Спутник
Показать на карте
  • День 10

Lessünk bálnát nap

8 сентября 2023 г., Португалия ⋅ ☀️ 22 °C

Mivel nem kellett tegnap este leadni a kocsit, ráérünk ma 11kor, ezért használjuk ki, irány a nagy kráter. Reggeli egy kis öböl mellett, majd kocsiba be, egyik utakon fel. Gyönyörű útvonal, néha lelátsz az óceánra, de legtöbbször jobbra balra növényfal: hortenziák, fenyők, mindenféle zöld bokor, cserje, fa.
    Ahogy közeledünk a sziget tetejéhez, egyre erősebb a köd. Oké, láttuk lentről is hogy felhőben van, de hátha kitisztul. Nem tisztul. Fent parkolóban megálltunk, 10-20 méter látótávolság max, és 13-15 fok meg viharos szél 😂 De így is elég izgi. A kráterbe egy rövid alagúton is be lehet menni, mármint a felső részéhez, itt kezdünk, süvít a szél, beérünk, tejfehér minden. Oké, vissza, most mászunk fel az ösvényen. Kis emelkedő, egy kis épület, talán szűz Mária szélbeállója, vagy valami ilyesmi. Na jó, hideg van, vissza a kocsihoz. Időnk még van, én csak benézek megint. A viharos szél csodák csodája időnként pár másodpercre kifújja a felhő egy részét és kinyilik a kráter és látod a méregzöld falakat, növényeket, az alját, a szélét. Pár másodpercig. Aztán megint semmi. Jó, nem látjuk egyben, de ez így is baromi szép és izgalmas, misztikus.
    Idő van, vissza kell vinni a kocsit, muszáj lefelé a hegyről megállni pár helyen olyan szép a kilátás Hortára, a hegyoldalakra, szemben Pico szigetére.
    Tankolás, közben hív meg ír a délutáni bálnales intéző, kocsit leadjuk, lemegyünk a kikötőbe, személyesen egyszerűbb. Szóval az van, hogy kicsit még jumpy bumpy a tenger, meg a szél is nagy, és nem valószínű hogy látunk bálnát, ő azt tanácsolná hogy menjünk holnap. Sajnos reggel megy a komp, így nem tudunk, bevállaljuk a mait. Jó, hogy mondtam Corvo után hogy én pár évig nem akarok viharos tengeren hajókázni 😂

Ebéd. Szolidan, mert megyünk a vízre. Természetesen Peter's. Gin tonic mindenképp kell, hisz mindjárt dél. Kérünk azori előételt (hurka kolbász ananász jam) és egy pirate steaket (citromos akármis öntetes steak ananásszal és baconnel). Meg desszertnek szintén ananászt. Pazar.

Tele pocak, baj lesz, sétáljunk kicsit a kikötőben. Gyorsan telik az idő, megyünk is a bálna les találkozó helyre. Naturalist a cég neve, oceonográfusok vannak itt, lisszaboni egyetemista csaj tart előadást, ő is elmondja hogy ma kicsi az esély, még egyszer felajánlják hogy menjünk máskor, de mi és 10 német nyugdíjas úgy döntünk megyünk.

Nagy vízálló kabát, mentő mellény, nagyon mondják a nadrágot is de dög meleg van. Később kiderül, nem hülyeség a nadrág, mikor hordónyi víz mennyiségek csapnak be a csónakba telibe kapva téged 😁

Elmesélik miket láthatnánk akár, és indulás. Ugyanolyan kis gumi motorcsónak rodeo bika ülésekkel (alját tudod combbal szorítani, kézzel meg kapaszkodni az előtted ülő támlájába) és indulás. Kikötőben frankó kiérünk a nyílt vízre, oh basszus, ez már megint dobál 😁 Irány a nyiltabb víz, jó nagyok a hullámok, de más mint Corvon volt. Ezek nagy hullám hegyek és völgyek, de közte nincs olyan sok kis random hullám, plusz a kapitány is óvatosabb, próbál a hullám hegyek tetején maradni, és kikerülni ha hirtelen nagy mélység jön. Azért így is csattantunk párat, meg becsap pár hektoliter tengervíz, így fotózni is nehézkes.

