Familiebezoek Brasil

December 2018 - February 2019
Lekker uitrusten en vakantie vieren bij familie! En zeker ook wat uitstapjes doen. Read more
  • 376kilometers
  • Vantevoren

December 26, 2018 in the Netherlands ⋅ ⛅ 5 °C

Koffers bijna klaar, gisteren al ingecheckt, nog even douchen en dan rustig richting de bus naar Schiphol. Ontspannen bereiden we ons voor op de vakantie.

Brasil komt nu echt dichtbij en we hebben er zin in! :)Read more

Heenreis en aankomst

December 28, 2018 in Brazil ⋅ 🌧 27 °C

We vlogen einde middag met KLM richting Frankfurt en dan met Latam naar Sao Paolo en Vitoria. Overal door douane en bagagecontrole. Vooral in Frankfurt werd er wel even goed gekeken. Het vliegveld in Sao Paolo was nogal druk, Vitoria was heerlijk rustig. Omdat Sil even wilde opfrissen kwamen we een kwartiertje later bij de bagageband, waren ze onze koffers al aan het wegbrengen! Gelukkig kregen we ze gelijk mee zonder vragen. Dat ging wel ff anders toen we Sil haar rolkoffer bij de douane hadden laten staan. Maar goed, dat avontuur liep ook goed af toen we min of meer konden aangeven wat er in zat.

Het welkom bij de familie is meer dan warm. Hugs and kisses all around. Veel lachen, veel lieve gezichten, nossa casa e tua casa, etc.. Terwijl ik dit schrijf komt Papa verse mango's (duro, gele) en een ventilador brengen..

In het huis

December 29, 2018 in Brazil ⋅ ⛅ 29 °C

Goed geslapen op een hard bed. Allebei. Na wat gezoet brood en zoete koffie aan het werk om het huis wat schoon te maken. Maar eerst nog even de vogeltjes uit de keuken halen met Eduardo. :)

Er wordt hard gewerkt door iedereen, het is ook best een groot huis. Ondertussen worden er boodschappen binnengebracht en gehaald. Straks even het winkelcentrum opzoeken om nog wat dingen voor de churrasco(bbq) te halen en wat rond te kijken.

De sfeer is goed. Er wordt veel gelachen en iedereen is vriendelijk. Gisteren uitgebreid zitten zingen met deze nieuwe familie. Ik begrijp niet alles, en gesprekken zijn lastig. Maar het komt wel. Silvania is thuis hier en er is veel liefde hier. Mooi!

Kleine uitstapjes

December 30, 2018 in Brazil ⋅ 🌧 25 °C

Natuurlijk zijn we het huis ook al even uit geweest. Gisteren waren we al even in Campo grande, het plaatselijke winkelcentrum, samen met schoonbroer Gilmar. Lekker druk daar. Wel wat gewinkeld, maar uiteindelijk alleen koekjes gekocht. Daarna nog even wat gewandeld op zoek naar een leuke plek met koffie. Zie eerder geplaatste foto's. Zo kwamen we ook door de buurt waar Silvania lang gewoond heeft en naar school ging, en ook meermalen herkend werd op straat. Vriendelijke mensen ontmoet, toch blijft men ook op de hoede. Genieten en alert zijn, tegelijkertijd.

Gisteravond waren we nog even een drankje gaan doen met neef Vitor bij de lokale pizzeria. Beetje veel insecten daar, maar het biertje smaakte prima. Mooi was dat papa Eduardo ook aan kwam geschuifeld. Toch even een oogje in het zeil houden. Op de terugweg een ijsje meegenomen voor mama Olinda.

Vandaag, zondagmiddag, was zo goed als de hele familie er. Eerst even lekker wat gegeten in het huis en toen gezellig naar buiten met de kids en Gilmar en schoonzus Cida voor een lange wandeling. Erg leuk en mooi om te zien. Het lijkt wel of er aan alle bomen fruit groeit hier: bananen, verschillende soorten mango's, guave, groene kokosnoten en jaca(jackfruit). Ook verschillende vogels gezien en aparte insecten(een grote mier in een holletje?), maar vooral het mooie landschap en de verschillende huisjes bekeken. Gilmar en Cida hebben wat foto's gemaakt, uit voorzorg wil Silvania dat ik mijn telefoon thuislaat, want: 'Er kan vanalles gebeuren hier'... Genieten, maar alert blijven.

