Inställd tur igen

November 20, 2019 in New Zealand ⋅ ⛅ 5 °C

Vi tyckte att vi hade varit så smarta! I stället för att åka till Queenstown och bo där i de återstående tre nätterna innan avresan från Nya Zeeland kom vi på, ungefär 20 minuter innan vägskälet, att vi kunde bo första natten närmare Milford Sound, så blev det möjligt att köra dit och sedan till Queenstown samma dag. Queenstown-Milford Sound tar nästan 4 timmar enkel väg, och med Andreas som enda möjliga förare blir det helt enkelt för mycket. Men vi lyckades hitta ett boende utanför Te Anau, lika långt från Dunedin, men över två timmar närmre Milford Sound!

Men när vi kom fram hörde vi att vägen till Milford Sound var avstängd på grund av lavinrisk. Vår fjordtur i Milford Sound på förmiddagen hängde alltså löst men vi hade inget annat val än att invänta ny info som skulle komma 7:30 på morgonen, i tid för att hinna åka till vår bokade båttur klockan 11.

Tyvärr var beskedet att vägen skulle fortsätta vara stängd (bild 6). Vi fick hjälp av "stugvärden" att hitta sysselsättning under dagen (sista bilden) och bestämde oss för att ge oss ut på vandring i trakten, där en av landets ”Great walks” finns: Keplers track. Eftersom vägen troligen skulle öppna under kvällen bokade vi om båtturen till nästa dag. Vi skulle då missa första natten på boendet i Queenstown, som inte var återbetalningsbar, men vi ville samtidigt slippa fyra onödiga timmar i bil fram och tillbaka. Och en båttur på Milford Sound är liksom själva essensen av fjordlandskapet, den vill man inte missa när man är här.