Satelit
Tunjukkan pada peta
  • Hari 15

Woestijn bivak

4 November 2022, Mauritania ⋅ ☀️ 35 °C

Tonny heeft niet geweldig geslapen door het gesnurk van Robert. Om half acht opgestaan. Negen uur is er een briefing. Het idee is dat we allemaal (x-ray en Rotary tezamen ongeveer 38 auto’s) langs de weg en dan naar de stad rijden en wie dan water/eten of brandstof nodig heeft dat kan gaan regelen. Daarna zouden we dan in groepen naar de woestijn gaan. Het duurde vrij lang voordat iedereen boven op de heuvel stond en langs de weg. Onze groep had niets nodig dus met Sidi de hoofdgids afgesproken dan wij met 1 gids meteen richting de woestijn zouden vertrekken. Sjeg, de gids aan boord genomen en op weg. Heel stuk asfalt en op een gegeven moment van het asfalt af en daar moesten we wachten. Schaduwnet gespannen tussen twee auto’s en in de schaduw koffie gedronken. Andere groepen kwamen en reden door dus wij ingepakt en met het peugeootje voorop de woestijn in.
    Op een gegeven moment met alle auto’s een grote duin opgereden en daar mooi foto moment gehad. Tonny heeft hem er op gereden Robert kon het niet laten om er ook een keer op en af te rijden. Tof om te doen.
    Verder gereden in prachtig landschap. Onder bomen gestopt en geluncht. Robert komt er achter dat hij het mes wat hij op zijn vijftiende van zijn vader heeft gekregen heeft achter gelaten op de plek waar ze koffie hebben gedronken. Na aandringen van de groep en vooral Tonny gaat hij terug met Sjeg en scheurt met 90-100 km/u terug naar het koffie punt. Sjeg vindt het prima en heeft geen last van de hoge snelheid. Op de plek aangekomen zoeken ze uitgebreid. Kunnen het eerst niet vinden. Sjeg volgt echter het bandenspoor van de landcruiser. Op een goed moment vinden we wel het touw maar niet het mes. We besluiten weer terug te gaan en rijden de eerst paar 100 meter in het spoor heel rustig en opeens ziet Robert het mes liggen. Sjeg springt uit de auto en is nog blijer dan Robert. De alhamdulaleh’s zijn niet van de lucht. Wederom met hoge snelheid teruggescheurd en terug bij de groep waren ze net klaar met de lunch.
    We zijn verder de woestijn ingereden langs een spoor en zijn uiteindelijk op een plek gekomen met wat bomen en heel veel zand. Dat is ons bivak. We hebben niet veel km’s gedaan vanwege het mengen van 4x4’s en normale auto’s. Een van de deelnemers heeft een gat in de radiator en zijn Mercedes wordt door een andere auto 165 km gesleept(15 km door het zand en de rest over weg en een uur daarvan in het donker). Wij komen ook nog een uitlaat systeem tegen die van 1 van onze auto’s blijkt te zijn. De politieescorte neemt deze mee.
    De volgende dag is zowel de radiator als uitlaat gerepareerd en sluiten beide auto’s weer aan.
    We zien geen enkele dromedaris wel heel vlinders.Er wordt hout verzameld voor groot kampvuur. Tonny maakt een heerlijk guacamole. Later worden er wraps gemaakt. Heerlijk. Prachtige plek in de woestijn. We zetten onze veldbedjes van 30 jaar geleden op. Helemaal prima. Enorm kampvuur wordt gemaakt. Wordt gevoed door enorme boom die ėėn van de auto’s het kamp ingesleept heeft.
    Niet al te laat naar bed. Hele heldere lucht met hele grote maan dus relatief weinig sterren te zien. Om drie uur wordt robert wakker en ziet dat er geen maan meer is en een prachtige sterrenhemel.Hij maakt Tonny wakker en draait zich vervolgens om al snurkend in slaap te vallen, Tonny wakker achterlatend met een prachtige sterrenhemel en een oplopende slaapachterstand. De na ht is niet heel koud maar een klein windje maakt het fris
    Baca lagi