Op de terugweg riep iemand ons. Of we jacas wilden. Tuurlijk! Dus Gilmar en nicht Samara gelijk er naar toe om even later terug te komen met twee enorme jacas van beide zo'n 3 kilo. 'Obrigado! De nada!' (Dankjewel! Geen dank!) Ook nog geprobeerd verse mango's uit de boom te gooien met Gilmar en Vitor, helaas zonder succes. De jacas thuisgebracht net voordat de regen kwam. Mooie middag!

Passarinhos

December 31, 2018 in Brazil ⋅ ⛅ 26 °C

Het houden van vogeltjes, vooral zangvogels, is een grote hobby hier. Eduardo heeft er meerdere en is er helemaal druk mee. Schoonbroer Edimar, die boven woont, heeft er ook twee. Ik begrijp het wel. Het geluid van kwetterende vogeltjes is heel rustgevend. :)Read more

Feliz Ano Novo!

January 1, 2019 in Brazil ⋅ ⛅ 25 °C

Op mijn knieën in een Braziliaanse kerk. Het is nieuwjaar en de hele kerk wijdt het nieuwe jaar toe aan 'nossos Senhor', onze Heer.

We zijn uitgenodigd door mama Olinda om mee te gaan naar de nieuwjaarsviering in haar kerk. Een hoop jonge mensen, kinderen, veel vrolijkheid, vrijheid, geluid en hallelujas. Het is een familieviering, waarin ruimte is voor allen en alles. Er wordt gezongen, gebeden, gezongen door de jeugd en een vrouwenkoor (luid en uit het hart, incl Olinda), een kind opgedragen, avondmaal gedaan, nog meer gebeden, 2018 gevierd met een film, afgeteld naar 2019(ver na 12 uur, maar dat terzijde), gelukkig nieuwjaar gewenst en geknuffeld, cadeautjes uitgedeeld en lekker gegeten.

Bijzonder en mooi om mee te maken!

Vanavond churrasco (bbq) met de familie. Nog meer feest!

Ultimo dia de luz de Natal

January 2, 2019 in Brazil ⋅ ⛅ 31 °C

Vandaag gaan we de huurauto ophalen bij het vliegveld. Vitor gevraagd een Uber te regelen, en hop, naar het vliegveld. Na ons gemeldt te hebben, konden we zo door met een pendelbusje naar het verhuurkantoor. Lekker snel aan de beurt! De administratie duurt natuurlijk even, en, bijna ging het feest niet door. De nogal hoge extra borg voor buitenlanders (Surprise! Stond nergens) paste niet op de creditcard, maar... na intern overleg met de manager, en een schietgebedje mijnerzijds, hoefde we die niet te betalen. Gracia a Deus! Dus, auto meegekregen, nog wat boodschappen gedaan en toen terug naar huis.

Thuis eerst maar wat geslapen en toen nog even op de koffie bij een vriendin, Gislaine, van Silvania. Vitor ook meegenomen. Aan de koffietafel wat ideetjes voor uitstapjes besproken en uitgenodigd door Gislaine om spontaan savonds mee te gaan naar Domingo Martins. Het zou wel laat worden, maar toch ja gezegd en zo gezegd, zo gedaan.

Domingo Martins is een 'Duitse kolonie' in de bergen, zo'n drie kwartier rijden. Tijdens de WOII zijn veel Europeanen naar Brazilië gevlucht, en die gingen allemaal bij elkaar wonen. Zo heb je hier Nederlandse en Duitsachtige plaatsjes. Mooi om te zien, extra mooi omdat de kerstlichtjes er nog hingen. Het was namelijk 'ultimo dia de luz de Natal', de laatste dag van de kerstlichtjes. Beetje toeristisch natuurlijk, maar wel leuk en iedereen genoot er zichtbaar van. Paar leuke foto's gemaakt.

Na wat gegeten te hebben de terugtocht aangevangen. Net na 12 uur snachts thuis. En toen de auto nog naast het huis zien te krijgen. De poort van het hek was gisteravond speciaal aangepast door het vriendje van nichtje Maiza, zodat er een auto door zou kunnen. De auto staat dan naast het huis en niet aan de straat. Onze auto is alleen een beetje groot. Dus... steken, steken, steken, draaien, draaien, draaien, veel geroep en handgebaar van de halve familie, maar hij staat!
    Morgen kijken we wel hoe we hem er weer uit krijgen...

