• Day 2

אמריצר - מקדש הזהב

September 29, 2022 in India ⋅ ☀️ 31 °C

אמריטסר היא עיר הודית גדולה וצפופה. מלבד מיליוני הודים המתהלכים ברחובות, לאמריטסר נקודת משיכה עיקרית אחת - מקדש הזהב, הלא הוא המקום הקדוש ביותר לסיקים.
    סיקיזם היא דת מונותיאיסטית אשר צמחה בהודו, ומשלבת אלמנטים הינדואיסטים ומוסלמים.
    את המאמינים הסיקים תזהו בקלות - יש להם זקן ארוך, שיערם הארוך אסוף בטורבן, והם נושאים חרב/סכין/שניהם. כנראה שכך דמיינתם הודים.

מקדש הזהב (Sahib Harmandir) הוא מתחם מהמם ביופיו, והאווירה השוררת בו מיוחדת מאוד. לא צריך להיות מאמין סיקי כדי להרגיש את הקדושה השוכנת במקום - מספיק לחוש ביראה של עולי הרגל הפוקדים את המקום. המקדש עצמו מצופה בזהב ושוכן במרכז בריכה ריבועית. גשר בודד מוביל ממתחם השיש הלבן המקיף את המקדש אל המקדש עצמו. בתוך המקדש מתפללים הסיקים לספר הקדוש שלהם. הספר מגיע בתהלוכה לפנות בוקר, ועוזב בתהלוכה בערב. בין לבין, יושבים נגנים מסביב לספר - מנגנים ושרים את תוכנו. המוזיקה מושמעת במתחם המקדש, כאשר מסכים גדולים מקרינים את המלים במתחם השיש המקיף את המקדש.

גולת הכותרת במתחם - חדר האוכל המדהים של המקדש.
    מפעל עצום שמאכיל את באי המקדש בכל רגע נתון. מאות מתנדבים מפעילים בכל רגע את חדר האוכל - מחלקים כלים, שוטפים את אולמות
    האוכל, מסדרים את האנשים בשורות על הרצפה, מחלקים אוכל, אוספים את הכלים מחוץ לאולם האוכל, זורקים את הלכלוך לפח, שוטפים כלים, מייבשים, קולפים ירקות, חותכים ירקות ומבשלים.
    דרך אגב, האוכל צמחוני, טעים ובחינם

(את מיקומו של המקדש ניתן לראות במפה המצורפת)

הגענו לשם עם ריקשת אופנים עם מנוע כוח אדם אחד עד לשוק (באזאר) ומשם רגלית עד למקדש.
    בדרך, כל אדם שני מנסה למכור לנו משהו, החל מצעיפים לכיסוי הראש, אוכל, נסיעות לגבול (פרטים בהמשך) וכדומה.
    מקום מדהים ומומלץ.

סיימנו את היום במסעדה צמחונית.
    נהג ריקשה חשמלית לקח אותנו למסעדה וחיכה עד שנסיים לאכול והחזיר אותו בחזרה למלון.
    הזמנו טאלי ומנה של אורז ביראני.
    האוכל היה טעים אבל מה זה חריף...
    המקום השאיר טיפה טעם רע בכיס ולא בגלל המחיר אלא בגלל שהמלצר החזיר שטר קרוע של 200 רופי.
    לא נורא - ננסה לגלגל אותו הלאה...