Filmjölk och termiter i Port Douglas

November 4, 2019 in Australia ⋅ ⛅ 25 °C

Första dagen i Port Douglas vandrade vi runt i den lilla lilla stadskärnan. När vi gick upp till utkikspunkten såg Filip ett termitbo en bit upp på stammen på ett träd, om det nu kan vara termiter som bygger så? I alla fall påminde de inmurade stigarna längs stammen om hur termiterna byggde på Borneo när Filip var där.

Vi tog sedan ett kvällsdopp i havet vid Four Mile Beach. Vi hade blivit rekommenderade att bada mellan ett par bojar när Andreas tagit upp frågan om farliga djur, och då särskilt krokodiler, med föreståndaren på boendet. Vi såg en anordning och information om nät mot giftiga maneter och antog att om man höll sig innanför bojarna så skulle det vara lugnt. Vi tyckte i och för sig att det var underligt att man inte såg något av nätet över ytan. Dagen efter fick vi se hur det såg ut med nätet monterat. Igår badade vi väl både med maneter och krokodiler... Det är början på manetsäsongen nu, så det är väl därför nätet inte fanns tidigare.

De flesta boenden i Port Douglas verkar vara lägenheter med självhushåll och det är en sån vi har. När vi provianterade i lokala mataffären hittade vi "Swedish-style filmjölk", både naturell och med blåbär. Exotiskt!