• Day 8

Todra Gorge

May 16, 2014 in Morocco

Budíček nám zvonil již v 5 ráno, neboť jsme si na dnešní ráno domluvili výpravu do pouště na velbloudech při východu Slunce. Arabský průvodce nás vzal na projížďku směrem do pouště, během které nám na cestu svítil ještě Měsíc, a vysadil nás pod jednou z vysokých písečných dun. Pěšky jsme se pak vyškrábali až na vrchol duny, kde jsme si sedli a čekali na východ Slunce. Po pár minutách již začalo Slunce vykukovat za vzdálenými vrcholky dun, a když jeho paprsky začaly pomalu ozařovat okolní písečnou krajinu s dunami, spustilo nádhernou barevnou stínohru. Zatímco Slunce začalo pomalu stoupat nad obzor, my jsme se na velbloudech vraceli zpátky k bungalovu. Celý jeden a půl hodinový výlet nás stál 150 dirhamů, ale rozhodně stál za to. Na venkovní terase jsem si v našem kempu ještě dopřál královskou snídani s výhledem na duny a vyrazili jsme dále vstříc novému dobrodružství. Čekaly nás soutěsky Todra a Dadés ve východní části pohoří Vysoký Atlas, ale zatím jsme neměli představu, kde dnes přespíme.
    Ve městě Erfoud jsme natankovali plnou a jeli zpět západním směrem po N10. Po 150 km jsme ve městě Tinerhir odbočili z hlavní cesty a pokračovali stejnojmenným údolím přes berberské vesnice až směrem k soutěsce Todra. Tu tvoří masivní puklina v náhorní plošině, kterou protéká křišťálově čistá říčka. V nejužším bodě této působivé soutěsky je kaňon široký asi jen 15 metrů a jeho stěny se vypínají až do výšky 300 metrů. Když jsme se vraceli k autu, oslovil nás jeden Arab s nabídkou výměny zboží, že za jedno z mých triček mi nabídne něco ze svého krámku. Pozval nás k sobě domů, uvařil nám čaj, použil pár zdvořilostních frází a pak nám začal nosit na ukázku všechny možné druhy ručně dělaných koberců. Samozřejmě mi došlo, že mu vůbec nešlo o moje tričko, ale snažil se nám vnutit, abychom si od něj koupili nějaký ten koberec. Musel jsem tedy použít všechny možné výmluvy, proč si žádný koberec od něj nemůžu koupit, až to náš arabský přítel vzdal a pustil nás ze svých spárů. O své tričko jsem však stejně přišel.