Gardens by the bay, Singapore

November 3, 2019 in Singapore ⋅ ⛅ 30 °C

Det var inte bara mat vi ägnade oss åt i Singapore. Vi vandrade runt i flera timmar i Gardens by the bay, som är en relativt nybyggd (2011) park i det som jag tolkar som Singapores moderna centrum nere vid vattnet. Huvudattraktionerna är två enorma glaskupoler med växter. Den breda, Flower dome (där vi åt afternoon tea), visar växter från alla världsdelar i flera planteringar som påminner om exempelvis Edvard Andersons växthus i Bergianska (fast större, 1 ha) medan den höga, Cloud forest, stoltserar med ett 42 meter högt "berg" där epifyter och andra fuktkrävande växter klänger sig fast vid ett stort vattenfall, sorterade efter vilken höjd de förekommer naturligt på.
    Båda installationerna hade också ambitiösa skulpturer utspridda, ibland nästan gömda bland växterna, och atmosfärsskapande musik. Det kändes väldigt Owe! De var riktigt välskötta, trivsamma och pedagogiska, dessutom behagligt svala, så det var inte konstigt att det gick några timmar där. Jag tror att om pappa och Malena varit med så hade vi varit där än.
    Mellan besöken i kupolerna gick vi även runt i den kringliggande trädgården som också är välskött och pedagogisk, och vars främsta attraktion är de höga "supertrees" som är trädformade upp till 50 meter höga vertikala trädgårdar som genom att reglera mikroklimatet i trädgården och kupolerna ska peka ut framtidens stadsbyggnad.
    Vi tog också en promenad på gångvägen som spänner mellan dessa stålträd, alldeles för högt för Andreas smak!