Satellitt
Vis på kartet
  • Dag 13

Snorkling i Xcacel

27. februar, Mexico ⋅ ⛅ 28 °C

Typiskt att det dröjde till näst sista dagen innan vi hittade smultronstället. Denna strand har en helt annan atmosfär än de övriga. Man betalar inträde (80 kr) men sedan finns det inte en gnutta kommers! Förbud mot att spela musik, och har man medhavd matsäck får man äta den på parkeringen. Stränderna har i och för sig aldrig varit skräpiga här, men Xcacel var superrent. Eftersom vi inte hade parasoll med oss och inget fanns att hyra blev det lite för soligt för oss när vi inte snorklade, men det var verkligen underbart att slippa gapiga churro-försäljare och inkastare. En strand för naturälskare som vi nog hade återvänt till varannan dag om vi vetat. Och jag hittade ett ledigt strandvaktartorn där jag smög in i skugga och sneglade med ett öga på e-boken och det andra på eventuellt nödställda badare. (Det fanns en riktig badvakt också.)

Revet var ganska stort och ett par meter djupt men inget man behövde lämna ytan för att se. Stora stim av fiskar, några sjöborrar, ganska mycket levande koraller men inte så bjärta.

Filmen visar en grupp näsbjörnar som botaniserade vid parkeringen.