Fjordtur i Milford Sound

November 21, 2019 in New Zealand ⋅ ☁️ 9 °C

Längst in i Milford Sound finns en terminalbyggnad där fem operatörer tävlar om besökarnas gunst. Man hade inte behövt förboka turen, åtminstone inte så här tidigt på dagen när Queenstown-bussarna inte hunnit fram.

Som synes var det regnigt, vilket inte är så konstigt eftersom området tar emot 7 meter regn per år! Fördelen är förstås alla fina vattenfall. Endast en handfull vattenfall är permanenta, men i det här vädret fanns det hundratals.

Efter att ha fått syn på resans tredje pingvinart i vilt tillstånd, fjordpingvin (Eudyptes pachyrhynchus) (bild 2) känns det som att vår reseberättelse faktiskt förtjänar att ligga på Findpenguins. Fjordpingvinen är sårbar, alltså inte lika hotad som den gulögda pingvinen men definitivt sällsynt och den finns bara här i de mest svårtillgängliga delarna av Sydöns ostkust och på den nästan obebodda Stewart Island (Nya Zeelands tredje ö).

Vi fick också se pälssälar (bild 3) även om vi inte kom lika nära denna gång.

Trädskred (bild 4) är den naturliga avslutningen på växtlighetens livscykel längs de karga bergssidorna. Efter ett skred lämnas berget naket och de första bosättarna blir mossor och lavar. När de har skapat grogrund kommer örter och försöker klamra sig fast, som sedan utgör substrat för buskar och sedan träd. Varje växt hänger ihop med sina grannar men knappt alls i de små sprickorna i bergssidan, så när träden blir för stora är slutet oundvikligt, och allt börjar om. På bilden kan man se vegetation i alla faserna.