Mexiko

February - March 2024
A 16-day adventure by Filip Read more

Avresa mot Mexiko

February 15 in Sweden ⋅ ☁️ 0 °C

Dags att åka till värmen. Målet är Mexiko, som egentligen kan sägas vara en kompromiss. I tankarna har vi haft en kombinationsresa med Peru och en karibisk ö, men nu får vi maya- istället för inkaindianer och bad i Karibiska havet på ett och samma resmål. Dessutom med direktflyg.Read more

Mjukstart

February 17 in Mexico ⋅ ⛅ 29 °C

Vi har hyrt bil och bor i kuststaden Tulúm på Yucatan-halvön. Tanken är att vi ska åka på upptäcktsfärder men Andreas blev förkyld i början av resan och jag får inte (och vill inte) köra bil så det blev lugna första dagar för båda. Medan Andreas låg i ett mörkt hotellrum och tillfrisknade promenerade jag runt och upptäckte Tulúm. Vilken misslyckad stadsplanering! Vi bor precis i utkanten, intill en stor nationalpark som inrymmer Mayakulturens yngsta ruiner. Vattnet är ett par kilometer bort. Men både parken och vattnet är helt otillgängliga från staden, som bara är ett mischmasch av låga stenhuskvarter med nästan all kommers samlad kring den sexfiliga huvudgatan. Resten är bostadsområden med gott om ödetomter. Hur kan en av Mayakulturens viktigaste hamnstäder utvecklas till att bli så totalt bortkopplad från vattnet? I stället är kustremsan helt intecknad av resorter som blockerar tillgången till (den gemensamma) stranden. Någon hamn finns inte. I staden finns inte heller några parker, bara bedagade idrottsanläggningar där man i och för sig kan råka få se en exercerande marschorkester.Read more

Tulums mayaruiner

February 18 in Mexico ⋅ 🌧 23 °C

Andreas första hyfsat friska dag var det svalare och regn till och från. En lagom utflykt blev att ta sig till Tulums mayaruiner strax utanför staden. Här låg en av mayafolkets få kuststäder. Närmst vattnet ligger nu ruinerna på klippor med utsikt över havet och stranden nedanför. Staden beboddes från 1200- till 1500-talet och övergavs efter spanjorernas ankomst till området.

”Stora palatset” har den mest framträdande platsen och syns tydligt från vattnet. Det är den byggnad som har den mest karaktäristika maya-designen. Templet intill tillhör guden för bin och honung, en av mayafolkets viktigaste gudar.

• Day 4–17

Södra stranden

February 18 in Mexico ⋅ 🌧 23 °C

När vi lämnat Tulums mayaruiner körde vi ner mot stranden längs vägen som skiljer nationalparken och staden. Den är ungefär 3 km lång och spikrak, med lite trafik men en väl tilltagen gång- och cykelbana. Hyrcyklar är trevligt nog ett populärt fortskaffningsmedel här. Det stilla regn som till och från pågått hela dagen fortsatte så det var inte läge att bada, men vi åkte söderut längs kusten för att se hur den såg ut där det inte var nationalpark. Som sagt: en missad möjlighet att göra något mysigt av vattnet. Vi åkte en knapp mil på en smal lerig grusväg kantad av hotell, restauranger och butiker, av allt lyxigare karaktär ju längre söderut vi kom, med damkläder och accessoarer. Ständigt ett hundratal meter från vattnet, men utan att kunna få en skymt av det. Med ett undantag: ett kort parti där vägen faktiskt kom ner till stranden så att man fick tillgång till Karibiska havet. Där gick vi så länge regnet och skymningen tillät och tittade på fiskande pelikaner. Ännu längre söderut ligger ett naturreservat och världsarv som nog är spännande men där vägen är så dålig att den kräver terränggående fordon, så där fick vi vända.Read more

En neurotisk dag på norra stranden

February 19 in Mexico ⋅ ☀️ 21 °C

Idag kände sig Andreas pigg nog att bada, så vi åkte till norra stranden som ligger i nationalparken. Filip promenerade där redan första dagen på en 1,6 mils tur runt nationalparken för att rekognoscera. Om man, som vi, är lite sparsam och benägen att optimera är det mycket att hålla reda på. Överallt finns någon som vill få sig en skärv av turisternas pengar och det är det som blir så jobbigt när man vill få maximal valuta. Inget är heller billigt här, snarare runt 50 % dyrare än i Sverige.
    Inträdet till parken, runt 40 kr, är väl inget att orda om. Men har man bil med sig måste man parkera för 200 kr, eller kanske gratis om man hittar ett ställe man vill äta på. Men då måste man på morgonen bestämma var man vill äta lunch. Samma sak med strandbäddarna.
    Denna gång lurade vi systemet, men tyvärr också oss själva, genom att parkera strax utanför parken på en plats utan skyltning men där det stod flera taxibilar. Vi sparade 200 kronor men nojade hela dagen över om bilen skulle vara bortbogserad när vi återvände. Vi hittade också skuggan av en palm att lägga oss i helt gratis, men totalintrycket av dagen grumlades av lunchen som kostade runt sexhundra kronor för två hamburgare och två små glas mycket utspädd ananassaft. Dricksen var inte inkluderad och när vi försökte med runt 5 % fick vi veta att så lite fick man inte ge.

