Monschau

May 2, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 9 °C

Als laatste dagje een dagje Monschau. Ik had er weleens van gehoord, maar het is dus best wel toeristisch eigenlijk. Om goede redenen. Het heeft veel 17e eeuwse 'vakwerkhuizen', een kasteelruïne en een intacte burcht, wat museumpjes en de nodige terrassen, restaurants, lokale souvenirwinkels, etc. Vanaf de camping een klein uurtje lopen, dus gelijk een mooie wandeling erbij.

Op de bonnefooi erheen gelopen, met Maps in de achterzak als spiekbriefje. Beetje een omweg genomen bovenlangs het dal, maar we kwamen daardoor wel toevallig langs wat mooie uitzichtpunten op de stad, die beneden in het dal licht. En we kwamen toevallig langs de 13e eeuwse ruïne. Daar kwamen we gelijk de eerste andere dagjesmensen tegen, die gezellig ons op de foto zetten voor ons, en vice versa. De ruïne is een halve toren met een vlag ernaast, mooier is eigenlijk het uitzicht op de stad met de burcht erachter. En het weggetje erheen is ook leuk, lekker zigzaggen over rommelige leistenen trappetjes.

Van bovenaf viel gelijk ook de mooie ouderwetse Markt op, ik bedoel eigenlijk te zeggen: terrasjessss! We hadden best een beetje dorst inmiddels, dus beneden aangekomen in een zo recht mogelijke lijn naar de terrasjes en het welverdiende biertje. Een heerlijke 0,5 liter Tucher Weizen, super!

Beetje verder gelopen, wat 'printen' gekocht, soort lokale 'anijsspeculaaskoeken', wat foto's gemaakt, en eigenlijk kregen we toen al snel honger. Ik had zin in Duits eten. Bockworst ofzo. Silvania vond dat ook wel prima, dus wij een rustig restaurantje gezocht waar we lekker buiten konden zitten. Biertje erbij, 0,5 liter Erdinger Weizen, hoppa. Silvania ook een pils, hatsikidee. Bockworst hadden ze niet, niet lokaal genoeg, het was zwijn, hert of forel. Ik de hert, Sil de forel. Kartoffelkroketten rotkohl en pommes frites erbij. Prima hoor, lekker gegeten.

Sil ging nog ff praten met de oude baas van het restaurant, een mix van engels, duits, nederlands en handen- en voetentaal, maar dat ging best. Ze spraken niet de gehele tijd langs elkaar heen. ;) Grapje, maar toch ook wel een beetje waar. Het mooie is wel dat je elkaars taal niet echt spreekt, maar elkaar wel grotendeels begrijpt omdat het op elkaar lijkt.

Op de terugweg nog ff 'het rode huis' in, een groot huis van een rijke lokale textielhandelaar, een huis dat nog volledig ingericht is in 17e eeuwse stijl. Allemaal zware handgemaakte houten meubelen, hoop antieke spullen, een onmogelijke hoeveelheid schilderijen en portretten van af en toe bedenkelijke kwaliteit, ook enkele goeie, en een eikenhouten trap van drie verdiepingen, uit één stuk, die gevaarlijk kraakte. Sil vond het fantastisch.

Het was inmiddels bijna vijf uur, het huis ging sluiten en de winkels ook. Maar het was al begonnen met niet zachtjes regenen. En geen paraplu of regenjas mee natuurlijk, geen poncho in de tas, niks. Het ging echt ff plenzen, dus ik snel de winkelstraat ingerend en een grote regenboogparaplu gescoord, nog vlak voor sluitingstijd ergens. De tweede paraplu die ik gekocht heb deze vakantie. Daaronder rustig samen teruggesopt in onze zomerschoentjes omhoog naar de camping. Prima dagje.

Thuis wat gegeten, wat gerust, gedoucht en de camper aan kant gemaakt. Morgen om 13 uur moet de camper weer in Rhenen zijn. Op tijd opstaan morgen dus!