Volgende ochtend! Vandaag gaan we een stuk rijden! De auto staat al buiten het hek, dat ging prima. Laatste hap eten naar binnen. Tassen gepakt voor een paar dagen en rijden maar!

Churrasco@Schiavo

January 3, 2019 in Brazil ⋅ 🌧 25 °C

Silvania heeft geregeld dat we een paar dagen bij vrienden in de bergen mogen logeren. Ze kent de familie Schiavo al heel lang en komt altijd even langs te komen. Dat begrijp ik goed. Het verblijf hier is boerengezellig, er gebeurt van alles, aan elkaar geregen door een voortdurend doorgaand Portugees gesprek. Silvania geniet, en ik ook, ook al versta ik maar een kwart van alles. Het gaat snel, en door elkaar, veel grappen en de onderwerpen wisselen elkaar snel af. Gelukkig krijg ik af en toe een samenvatting.

De eerste avond gelijk een churrasco. Dat was echt een feestje! Echt heel lekkerste worst gegeten, lekker feijão, rijst, vinaigrette en biertje erbij, muziekje aan: helemaal goed. Het werd zelfs nog beter toen de accordeon tevoorschijn kwam en Papa Schiavo lekker begon te spelen en zingen. Braziliaanse volksmuziek. Silvania zong gelijk mee en het werd een soort mini-concert. De zoon des huizes voegde een tamboerijn toe aan het geheel en zong ook lekker mee.

Wij waagden ook nog even een dansje of twee. Ik kan niet echt dansen, dus dat kon beter. De zoon des huizes kan wel lekker dansen, het tempo ging even omhoog en de parkeerplaats is gelijk even lekker aangeveegd! ;) Jammer dat ik niet zo kan dansen zeg, dan konden wij zo dansen. Zo kunnen spelen lijkt me ook heerlijk om te kunnen!

De familie Schiavo (met moeilijke Italiaanse voornamen) leeft echt het goede leven hier: a boa vida mesmo! We zijn dankbaar voor de goede zorgen, gastvrijheid en mogen ook nog eens in het buitenhuisje slapen. Top!

Vitória - Vargem Alta

January 3, 2019 in Brazil ⋅ ⛅ 30 °C

Vandaag gereden van Vitória naar Vargem Alta. Een ritje van zo'n 2 uur door de bergen, met een paar stops erbij zo'n drie uur over gedaan. Best vermoeiend, want alleen maar op en neer, heen en weer: een kronkelende snelweg door de bergen.
    Hier de plaatjes!

Vargem Alta

January 4, 2019 in Brazil ⋅ ⛅ 30 °C

Vrijdagmiddag hebben we een van de watervallen bezocht hier in de buurt. Erg mooie locatie. Vroeger was er ook een restaurantje bij, maar dat is al een paar jaar geleden gesloten. Het zwemmen bij de waterval werd te gevaarlijk, er schijnen mensen overleden te zijn. De plek ligt er nu verlaten bij. Wat op zich ook wel een mysterieus sfeertje creëert en de plek lekker rustig maakt. Leuk en mooi om te zien!

Savonds hebben we een wandeling gemaakt hier in de omgeving met Papa Schiavo, Diemas. Leuke huisjes in een mooi landschap. Het is een erg vruchtbare omgeving hier, veel verschillende fruitbomen, vooral bananen. Als een tros te groot wordt kan de tak afbreken en vallen. We kwamen een paar afgebroken takken met trossen tegen en Diemas vond er nog een paar goede rijpe bananen aan. Banaantje gegeten, zo van de boom. Check!

De avond ging verder in een lokaal eettentje. Gezellige en rustige plek met alleen maar locals. Het bier vloeide rijkelijk en, aangezien wij niet echt doordrinken, was het meeste voor papa Schiavo. Drie literflessen gekoelde Itaipava gingen er doorheen, en een glas cachaca (Braziliaanse rum). Heel zacht van smaak. Ik vond het best wel erg lekker eigenlijk. Ik ga eens met Silvania praten of we een flesje kunnen meesmokkelen naar NL. ;)