July - August 2017

Dag 10: St.-Job... - Alphen aan den Rijn

August 9, 2017 in the Netherlands ⋅ ⛅ 15 °C

Vanochtend zat ik nog in België, nu zit ik dit te tikken op de bank. Thuis. In Alphen aan den Rijn. Het zit er op dus en wat is het snel gegaan! Ondanks wat tegenslagen toch weer een geslaagde trip. Veel beleefd, gezien en genoten!

In tegenstelling tot gisteren was het vandaag fantastisch fietsweer. De wind uit het zuidwesten kwam mij ook goed uit. Dit maakte het mogelijk om (net) voor zonsondergang Alphen binnen te komen rijden.

Zundert bekeken (echt een Van Gogh-dorp), bij Moerdijk het water over, Waterbus gepakt van Dordrecht naar Rotterdam (aanrader), langs de Rottemeren en via Hazerswoude de laatste meters afgelegd naar Alphen.
    Dagtotaal (zonder waterbus): 140km. Valt me nog mee!

Dag 9: Hever - St.-Job-in-'t-Goor

August 8, 2017 in Belgium ⋅ 🌧 16 °C

Rillend van de kou een cafetaria ingedoken: 'We gaan pas over een half uur open meneer'. Ik antwoord: 'Ok, maar mag ik dan gewoon even binnen zitten?' Door de aanhoudende regen werd ik steeds natter, en dus ook kouder. Zeker toen er nogal wat wegomleggingen bleken te zijn in Antwerpen, waardoor ik wat moest zoeken en het tempo erg omlaag ging.
    Gelukkig was even binnen zitten geen probleem, en inmiddels, een half uurtje later, is er ook een schotel halve kip met warme appelmoes weggewerkt. 😊

Vandaag de mooie steden Mechelen en Antwerpen doorkruist, en het stuk ertussen, maar daar weet ik nu al niet veel meer van. Veel kanaal, fabrieken en troosteloos groen. Interessanter waren er de plaatsen Niel en Noeveren. Dat laatste is een soort gehucht rond een oude steenfabriek met waarschijnlijk nogal wat creatieve artistieke bewoners. Dit gaf wel wat te bekijken.

Een dagje afzien dus vandaag, maar wat heb ik nu al zin in een warme douche! Het weer is inmiddels wat opgeklaard, dus ik ga die maar eens opzoeken.

Dag 8: Jubrise - Grimbergen

August 7, 2017 in Belgium ⋅ ⛅ 23 °C

Die eerste slok Grimbergen Blond van tap... wow. Wat was die lekker! Logisch ook na ruim 40km langs een kanaal gepeddeld te hebben. Vanaf het kanaal kon ik met iemand meefietsen (toevallig ook een provinciaal ambtenaar, maar dan van hier) door Brussel heen richting Grimbergen, heel handig en snel, en nu zit ik lekker op het terras voor de Grimbergse abdij. Het terras was vol en er kwamen twee Grimbergers, ik schat ergens in de 70, bij me zitten. Leuk en leerzaam gesprek mee gevoerd. Ik wilde hun tweede drankje betalen, maar uiteindelijk hebben ze mijn tweede drankje betaald... 🤔

De route door Brussel ging via Molenbeek en Laken. Leuk om die verschillende gemeenten even te zien en onder het Atomium door te gaan. Nu nog een half uurtje tot de camping en dan heb ik er vandaag toch weer ongeveer 100km op zitten. 👍

Morgen gaat de route door Mechelen en Antwerpen heen en daarna ga ik even kijken wat ik doe. Ik kan dan in twee dagen naar huis racen of nog een omweggetje maken. Ik weet het nog niet, en dat hoeft nu ook nog niet. 😊

Dag 7: Jurbise

August 6, 2017 in Belgium ⋅ ⛅ 21 °C

Vandaag had ik een rustdag. Dat betekent sochtends een keertje extra omdraaien, na ontbijt een paar uur fietsen door de omgeving (weiland en bossen), na de lunch twee uur paardrijden door het bos, daarna drankjes doen in de bar en dan eten halen twee dorpjes verderop, is dus weer fietsen door het bos. Dus, lekker mijn rust gepakt vandaag.. ;)

Als je denkt: ''paardrijden door het bos', wat zegt ie nou?' Ja, dat kan ik dus. Blijkbaar. Wist ik ook niet, maar stapvoets en draf gingen respectievelijk uitermate goed en redelijk. Een meisje uit de bar (Elodie) vertelde dat ze een rondje ging rijden met haar vriendin (Aline) en spoorde mij aan om ook mee te gaan. 'Ces't une beau experience!' En daar ze had ze zeker gelijk in! Heel leuk om mee te maken. Het tweede drankje in de bar was dan ook van mij: santé!

Morgen ga ik weer verder op de route. Het plan is vroeg op te staan en tot Brussel te komen.

Dag 6: Guise - Jurbise (B)

August 5, 2017 in Belgium ⋅ 🌙 13 °C

Het is gelukt hoor, ik ben de grens over en zit in België. Een lange rit langs veel hooibalen en velden mais en knolraap. Het centrum van Mons even bekeken en doet denken aan Breda, veel terrasjes, veel winkels en veel mensen. Erg sfeervol!

