Emu Ridge eukalyptusdestilleri

November 29, 2019 in Australia ⋅ ☁️ 16 °C

En av öns viktigaste näringar för 100 år sedan var produktion av eukalyptusolja. Det finns över 700 arter eukalyptus men på Kangaroo Island använder man sig av sin inhemska Eucalyptus cneorifolia. Den lämpar sig bra eftersom den tål hamling, och blir då en låg buske.

Skotten med löv och allt läggs i en kubikmeterstor gryta, som står ovanpå eldstaden i bild 2, och ångkokas. Ångan, som bär med sig oljan, destilleras i kolonnen till höger. Oljan flyter sedan upp på vattnet och avskiljs, och destilleras ännu en gång för att bli 100% ren eukalyptusolja. De använda bladen torkas och blir bränsle till nästa kok.

Som mest fanns 48 destillerier på ön, men på 50-talet tog fårskötseln över och de lades ner ett efter ett. Emu Ridge återskapades 1991 av en driftig fårbonde och är nu världens enda producent av eukalyptusolja från E. cneorifolia, som påstås ha en unik arom.

Vi använder ju eukalyptusolja som smaksättare i honung, och efter att ha fått föreståndarinnan att intyga att det där med "POISON" bara gäller om man sväljer hela flaskan lyckades jag övertala Andreas att köpa med sig en stor flaska (dock inte riktigt så här stor). Oljan är ju unik och den får inte fraktas med posten, så den måste räcka tills vi svänger förbi nästa gång. Dessutom kan den användas till allt möjligt annat, från sårbehandling till golvtvätt.

Emu Ridge har lagt upp en film från 1927 som visar framställningen, skillnaden är minimal mot idag.