Waitomo-grottan Ruakuri

November 14, 2019 in New Zealand ⋅ ☁️ 15 °C

En händelserik dag med fyra aktiviteter och 432 tagna foton började i grottsystemet i Waitomo, känt för sina lysmaskar. Se mer här:

Grottsystemet är sju mil långt och det finns många som har investerat i att tillgängliggöra bitar av det. Vi råkade hamna i en grotta som heter Ruakuri, maori för Två hundar. En gång i tiden fanns här två vildhundar som jagade en stamledare på flykten (och sedermera fick göra tjänst som hans skrud), men numera är det lysmaskarna som lockar.

Sländor kläcks i vattnet som rinner genom grottan, och endemiska lysmaskar (Arachnocampa luminosa) lurar upp dem i sina klibbiga fångsttrådar genom att simulera himmelens ljus. Både fascinerande och mycket vackert!

Vi gick i en liten grupp på åtta personer med en duktig guide som dock inte kunde hålla sig från att berätta hur roligt det hade varit att fira sig ner, åka lina och skvalpa runt i bilring i floden vilket erbjöds som ett äventyrligare sätt att uppleva grottan.

Han hade också lite hemkokta geologiska teorier om att grottorna kanske inte alls var så gamla som det sägs (tusentals i stället för miljontals år). Eftersom det fanns gott om inbäddade fossil och organiskt material i kalkstenslagren tycker jag att den teorin borde gå att falsifiera men jag gav mig inte in i någon debatt om detta.