Punta Laguna naturområde, del 1

February 22 in Mexico ⋅ ☀️ 20 °C

Vi ska ta en paus från de upptrampade stigarna i Tulum och har bokat två hotellnätter i inlandsstaden Valladolid. Det ger oss lite tjuvstart när vi ska besöka Chichen Itza imorgon, och det ska bli kul att se den färgglada staden. Men först en ovanligt hektisk dag på väg dit.

Första stoppet blev Punta Laguna, en sjö där maya har bott länge och fiskat. Vi köpte en guidad tur med schamanvälsignelse, apskådning, zipline-åkning över lagunen, kanotpaddling och cenotebad. Detta bara under förmiddagen.

Den rituella ceremonin gick ut på att schamanen kastade kåda på glödande kol (doftade gott, precis som när man löder med hartsbaserat flussmedel) och gick flera varv runt ett litet altare och räknade ett-två-tre. Vi kände oss mycket välsignade efteråt.

Jag hittade första spindelapan, högt uppe bland trädkronorna, och sedan kom en mamma med en pytteliten unge klängande på sig och tråcklade sig fram rakt över oss, tjugo meter upp på jakt efter frukt. Sedan följde en fjärde, ung apa. Vi hade tydligen hittat ett bra övergångsställe.