Sirályok, jó nagy csapat, szépek, háttérben a Picoval.
    Aztán hirtelen delfinek, közönséges delfin, elég sok, és van köztünk baby delfin is. Tök sokáig ugrálnak mellettünk, játszanak, figuráznak követik a hajót, átúsznak alatta, ez is egy kis csoda, fantasztikus látvány és érzés. Egy jó 20 perc után mondják, hogy köszönjünk el, megyünk tovább.
    Nem sokkal később megint delfin csapat, szintén sokan, de ez most más fajta, kis mintás. Méretre hasonló, és ugyanúgy ugrálnak a hatalmas hullámokon keresztül, úsznak mellettünk, elvannak, cukik. Nekik ez egy nagy játék, én meg nem győzök kapaszkodni a csónakba 😁
    Visszafordulunk a part felé, tényleg nagyok a hullámok, főleg ilyen kis csónakhoz képest, de kevésbé para mint Corvo.
    Faial, partvonal. Vannak a sziklák tövében kis barlangok, bemegyünk néhányba, nagyon érdekes, több métert emelkedik, süllyed a víz, millió piros meg fekete rák a falakon. Látok parrot fisht (ezt mondták azt látom) majd látunk egy portugál gálya nevű medúzát ami tök érdekes, igazából 4 különböző állat kis együttélése és elég veszélyes a kis kolóniájuk, fájdalmas a csípése. A tenger biológus lány kihalászta, betette egy vödörbe, kihozza a partra.
    Lassan véget ér az út, már Horta mellett hajózunk, nagyon hangulatos a vízből nézve is. A védett kikötőbe érve a kapitány odalép, jobbra balra kavirnyászol a csónakkal, kis rodeo a végére 😁
    Vége, kiszálltunk, levettük a nejlon kabátokat, nadrág jó vizes, kedvesen mondják hogy sajnálják hogy most se jött össze, de úgyis, megyünk holnap Sao Jorge szigetre, ott ajánlanak egy bálna les csapatot, jó ismerősök, próbáljuk meg velük is, egyébként meg Sao Jorge gyönyörű, érezzük jól magunkat és Have a nice holiday. Tök cuki meg kedves itt mindenki. Tudom, turisták vagyunk, pénzt hagyunk itt, de valahogy Balatonon ezt egész máshogy képzelném el.

Szállás, zuhany, sós vizet mossuk le, tele vagyunk vele.

Búcsú vacsi, természetesen Peters. Gyorsan kaptunk asztalt, gin tonic persze. Garnéla és kagyló előételnek, meg garlic bread. Főétel grillezett tonhal, desszert csokis süti jégkrémmel. És közben még egy gin tonic. Kaja kóma, pocak tele, nagyon szeretjük ezt a helyet. 104 éve van itt, 4. generáció viszi, emblematikus hely, óriási történettel, millió zászló mindenhol, ide mindenki betér aki itt hajózik keresztül, a pult fölött a hely jelképe, egy szárnyas sas, amit például egy amerikai bálna vadász hajó adott nekik.

Vacsi után, még egy séta a kikötőben, ahol a kis halász csónakok mellett simán parkol 15 milliárd forintos jacht (Vida) és 4 árbocos bérelhető vitorlás hajó (Santa Mária Manuela). De a nagy kedvenc a több ezer kis festés a kikötő falain, padlóján, mindenhol. A Peters-én kívül szerintem egy dolog van még, amit az itt horgonyzók megcsinálnak: festenek egy emléket magukról a falakra, honnan, merre, mikor jártak itt. Van köztük nagyon egyszerű de vannak konkrétan művészeti alkotások és, és nagyon izgalmas nézegetni őket, elképzelni micsoda utazásokon vettek részt. Vannak magyarok is 😊

Van video is, hogyne lenne: