Camperavontuur Duitsland

Camper gehuurd en op naar Duitsland! Read more
  • 645kilometers

Het avontuur is aan!

April 26, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 9 °C

Toen Silvania vroeg: 'Wat gaan we daar doen dan?', zei ik vrolijk: 'Avonturen beleven!'
    Het leuke daarbij is natuurlijk dat je niet vantevoren weet wat het avontuur is...

Dit sta ik te typen om 23:33 uur in een mooi toiletgebouw in Duitsland. We zijn dus op de plaats van bestemming aangekomen! Alleen wel 5 uur later dan gepland, maar ja, dat hoort bij avonturen beleven!

De dag begon met de nacht ervoor. Die was niet zo best, we sliepen pas laat. De wekker had moeite ons wakker te krijgen om 8 uur. Met de laatste dingen gepakt en in de auto stonden we wel exact om 12 uur in Rhenen om de camper op te halen bij Wim en Gea. Hun nieuwe tweedehands Rapido werd vrolijk aan ons voorgesteld en een stortvloed aan info over ons uitgestort. 'Maar als je het niet meer weet, whatsapp maar!' Okidoki, en daar gingen we, het avontuur tegemoet.

Die Rapido bleek niet zo rapido, zeker niet bergop in de Ardennen. Dus de geplande aankomsttijd liep wat op. Geen probleem, geen haast. We passeren de grens bij Maastricht: 'België!' Vlakbij het circuit Spa-Francorchamps de wagen even aan de kant gezet om wat te eten. Salade, rijst, feijão en een halve kip: lekker net als thuis!
    En door! Nog een uurtje tot de beoogde camping in Neuerburg. De stemming zit er goed in. Het landschap is prachtig. Weer een grens: 'Bundes republik Deutschland!'

En toen kwam het avontuur. Wie zoekt, zal vinden. Eerst al een heftige regenbui temidden van een stuk snelweg waar grote werkzaamheden waren. 3km smalle rijbaan, brede camper, veel regen, slecht wegdek, beetje stressvol, maar gelukt.
    Vervolgens een bordje: Umleitung. 5 minuten van de camping verwijderd heel de weg afgezet. Ok, wij omrijden dan maar. Het werd donker. Scherpe bochten. De weg werd smaller en smaller, totdat, dat meen je niet, bijna daar, weg weer afgezet! Open gebroken, geen asfalt meer.
    Dus: die grote zware camper (8m lang) moest gekeerd worden. In het donker, op een te smalle weg, geparkeerde auto's, sterke hellingproef, grind: alles. Wat een stress! Niet te doen. Maar.. wel gelukt. Stoom uit de oren en ook een beetje onder de motorkap vandaan. Gelukkig kregen we hulp van twee engelen van Duitse vrouwen, die ons zagen ploeteren, en is het helemaal goed gegaan. Halleluja!

Camping uiteindelijk gevonden. Gelijk gaan douchen. Gelijk slapen. Genoeg avontuur. We zijn in Duitsland. Klaar. :)

Rusten aan de Enz

April 27, 2019 in Germany ⋅ 🌧 7 °C

Vandaag hebben we een lekkere rustdag. Na alle hectiek en indrukken van gisteren waren we daar echt ff aan toe. Daarbij is het ook regenachtig, dus dat valt goed te combineren.

Na lekker uitgeslapen te hebben en een ontbijt met warme broodjes klaarde het weer langzaam een beetje op. Een goed moment om er ff uit te gaan en wat boodschappen te halen. We waren uiteraard het eea vergeten, mijn tandenborstel bijvoorbeeld. Ook lekker wat eitjes, brood en Duits frisdrank en bier gehaald

Vanochtend ben ik al bij de receptie geweest om ons aan te melden en heb ik de weg gevraagd naar de supermarkt. Ik kreeg een korte uitleg en ook gelijk de Wi-Fi code. Handig, want bijna geen bereik hier via mobiele data. De supermarkt is maar 1,5km hier vandaan en goed te bereiken. Er zijn er daar zelfs drie: Lidl, Aldi en Rewe. Het dorp Neuerburg is nog 5 minuten verder, maar daar zijn we niet geweest.

