Satellit
Auf Karte anzeigen
  • Tag 16

Lemhaisratt strand

5. November 2022 in Mauritanien ⋅ ☀️ 33 °C

Tonny heeft wat meer tijd nodig om te starten na een tweede gebroken nacht. Het wordt duidelijk dat we nu ingedeeld worden in 4x4 groepen en de auto’s die via asfalt zullen gaan. Bowy regelt voor ons 20 liter diesel bij Benny, de eigenaar van het Peugeootje zodat we met iets meer reserve op stap gaan.
    We gaan met 5 auto’s op stap en een prachtige woestijnrit ligt voor ons. We zien ongebruikelijk veel groen gras in de woestijn vanwege het vele water dat eerder in het jaar gevallen is.
    We komen opeens dromedarissen tegen en op een gegeven moment ook een een enorme kudde van meer dan 100 dromedarissen met twee drijvers ook op dromedaris. Echt geweldig mooi gezicht. We zien wederom een woestijnvos, die wegschoot. We kwamen nog een herder tegen die van een van de auto’s een zonnebril kreeg, van een andere auto water en van ons fruit. Zag er geweldig uit met zijn nieuwe zonnebril. Koffie gedronken met een notenkoek uit Groningen. Smaakte nog prima. Iedereen genoot van het spelen in de woestijn met de auto.
    Op een gegeven moment komen we bij de lagune uit waar we langs rijden. Flamingo’s staan in het ondiepe water. Helaas wel weer heel veel plastic langs de waterlijn.
    Achter ons rijdt continue een pickup met 10 politie/militairen. Geheel in groen en ook met volledige matching groene sjaal en donkere zonnebril. Dus die werden onmiddellijk Ninja Turtles gedoopt. Niet geheel duidelijk waar die voor nodig waren maar ze bleven altijd achter de achterste auto. Dus dat was wel makkelijk.
    Temperatuur liep op. De thermometer bij ons gaf op een gegeven moment 59°C aan. We geloven niet dat het klopte maar ruim boven de 40°C was het zeker. De duinen om onsheen waren van dat prachtig dieprode zand. Ogen tekort.

Op een goed moment komen we op het strand bij een dorpje. Daar zijn we gestopt en zijn alle mannen gaan zwemmen. 100 meter uit de kust begonnen een aantal dolfijnen te springen rondom de netten van de vele vissersboten. Schitterend gezicht.
    Nog heel stuk over het strand gereden. Op goed moment moesten we om een punt heen. 1 voor 1 in de lage gearing door het zand. Ging eigenlijk heel makkelijk. Km verder op het strand bivak opgezet. Alle anderen van de groep kwamen daar ook via asfaltwegen. Weer op veldbedjes geslapen. Was lekkere temperatuur en beetje klam. Om 3 uur zag Robert dat de maan nog fel scheen en er weinig sterren waren. Hij heeft Tonny lekker laten slapen. Slapen met golfgeluid op de achtergrond is altijd