vlak voor het dorp Solitaire. Hier verblijven we op een kleine eenvoudige camping bij de Boesman. Dit is inmiddels een begrip in Namibië. Meer local dan deze mensen wordt het niet. We storten allemaal in van de warmte en weten ons geen raad met onszelf. Ik besluit (net als bijna iedereen) de tent niet op te zetten en in de open lucht te gaan slapen.
    We hebben om het einde van de middag een tour gepland met een van de eigenaren. Hij leidt ons in een truck door het gebied en vertelt zeer beeldend vanalles over de opgeving. De boesmensen zijn mensen die van oorsprong al in dit gebied leven, altijd wat kleiner zijn gebleven. Hij weet alles van de opgeving, het onstaan van de zandduinen en het leven in de woestijn waaronder de dieren. We zien veel spiesbokken tijdens de tour en een prachtige zonsondergang. In het gebied staat er heel veel gras, dat is ook te zien op de foto's, maar dat is niet gebruikelijk er is vorig jaar veel meer regen gevallen dan anders en daardoor groeit er veel meer. Dat is uitzonderlijk en ook niet per se goed nieuws, alles wat hier leeft is namelijk juist aangepast op droogte.
    Als we terug zijn koop ik snel enkele souvenirs bij de receptie en dan is het etenstijd. Mockx heeft een traditioneel afrikaanse maaltijd bereid met onder andere maispap.
    We zitten daarna nog hij de waterplaats waar we zebra's en spiesbokken zien. Daarna gaan we onze slaapzak in onder de sterrenhemel.