Satellite
Show on map
  • Day 22

    Reisdag 7

    March 10, 2018 in the Netherlands ⋅ ⛅ 13 °C

    De laatste dag van dit avontuur is de dag dat het avontuur ophoudt. De terugreis. Vanuit Ha Long Bay waren hier een taxi, een busje, een taxi, twee vliegtuigen en een bus voor nodig. In totaal een goede 24 uur om terug te komen in Alphen.

    De transfer naar het vliegveld in Hanoi was inbegrepen in de cruise. Dat verliep als volgt. Vanaf de haven werden we in een taxi gezet door Linda. Deze bracht ons naar de snelweg waar de taxichauffeur voor ons drie plaatsen regelde in het eerste de beste limousine busje richting het vliegveld. Dat is zo'n drie uur rijden. Op de route pikt het busje overal mensen op. Ga langs de snelweg staan, steek je hand op en hopelijk stopt de bus. Hier is geen garantie voor. Ondanks dat de bus maar halfvol was werd menigmaal iemand genegeerd. Beetje typisch.

    We reden op een meer noordelijk gelegen snelweg dan op de heenweg. Deze weg ging voornamelijk langs agrarisch gebied. Wat mij opviel was dat er overal graven in het veld verspreid liggen. Soms gegroepeerd, maar vaak ook één enkel graf in een rijstveld. Ik heb thuis ff gezocht op google en het blijkt dat men traditioneel overledenen begraaft dichtbij het huis van de familie, eventueel op het land waar ze woonden en werkten. Na 2 of 3 jaar worden de overblijfselen verplaatst naar een ander familiegraf. Heel apart om die graven zo verspreid in het landschap te zien liggen.

    In de buurt van het vliegveld werden we op een rare plek uit de bus gezet naast de snelweg. Er stonden wel twee taxi's op de vluchtstrook maar die vonden we duur (200 vnd). We dachten er al hardop over na om te gaan lopen toen er een groen autootje stopte naast ons. 'Taxi?' vroeg de man die uitstapte en hij wisselde wat woorden met de taxichauffeurs. Vervolgens noemde hij een prijs iets lager dan de eerste taxi (150 vnd, omgerekend 5 euro). Ondertussen keken we op maps.me en zagen we dat lopen naar het vliegveld eigenlijk te ver was, dus hebben we het aanbod maar geaccepteerd. Dus wij met al onze tassen in dat autootje bij die slimme Vietnamees. Voor 150 vnd kan je namelijk uitgebreid dineren daar. Had die man toch weer ff makkelijk verdient.

    Noi Bai Airport Hanoi is niet zo groot dus de incheckbalie was zo gevonden. Maar eerst nog ff het sterkste bakkie Vietnamese koffie gedronken (Legend, 9) dat ze hadden. Ik drink thuis espresso 10, dus ik was niet erg onder de indruk. ;)
    Na het inchecken nog wat gekaart met Simon en Dorine die gezellig waren blijven hangen en een mooi kommetje Pho (noedelsoep) weggewerkt.

    Toen werd het echt tijd. Afscheid nemen is nooit leuk. Na drie weken samen opgetrokken te hebben, en met de wetenschap elkaar voorlopig weer ff niet te zien, was het ff slikken. Geen tranen, wel sippe gezichten. Ik houd toch echt van die gappies en we hebben een mooie reis kunnen maken die we nooit zullen vergeten! Mooie dingen!

    De douane door was een eitje en beide vluchten verliepen prima. Het vliegtuig vanuit Hong Kong naar Amsterdam had wel een half uur vertraging, maar goed.. wat maakt een half uur uit op 17 uur reistijd (in totaal). Het blijft een lange zit, zeker die 13 uur in het tweede vliegtuig naar Amsterdam. Je kijkt wat films (3 stuks), je probeert wat te slapen, doet wat spelletjes en uiteraard eet je als het diner en ontbijt wordt geserveerd.
    Ik had wel te doen met mijn Chinese buurman die nog een vlucht voor de boeg had van 10 uur. Maar aan de andere kant.. Paramaribo? Klinkt zo slecht nog niet.

    Dorine vroeg nog: wat is het eerste dat je gaat doen als je weer in Nederland bent? Ik gaf toen het verkeerde antwoord. Het juiste antwoord is koffie en croissantje halen bij Laplace. Zo lekker!!

    Nu zit ik met mijn jetlag op de bank. Maar Azië, i'll be back. Wat, waar en wanneer weet ik nog niet, maar dit smaakt naar meer.
    Read more