Langs de camping loopt een vrijliggend fietspad die rechtsreeks naar de winkels gaat. Om op dat pad te komen moesten we 'omhoog'. Ik vond een soort voetpad, wat later bleek, niet het pad wat de eigenaresse van de camping bedoelde, dat omhoog ging over een ruig grasveldje. 'Zitten hier slangen Alex?', hoor ik opeens achter mij. Een hele logische vraag voor een Braziliaanse, ik had er niet over nagedacht. Gelukkig uiteindelijk veilig het fietspad bereikt. Geen slang gezien, wel prikkeldraad en tot slot nog een glad afdalinkje.

Het fietspad is gelegd op een oude spoorbaan inclusief oude spoortunnel. Opvallend waren het grote aantal overstekende zwarte torren, het mos op de bomen en de mooie lange dennenappels. Ook de rust hier, de mooie huizen en de fijne lucht vallen op. Later las ik dat het hier een luchtkuuroord is. Opmerkelijk gezonde buitenlucht dus!

We kiezen voor de Rewe, een onbekende supermarkt. Leuk om onbekende dingen te zien en proeven. De enige verstoring is een echtelijke(?) ruzie in de supermarkt waar we getuige van waren. Een vrouw vol angst en een agressieve man. Silvania helpt de vrouw een beetje Thuis bidden we voor hen.
    We drinken nog een lekker bakkie koffie daar, helemaal prima! Terug naar huis.

Thuis lekker eten gemaakt terwijl de hagel op de camper ratelt. Grappig hoe snel deze camper ons huisje is worden!

Neuerburg (deel 1)

April 28, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 7 °C

Regenachtige dag vandaag. Ik had in mijn hoofd zitten om weg te gaan, maar na wat overleg bij het ontbijt besloten we toch nog een nachtje te blijven hier. Tussen de buien door konden we vast wel wat ondernemen. En voor de rest gewoon lekker rustig aan doen en genieten van de rust.

We hadden een beetje ruzie met de doorspoelknop van het chemisch toilet, waardoor deze al helemaal vol was. Hier moesten we wat mee. Ook was het hoog tijd om vuil water te lozen. Daarvoor is een plaats ingericht bij de receptie. Dus wij de camper opgeruimd en aangeslingerd en die kant op. Ik ging aan de slag, Silvania ging ondertussen gelijk ff douchen.

Ik doe alles voor het eerst natuurlijk, dus ik moest ff kijken hoe alles werkt. Ik kreeg die camper niet boven het vuilwaterputje gemanouvreerd, dus met een emmer al het vuil water geloosd en ook het toilet weer helemaal leeg en schoon. Wat vers water erin, top!

Ik had gezien dat het savonds zou opklaren, dus vroeg eten, snel afwassen en nog ff het stadje bekijken. Dat bleek best wel leuk eigenlijk. Aardig wat mooie oude gebouwen (kerk, kasteel, huizen) en leuke middeleeuwse sfeer. Het was wel zondagavond, dus alles was dicht en bijna geen mensen op straat.

Neuerburg (deel 2)

April 28, 2019 in Germany ⋅ ☀️ 7 °C

Helemaal boven ligt het kasteel. Het staat nog grotendeels overeind en we konden er zo naar binnen lopen. Best wel grappig. Blijkbaar wonen er enkele gezinnen die er een soort familie-jeugdherberg runnen. Dus het kasteel heeft een tafeltennistafel, tafelvoetbal, zandbak en een lounge hoek. Haha..

Het was al acht uur geweest, dus snel naar beneden naar de camper. Dat was zeker nog wel een uur lopen, dus ietwat vermoeid en koud kwamen we aan. Lekker warm bakkie gemaakt, appeltaartje erbij, mooie avond!

Neuerburg - Wehr

April 29, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 11 °C

Vandaag een reisdag. We gingen van Neuerburg naar Wehr. Mij leek een camping aan een mooi meer bij Maria Laach wel wat. Hier zouden we dan wat kunnen wandelen en rondkijken. Het meer had een vulkanische oorsprong en in het gebied zouden nog meer sporen van die vulkanische historie te vinden zijn. Nooit geweten dat dat zo dichtbij huis allemaal te vinden is.

