Tarifa naar Meknes via Rabat

October 24, 2022 in Morocco ⋅ ⛅ 31 °C

De eerste nacht in de daktent, super geslapen! De wekker 6.15u was best vroeg. In het donker met de hoofdlampjes op, de boel oppakken zodat we mooi op tijd om 6.50u wegreden richting de haven. Gelukkig kregen we daar nog een setje formulieren die we mochten invullen en er was alle tijd om weer stickers te plakken. 7.45u reden we de auto’s aan boord. Zodra we de haven uitvoeren om 9.00u zag je Marokko al liggen. Prima koffie, kletspraatjes, paspoort afstempelen en 1,5u later waren we in Tanger. Rap van de boot en op naar de douane waar we vervolgens pas 11.45u doorheen waren. Weigerende computers waardoor de auto’s niet geregistreerd konden worden. Groot vermaak met frisbieen vanaf de daken van de jeeps, rugby ballen gooien, campingstoeltjes kwamen te voorschijn. Robert heeft voor menigeen een espressootje gemaakt terwijl Tonny water kookte op het gasstelletje.
    Heerlijk relaxed gewacht tot het probleem zich oplostte. Om een uur of 12 stonden we uiteindelijk buiten. Eerst naar een supermarkt om a) geld te wisselen; b) sommigen een sim kaart te kopen en c) lunch te kopen. Bij de supermarkt was, omdat we zo laat waren de bank al dicht en ging pas om 3 uur weer open.
    Dus onderweg nog ergens geld gewisseld en op naar Rabat naar de residentie van de ambassadeur die daar een lunch voor alle deelnemers had organiseerd. Naast Bowy en Marleen reden nu ook Maaike en Karin met ons op. Maaike en Karin rijden een kanarie gele 4-wheel drive dus die verlies je niet snel uit het oog.
    Over prachtige snelweg gereden met veel landbouw. Veel schapen. Koeien zien er niet heel doorvoed uit. Weer prachtig om in een land te zijn met veel verschillende snelheden in het leven. Paard (ezel) en wagen tot moderne auto’s. Het wisselt naadloos af. Rijden is leuk. Beetje asociaal is de norm maar niet vervelend, Robert vindt het mooi, Tonny ook maar moet wat wennen.

Bij de ambassadeur bij de residentie gestopt. Leuk stel en veel ambassade personeel om ons wegwijs te maken. Prachtige tuin met gras en palmbomen en zwembad. Ze hadden een fijne sit down lunch/diner voor ons. Heerlijk gegeten, een traditionele couscous. Heel gezellig zitten praten en beetje een kijkje gekregen in het werk van een ambassade. Om een uur of 6 afscheid genomen en rijden we naar Meknes. Mooie snelweg met prachtige bergen voor ons. Oppassen geblazen af en toe als er een herder langs de weg staat met kudde schapen.
    Meknes de kleinste van de vier koningssteden, heeft een heel prettige sfeer. We logeren in een riyaad, zeer traditioneel, achter de paleismuren. Slenteren door de souq, veel leven op straat.