Mjukstart

February 17 in Mexico ⋅ ⛅ 29 °C

Vi har hyrt bil och bor i kuststaden Tulúm på Yucatan-halvön. Tanken är att vi ska åka på upptäcktsfärder men Andreas blev förkyld i början av resan och jag får inte (och vill inte) köra bil så det blev lugna första dagar för båda. Medan Andreas låg i ett mörkt hotellrum och tillfrisknade promenerade jag runt och upptäckte Tulúm. Vilken misslyckad stadsplanering! Vi bor precis i utkanten, intill en stor nationalpark som inrymmer Mayakulturens yngsta ruiner. Vattnet är ett par kilometer bort. Men både parken och vattnet är helt otillgängliga från staden, som bara är ett mischmasch av låga stenhuskvarter med nästan all kommers samlad kring den sexfiliga huvudgatan. Resten är bostadsområden med gott om ödetomter. Hur kan en av Mayakulturens viktigaste hamnstäder utvecklas till att bli så totalt bortkopplad från vattnet? I stället är kustremsan helt intecknad av resorter som blockerar tillgången till (den gemensamma) stranden. Någon hamn finns inte. I staden finns inte heller några parker, bara bedagade idrottsanläggningar där man i och för sig kan råka få se en exercerande marschorkester.Read more