Onderweg zijn we gestopt bij Kasselburg. Mooi kasteel met wolven, herten en roofvogels.

Adler- und Wolfspark Kasselburg

April 29, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 12 °C

Onderweg hebben we een stop gemaakt bij Adler- und Wolfspark Kasselburg. Dit is een waar ook dieren bij zijn, dat leek me een leuke combi. We waren er vrij laat in de middag op maandag, dus het park was vrijwel uitgestorven. Dat de laatste vogelshows en voedermomenten al waren geweest speelt ook wel mee denk ik. :-)

Eerst de wolven opzoeken. Die hebben een groot terrein achter het kasteel, het is ook een aardige roedel. Erg mooi om die beesten zo dichtbij 'in het wild' te zien. We hebben echt hun gedrag kunnen bestuderen.

Toen het kasteel nog even bekijken. Er in en omheen zijn allerlei roofvogelverblijven. Veel soorten, mooi om te zien, maar ook altijd een beetje treurig. Buizerd, havik, verschillende uilen, gieren en ook drie zee-arenden.

Tot slot nog ff een bakkie en een cheesecake in het restaurant en dan weer door. Leuk uitstapje!

Wehr - Ahrbrück

April 30, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 12 °C

Een reis- en rustdag.

Vertrokken vanaf de parkeerplaats in Wehr naar de camping aan in het meer in Maria Laach. Mochten we er opnieuw niet op! Pas inchecken na 15 uur. In dat geval: doei.

We gaan lekker verder dachten wij. Even het boek openslaan en we vonden uiteindelijk een mooi plekje in Ahrbrück op camping Dennental.

Daar hebben we onze camper uitgestald en lekker in het zonnetje gezeten. Savonds de wedstrijd Ajax Tottenham geluisterd via de radio 1 app.

Wandeling Buchenloch-Höhle

May 1, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 16 °C

Op Google Maps vond ik 'Buchenloch-Höhle'. De reviews waren goed, het was min of meer op de route en het leek ons wel leuk: een grot met druipsteen. Dus wij daarheen.

De camper konden we op een mooie plek achterlaten en wij op pad. Ik had gelezen dat de ingang van de grot moeilijk te vinden was, dus ik verwachtte geen uitgestippelde route. Wel viel op dat we niet de enige wandelaars waren. Meerdere gezelschappen kwamen we tegen op de weg omhoog. Geleid door een puntje op de digitale kaart moesten we een beetje zoeken, maar op een gegeven moment vonden we alsnog een bordje 'Buchenloch-Höhle'. (Achteraf hadden we gewoon de rest kunnen volgen, maar wisten wij veel.)

Via een smal paadje bergop, langs mooie rotspartijen, viel me op dat we de 'Vulkanweg' bewandelden. Het is hier vulkanisch gebied heel vroeger geweest en daar zijn nog sporen van in het landschap terug te vinden, zoals vulkanisch gesteente. Best wel interessant, ik wist dat niet.

Aangekomen bij de grot, smal trappetje op, bleek het een redelijk grote grot te zijn met wat bescheiden druipsteen, maar niet verlicht en niet supergroot, dus na even rondkijken gingen we weer verder.

Een stukje verderop was een mooi uitzichtpunt, prima plek om even lekker te zitten en onze broodjes te eten.

Tijd om terug te gaan. Via een kortere route. :)

Ahrbrück - Monschau

May 1, 2019 in Germany ⋅ ☀️ 14 °C

Vandaag gaan we rijden naar Monschau. Dat zal onze laatste stop zijn, we zijn duidelijk op de terugweg. Na gekeken te hebben bij de grotten gingen we door in noordelijke richting.

Monschau is een oude vestingstad in een dal. Eigenlijk geen terrein voor campers. We zijn dan ook 2 keer klemgereden waar we achteruit moesten en moesten keren. Te hoog of te zwaar. Onze navigatie weet dat niet, dus dat geeft soms verrassingen.

