Chichén Itzá

February 23 in Mexico ⋅ ☀️ 27 °C

Chichén Itzá är en gammal mayastad som funnits sedan 500-talet. På 900-talet invaderades den av itzáfolket som därefter befolkade staden. Ruinerna upptäcktes på 1800-talet och utgrävningar har pågått sedan dess. Platsen är världsarv och tillhör dessutom världens sju nya underverk. Den mest kända byggnaden är Kukulcán-pyramiden, även kallad El Castillo. Den är byggd i nio terrasser, som ska representera de nio himlavärldarna i mayatron, med ett tempel överst. Totalt är den 30 meter hög.

Vi var på plats tidigt, innan de stora busslasterna kommit. Vi tackade nej till alla guider som erbjöd sina tjänster. Det hade förstås varit bra med en guidning, men vi har redan unnat oss det i mayastaden Cobá. Hade det funnits möjlighet att samordna sig med några andra turister så hade det kunnat få ner priset, men det var inte så det funkade…

Titt som tätt klappade grupper av turister i händerna för att höra ett lustigt ljudfenomen när ljudet studsade på pyramiden. Vi försökte också, men det var egentligen bara guiderna som lyckades.

På en av våra bilder kan du se en mur. Det är kanten på en väg, sacbe på mayaspråket. Denna typ av konstruktion förband de olika områdena inom mayastäder, men även mellan städer. Vi har tidigare nämnt Sacbe 1 som gick mellan Cobá och Yaxuná, var 10 mil lång och 10 meter bred. Det fanns även en sacbe på 30 mil mellan Merida och karibiska kusten. Imponerande! Ojämnheter i terrängen fylldes ut med kalksten för att få en platt väg.

Inne på området kryllade det av försäljare av souvenirer. Sortimentet i de olika stånden var mycket lika, med samma pyramidminiatyrer, t-shirtar och sniderier var man än kollade.