Ha Long 1

March 7, 2018 in Vietnam ⋅ ☀️ 26 °C

We hadden specifiek ons Airbnb geboekt in de directe nabijheid van Bai Tho Mountain. Op deze berg is een fantastisch uitzichtpunt over een gedeelte van de baai en de stad. Supermooi om vanaf dat punt bijvoorbeeld de zonsopgang te zien. Het ding was alleen dat de berg eigenlijk niet meer voor het publiek toegankelijk is. Eigenlijk is de berg dicht. In Nederland betekent dat niet toegankelijk, hier betekent dat: betalen zodat iemand de achteringang even opent. Letterlijk. :)

De achterdeur zat verstopt in een steegje. Gewapend met een kaartje en een foto gingen we tijdens het boodschappen doen even kijken of we 'het steegje naast de garage' überhaupt wel zouden kunnen vinden. Wij dus weer op pad met kaartje en foto (waar heb ik dat eerder gehoord?). We liepen er eerst voorbij, maar dat hadden we snel door en uiteindelijk vonden we het steegje vrij snel. Omdat het bijna zonsondergang was op dat moment, besloten we vrij snel om nu dan maar naar het uitzichtpunt te gaan. Maar.. wat is een zonsondergang zonder biertje? Dus wij nog ff bier halen. Dat duurde eigenlijk net ff te lang.

Terug bij het steegje was de zon al een aardig eindje gezakt, dus wij snel betalen bij degene die er om vroeg, het hek door, snel het achterplaatsje over, achter de schuur langs en de trap omhoog. Dan een volgend hek over en op de trap op. In het begin was de trap nog in goede staat, verderop werd dat echt minder. Hier en daar waren de struiken aardig opgeschoten waar je doorheen moest en op een gegeven moment werd het klauteren want de trap was grotendeels weg. Ik houd ervan. Ik had het tempo hoog gehouden om de zonsondergang niet te missen. Het zweet stroomde rijkelijk.

Eenmaal boven gekomen was het uitzicht echt fenomenaal. Ik was nog mooi op tijd voor de zonsondergang, en met mij een ander groepje avonturiers die een fotoshoot gepland hadden op de berg. Het zicht vanaf de berg was super en (terugkijkend) het beste uitzicht dat we gehad hebben. :)
    Terug naar beneden het pad af in het halfdonker was nog wel ff opletten. We waren gewoon op slippers, dus dat klautert niet echt solide.

De volgende dag hebben we rustig aan gedaan. Simon en Dorine moesten nog het eea uitzoeken voor hun reisplannen na Vietnam en we moesten natuurlijk nog een cruise boeken in de baai. Want werelderfgoed Ha Long Bay moet je wel echt vanaf het water ervaren. Dat is hèt ding hier. Die cruise boeken bleek echter nog niet zo eenvoudig. Iedereen boekt deze eigenlijk ook ver vooruit. Lastminute is er weinig te vinden tegen schappelijke prijzen en het is moeilijk te peilen wat je dan precies boekt en hoe goed die cruise dan is. Normaal werkt de lastminute tactiek prima, nu dus even niet. Het viel echt tegen. Toen we er eenmaal één hadden gekozen bleek deze bij nader inzien alsnog al vol te zijn en konden we alleen met een veel duurdere mee.. Gelukkig hadden we een hulplijn. We hebben Johnny de Ritselaar toen maar een berichtje gestuurd dat we zijn hulp nodig hadden en zijn naar buiten gegaan. Tijd voor een 'frisse-neuswandeling' die uiteindelijk liep via de boulevard, de vissersmarkt en het winkelcentrum waar we gelijk maar wat gegeten hebben.

Goed nieuws. Dezelfde avond kon Johnny nog even langskomen in het appartement met een tas vol blinkende brochures van cruises. Mooi! Uiteindelijk hebben we de beste deal gekozen en geboekt. De volgende dag konden we op een 2D1N cruise (2 days, 1 night) met de Seasun. Super!