Första missödet: Inställt flyg

November 8, 2019 in Australia ⋅ ☀️ 29 °C

På vägen mot flygplatsen fick vi syn på ett e-brev om att flyget med Jetstar till Sydney var inställt. Just den flight som vi så mödosamt valt ut efter prisjämförelser och andra överväganden... Väl framme så fick vi infon att Jetstar kunde få oss till Sydney på söndag morgon - i övermorgon alltså! Det enda alternativet var pengarna tillbaka. Varken hotellvistelse eller resa med annat bolag bekostas tydligen enligt Australiens med EU-mått mätt usla konsumentskydd.

Vi gick till Qantas disk. Efter mycket klickande så fick vi veta att vi kunde få de sista platserna på ett flyg en timme tidigare än vårt ursprungliga, dvs med avgång om en timme! Men då kostade biljetterna 70 % mer, pengar vi skulle få punga ut med själva. För att slippa krångla med boende mm så fick vi köra på det.

Efter ytterligare klickande framgick det att Andreas kreditkort inte gick att betala med. Samma sak hade hänt på bensinmacken tidigare. Fram med nästa kort, från en annan bank. Det gick inte heller! Filips tur. Efter vad som kändes som en evighet hade vi till slut biljetterna och kan snart borda!