Onderweg wat boodschappen opgepikt en camping Zum der Jone zonder verdere problemen gevonden. Zoals het boek had beloofd een rustige camping met Nederlandse eigenaars. Prima plekkie voor ons!

Monschau

May 2, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 9 °C

Als laatste dagje een dagje Monschau. Ik had er weleens van gehoord, maar het is dus best wel toeristisch eigenlijk. Om goede redenen. Het heeft veel 17e eeuwse 'vakwerkhuizen', een kasteelruïne en een intacte burcht, wat museumpjes en de nodige terrassen, restaurants, lokale souvenirwinkels, etc. Vanaf de camping een klein uurtje lopen, dus gelijk een mooie wandeling erbij.

Op de bonnefooi erheen gelopen, met Maps in de achterzak als spiekbriefje. Beetje een omweg genomen bovenlangs het dal, maar we kwamen daardoor wel toevallig langs wat mooie uitzichtpunten op de stad, die beneden in het dal licht. En we kwamen toevallig langs de 13e eeuwse ruïne. Daar kwamen we gelijk de eerste andere dagjesmensen tegen, die gezellig ons op de foto zetten voor ons, en vice versa. De ruïne is een halve toren met een vlag ernaast, mooier is eigenlijk het uitzicht op de stad met de burcht erachter. En het weggetje erheen is ook leuk, lekker zigzaggen over rommelige leistenen trappetjes.

Van bovenaf viel gelijk ook de mooie ouderwetse Markt op, ik bedoel eigenlijk te zeggen: terrasjessss! We hadden best een beetje dorst inmiddels, dus beneden aangekomen in een zo recht mogelijke lijn naar de terrasjes en het welverdiende biertje. Een heerlijke 0,5 liter Tucher Weizen, super!

Beetje verder gelopen, wat 'printen' gekocht, soort lokale 'anijsspeculaaskoeken', wat foto's gemaakt, en eigenlijk kregen we toen al snel honger. Ik had zin in Duits eten. Bockworst ofzo. Silvania vond dat ook wel prima, dus wij een rustig restaurantje gezocht waar we lekker buiten konden zitten. Biertje erbij, 0,5 liter Erdinger Weizen, hoppa. Silvania ook een pils, hatsikidee. Bockworst hadden ze niet, niet lokaal genoeg, het was zwijn, hert of forel. Ik de hert, Sil de forel. Kartoffelkroketten rotkohl en pommes frites erbij. Prima hoor, lekker gegeten.

Sil ging nog ff praten met de oude baas van het restaurant, een mix van engels, duits, nederlands en handen- en voetentaal, maar dat ging best. Ze spraken niet de gehele tijd langs elkaar heen. ;) Grapje, maar toch ook wel een beetje waar. Het mooie is wel dat je elkaars taal niet echt spreekt, maar elkaar wel grotendeels begrijpt omdat het op elkaar lijkt.

Op de terugweg nog ff 'het rode huis' in, een groot huis van een rijke lokale textielhandelaar, een huis dat nog volledig ingericht is in 17e eeuwse stijl. Allemaal zware handgemaakte houten meubelen, hoop antieke spullen, een onmogelijke hoeveelheid schilderijen en portretten van af en toe bedenkelijke kwaliteit, ook enkele goeie, en een eikenhouten trap van drie verdiepingen, uit één stuk, die gevaarlijk kraakte. Sil vond het fantastisch.

Het was inmiddels bijna vijf uur, het huis ging sluiten en de winkels ook. Maar het was al begonnen met niet zachtjes regenen. En geen paraplu of regenjas mee natuurlijk, geen poncho in de tas, niks. Het ging echt ff plenzen, dus ik snel de winkelstraat ingerend en een grote regenboogparaplu gescoord, nog vlak voor sluitingstijd ergens. De tweede paraplu die ik gekocht heb deze vakantie. Daaronder rustig samen teruggesopt in onze zomerschoentjes omhoog naar de camping. Prima dagje.

Thuis wat gegeten, wat gerust, gedoucht en de camper aan kant gemaakt. Morgen om 13 uur moet de camper weer in Rhenen zijn. Op tijd opstaan morgen dus!