En dan begint het echte avontuur. Op de kaart stond een camping ten westen van Mons. In het echt was deze echter niet te vinden. Iemand gevraagd, die wist het ook niet. Maar ik mocht wel even zoeken op zijn telefoon op Google Maps. Ok, er was er eentje een half uurtje fietsen schuinboven de stad. Ik daarheen. Slecht asfalt, dus rustig aan anders vallen de tassen eraf. Kasseien. Wil iemand deze mensen wat extra asfalt geven? Echt niet te doen, nig verder terugschakelen en erover hobbelen. En schelden, wat een ellende. Ik had het ff helemaal gehad. Als klap op de vuurpijl ook nog een kilometer klimmen op kasseien. Pfoe... Nou ik kan je zeggen.. de eerste meters asfalt voelden als nooit tevoren. Asfalt voelt dan even zijdezacht.

Het avontuur gaat verder. Ik dus naar die camping toe. Adres zou zijn 'Chemin du Prince 36'. Bestaat helemaal niet! Tweede camping die er niet is. En niet alleen geen camping, het hele adres niet. Zou ik dan toch alles vantevoren moeten checken en regelen? Dat is toch echt niet mijn ding. Dan kom ik twee dames te paard tegen. Ik maar weer vragen: 'Weet u iets? Alles is goed.' Ik was ten einde raad. 'Volg mij maar', zegt er een. Ok, ik achter die paarden aan.

Nu sta ik dus op een rommelig erf van een boerderij/manage, gratis met elektra, heb al biertjes gedronken in 'de bar' met de vrienden van de boer, krijg waarschijnlijk eieren morgenochtend en als het mee zit een ritje te paard door de bossen hier.

Alex, je wou toch avontuur? Hier.

Dag 5: Carlepont - Guise

August 4, 2017 in France ⋅ ☀️ 20 °C

Vandaag een paar goede klimmetjes gehad! Niet heel lang natuurlijk, het zijn heuvels, maar goed stijl. Een paar keer 11% en op het laatst nog eentje van 15% (minstens, schat ik). Opnieuw niet af hoeven stappen, maar zigzaggen was noodzakelijk en alles stond in de hens. Maar, gelukt. 😎

Verder is het hier nogal landelijk, sluiten alle winkels na de middag een paar uur, kom je vaak kilometers lang niemand tegen, heeft elk dorp een Eglise en een Mairie, die kerken lijken vaak ook nog eens op elkaar, zijn de mensen vriendelijk en behulpzaam, wordt mijn frans met de dag beter en mijn navigatiekunsten ook 😊.

Ik probeer elke dag 80km te doen, dus morgen zou me dat moeten brengen in... even kijken... ja, dat wordt dan: Mons. Oftewel: Bergen. Oftewel België!
    Oui, c'est vrai. Bon!

Dag 4: Abbaye Royaumont - Carlepont

August 3, 2017 in France ⋅ ☀️ 25 °C

Het gaat lekker! We schieten op vandaag, al zo'n 70km in de benen. Maar we zijn er nog niet. Nog zo'n 10km tot mijn camping. Gezien de tijd houd ik het dus even kort.

Naast voorspoed helaas ook tegenslag. Ergens in de bossen had mijn wakawaka zonnepaneel geen zin meer in het gehobbel en is afgestapt. Helaas had ik dat niet door op dat moment, en kwam ik er pas achter toen nadat ik 20km door de bossen had gereden. Kwijt dus! Heel jammer, maar het kan gebeuren. Soms zit ff niet mee.

Nu ga ik door naar de camping. Een tent opzetten in het donker lijkt me geen goed idee.

(Note: Voor het donker is gelukt, maar het scheelde niet veel. Kwam uiteindelijk op een camping in een klein dennenbos terecht met ook wat Hollanders. Leuk om wat praatjes te kunnen maken. Ik zag er wel hongerig uit denk ik want ik kreeg een zak spinazie en een potje bananenjam aangeboden. 😃)

Dag 3: Auvers - Abbe de Royaumont

August 2, 2017 in France ⋅ ⛅ 28 °C

Nog 25km erbij getrapt en aangeland op een erg rustige camping ergens langs de route. Grappig campingbaasje, kreeg gelijk een toer met de golfkar langs de wasgelegenheden: 'C'est propre, hein!?' Ik antwoord: 'Oui.' De communicatie loopt nog wat stroef. De woorden komen nog niet snel genoeg. Maar goed, het gaat. En had ik al gezegd dat het een erg rustige camping is?

De tent staat al, de kleding is ook al gewassen, nu ff kijken of ik ook de gasbrander aan kan krijgen.

(Wifi is niet inbegrepen, dus spannend of ik dit wel geupload krijg..)

Dag 3: Parijs - Auvers-Sur-Oise

August 2, 2017 in France ⋅ ☁️ 25 °C

De kop is er nu echt af. Mijn benen wilden niet zo erg, maar toch met de lunch in Auvers aangekomen. Rondje door het dorpje gedaan en werkelijk overal wordt je herinnerd aan Vincent (van Gogh).

De lunch is inmiddels verorberd, dus ik ga nog ff een stukje. Nu 30km in de benen, kijken of er nog minstens 25 bij kunnen ☺Read more

Dag 2: Crossen langs de highlights

August 1, 2017 in France ⋅ ⛅ 25 °C

Eén dag om alle hoogtepunten van de stad te zien. Dus het was een mooi dagje fietsen! Montmarte en de Sacre Coeur sprongen eruit voor mij. Mooie heuveltje ook om op te fietsen. Verder natuurlijk de Notre Dame, Champs d'Elysee, Arc de Triomphe, Eiffeltoren, maar ook wat onbekendere plekken als Villette en Belleville. Waar de normale mensen zijn. 😉
    Ook wat gerelaxed natuurlijk op terrasjes en bij enkele straatartiesten rond de Sacre Coeur. 👍

De fiets heeft het goed gedaan, de spiertjes zijn opgewarmd en de laatste benodigdheden zijn ingeslagen. Morgen begint de tocht richting NL! 😀