Casa de Memória de Vila Velha

January 24, 2019 in Brazil ⋅ ⛅ 32 °C

Vandaag gingen we eens even cultureel doen. Silvania wist van een museum waar iets over de geschiedenis van de stad Vitória wordt verteld. Interessant! Ze was er zelf ook nog niet geweest, dus we waren wel benieuwd.

De naam van het museum is: 'Huis van geschiedenis van Vila Velha (Oude stad)'. De Europese kolonisatie hier is begonnen ten zuiden van de rivier in Vila Velha. Vila Velha is het oudste deel van de stad, dat meerdere gedeelten kent, waaronder Cariacica (woont familie), Mucuri (wonen ouders nu), Vila Capixaba (woont familie, is Silvania opgegroeid), Campo Grande (grote winkelstraat) en Vitória (vliegveld). Geografisch best een hele puzzel, maar Vila Velha bevat dus de meeste geschiedenis en ook de mooiste stranden. Er is een hele stad omheen gebouwd, dus om er te komen van buiten de stad (waar wij zitten) duurt even. Klein uurtje rijden ongeveer.

Aangekomen bij het museumpje bleek het best wel klein te zijn. Een paar kamertjes oude foto's, een kleine tentoonstelling over de slavernij, buiten een oude tram en een uiteenzetting over de aankomst van de eerste Portugezen. De Portugese kapitein aan boord heette Vasco Fernando Coutinho en, wat grappig is, hiermee ligt een link met onze eigen Máxima Zorreguita.

We hadden nog energie en zonlicht over, dus zijn we nog naar het klooster gegaan. Zie volgende blog..