Men vattnet var varmt och bilen stod kvar!

Ruinstaden Cobá

February 20 in Mexico ⋅ ☀️ 19 °C

Långt innan maya grundade hamnstaden Tulum levde de vid sjöarna i Coba 45 km inåt landet. För 2000 år sedan fanns en imponerande stadsbildning med 50 000 invånare. De flesta bodde utspridda i djungeln i hyddor som för länge sedam försvumnit, men den styrande eliten lät bygga en imponerande stenstad vars ruiner finns kvar än. Komplexet består av både gravmonument, husgrunder, rituella spelplatser och observatorium. Dessutom anlade de upp till tio mil (!) långa vägar till grannstäder, som raka och plana och tio meter breda är synliga än idag. Vi kom tidigt pch kunde njuta av en mycket fridfull promenad på en liten bit av en av dessa vägar.Read more

Dödlig vinst

February 20 in Mexico ⋅ ☀️ 23 °C

Bland ruinerna i Cobá finns flera bollplaner, varav två är utgrävda och möjliga att se. Plan och plan, förresten… Varje bollplan sluttar på två sidor. Högt upp på varje sluttning finns en ring. Spelet går ut på att med höfterna passa en rätt kompakt boll av gummi med hjälp av höfterna, för att till slut få bollen genom ringen på motståndarnas sida.

Matcher ägde rum varje fullmåne. Spelet hade sudden death på två sätt. Försten att pricka ringen med bollen vinner, och vinnarlaget avrättas… Det var nämligen ett rituellt spel och en ära att få offras. I maya-kulturens tro var jordelivet bara en liten del av universum. I underjorden och i himlen fanns olika uppsättningar gudar. Som offrad hamnade man i underjorden för att sedan reinkarneras till jordelivet.

Filip står på bilden vid en poängtavla.

Stora gravmonumentet i Cobá

February 20 in Mexico ⋅ ☀️ 23 °C

Mayarikets högsta tempel är inte det kända Chichen Itza (som vi ska besöka om några dagar) utan Nohoch Mul-monumentet här i Cobá. Det kallas pyramid men är i själva verket ganska asymmetriskt. Den typiska trappan finns det bara en av, vilket tydligen är det rena maya-viset att bygga på. I gengäld sträcker den sig 43 meter över marken, onekligen en imponerande halv-pyramid. Inuti (otillgängliga för oss) finns gravkammare staplade på varandra, en ny för vart 52:a år vilket motsvarar cykeln i den korta maya-kalendern.Read more

• Day 6–10

Mayakalendern

February 20 in Mexico ⋅ ☀️ 25 °C

De utgrävda ruinerna i Cobá är koncentrerade till tre platser. Offerplatsen med spelplanen, den stora pyramiden och slutligen det astrologiska centrumet grupo Macanxoc, där man hittat många stelor, alltså resta stenar med inskriptioner. De beskriver bland annat den berömda kalendern, som orsakade visst ståhej (och en spelfilm) inför år 2012 när new-age-fantaster fick för sig att jorden skulle gå under på grund av att mayas tideräkning behövde en ny siffra. I själva verket motsvarade det bara att vi bytte en etta mot en tvåa i våra årtal tolv år tidigare. Fast mayakalendern orsakade såvitt jag vet inga datorbuggar.Read more

Utomkroppsligt underjordiskt bad

February 20 in Mexico ⋅ ☀️ 29 °C

En cenote är ett djupt hål eller slukhål som är karakteristiskt för Mexiko och Centralamerika. De skapas då kalkstensberggrund rasar samman och synliggör grundvattnet. (Wikipedia). På Yucatanhalvön finns 2500 cenotes varav hundratals som man kan bada i. Efter besöket i Cobá fortsatte vi till en av dem, som onekligen var spektakulär. Efter en kall dusch för att inte smutsa ner vattnet gick vi nerför en spiraltrappa i ett trångt runt hål 18 meter under marken där en stor grotta, kanske 50 meter i diameter, öppnade sig. Hela håligheten täcktes av en vattenspegel med kristallklart och djupt vatten. Ett annat sällskap plaskade runt där, och en fläkt som lät som en dammsugare förtog lite av stämningen. Men just när de andra klättrat upp stängdes fläkten av, och det blev tyst. Verkligen knäpptyst, så att det kändes i öronen. Kanske bidrog den grova kalkstensytan till att dämpa ljudreflektioner.

Vi blev andaktsfulla och började viska, det var så att jag knappt ville andas för att det lät för mycket. Att det går att simma helt ljudlöst hade jag ingen aning om. Men ett enda kraftigt armtag räckte för att det skulle porla klirrande vid axlarna i flera sekunder. En unik upplevelse!