Roadtrip Ierland

August 2017
August 2017

Thuis

August 24, 2017 in Belgium ⋅ ⛅ 14 °C

Tegen 05:20 zijn we thuis. Recht naar huis gereden na de ferry en blij dat we er zijn.
    Even slapen en tegen de middag starten we met het uitladen van de camper. Kuisen en tegen 15:00u breng ik hem terug naar de verhuurder. Alles ziet er goed uit buiten enkele kleine krassen van de takken in Ierland. Dat heb je met hele kleine weggetjes.
    Met wat geluk krijgen we onze borg snel terug.

Ierland:
    -Bijna geen vuilbakken onderweg en toch een heel proper land.
    -De meeste parkings zijn niet camper vriendelijk en hebben een hoogte barriere.
    -Zeer vriendelijke mensen
    -Alle persoonlijke land afgezet met leien en stenen muurtjes.
    -Heel mooi land en zeker als de zon schijnt. Het is wat vergelijkbaar met Schotland. (logisch als je de ligging vergelijkt )
    -3352 Km gereden waarvan +-200Km Naar Duinkerke en 590Km in Engeland en nog eens terug langst dezelfde weg
    -Files in Engeland zijn net zo normaal als bij ons alleen blijven de meeste op hun rijvak waardoor er veel minder stress is

Overzet

August 23, 2017 in the United Kingdom ⋅ ⛅ 23 °C

Gelukkig maar en beetje file aan de ring van London. We zijn uiteindelijk tegen 20:00u in Dover en moeten de ferry maar hebben om 02:00u. We proberen om een vroegere boot te nemen.
    Met ons ticket mogen we gratis een boot vroeger of later nemen maar niet nog vroeger of een extra kost van 92€ word aangerekend. Dat is meer dan we betaald hebben dus rijden we de terminal terug buiten mits strenge veiligheidsmaatregelen en eten eerst op een kleine parking. Nog een uurtje wachten en vanaf 22:00u proberen we opnieuw. Nu mogen we gratis de boot van 23:59u nemen en zijn dus 2 uur vroeger in Duinkerke.Read more

Chepstow

August 23, 2017 in the United Kingdom ⋅ ⛅ 19 °C

Eten en beentjes strekken. Een klein gezellig stadje met een gigantisch kasteel. We gaan niet binnen want hebben nog een lange reis voor de boeg. Een kleine wandeling en ergens iets gaan eten is voldoende afwisseling. Van hier uit nog 3,5u naar dover rijden. Vorige keer was dat 3 uur extra file op een zaterdag. Hopelijk vandaag niet hetzelfde.Read more

Llawhaden castle

August 23, 2017 in the United Kingdom ⋅ ☀️ 17 °C

Nog een kasteel om de benen te strekken
    Gratis toegang en rustig gelegen naast een bejaardenhuis. Waarschijnlijk horen ze de drone toch niet.Als we terug wandelen naar de mobilhome worden we vergezeld van een bejaarde vrouw die blij is dat ze men iemand kan praten.

Slaapplaats Strumble Head GB

August 23, 2017 in the United Kingdom ⋅ ☀️ 16 °C

In het donker rijden we de smalle weg op naar de vuurtoren. Echt creepy is het wel en langer dan we dachten maar dat is omdat je trager rijd en het pikdonker is.
    Op de parking staan we onverwacht helemaal alleen.
    Er is veel wind waarvan de mobilhome een beetje schud, af en toe verlicht door de vuurtoren (elke 5 seconden)
    Ideaal om in de morgen te dronen als je alleen bent, je hoeft naar niemand te zien.
    Wat een prachtig zicht.

Rosselare harbour

August 22, 2017 in Ireland ⋅ ☀️ 19 °C

Terug naar Engeland 3:15 u varen.
    In tegenstelling tot vorige keer kan je nu film zien in de bar. Alle banken zijn toch weer snel bezet voor de slapers.
    We zien een film op de iPad, lezen wat om de tijd te verdrijven.

Glendalough

August 22, 2017 in Ireland ⋅ ⛅ 16 °C

Een oud klooster met round tower en 2 lakes in de wicklow mountains.
    In de morgen weinig plaats zodat we op een parking moeten, auto's krijgen mindering maar wij moeten de volle pot betalen en dit voor slechts 2 uur want meer tijd hebben we niet. Buiten het kerkhof zijn er wat stalletje en een gezellige wandeling naar het kleine meer. Eerst de lange weg en dan terug voor de korte weg maar dan aan de juiste kant. Voor het grote meer is er geen tijd meer want we moeten ons schema halen voor de boot.Read more

Bog of allen

August 22, 2017 in Ireland ⋅ ⛅ 16 °C

Het visitor center 'Bog of Allen', het is even zoeken en blijkbaar waren we er voorbij gereden. Het is een zeer klein bordje en bij het oprijden van de parking breken we het lint af omdat we te hoog zijn. Netjes terug plaatsen en dan komt de eigenaar zeggen dat ze eigenlijk gesloten zijn. Buiten de openingsuren laat hij ons toch binnen, alle deuren open en de lichten aan. 5€ inkomen gratis thee. Mooi uitleg en zeer vriendelijke mensen . Het lijkt of ze al lang niemand meer hebben gezien, zo behulpzaam zijn ze. Het center geeft een uitleg over de geschiedenis en het gebruik van BOG,ofwel turf. Dit is de meest gebruikte grondstof hier voor verwarming, er zijn zelfs nog steeds turfcentrales. Het merendeel van de turf is reeds verdwenen en ze moeten steeds dieper graven om goede turf te vinden. Binnen enkele tientallen jaren zal de turf op zijn en dit groeit niet terug. Buiten is er een serre met 'Flytraps', wat een prachtige vleesetende planten. Een beetje uitleg en wat soorten die we over het hoofd hadden gezien maar nu moeten we dit thuis ook kunnen proberen om deze planten te houden. Als we willen vertrekken krijgen we nog wat magazines mee en uitleg over een stuk bog welke we kunnen bezoeken maar hiervoor is er geen tijd. De eigenaar haalt het lint nog weg zodat we rustig kunnen buiten rijden en wuift ons uit. Echt zeer vriendelijk.Read more

Trim castle

August 21, 2017 in Ireland ⋅ ⛅ 18 °C

Het kasteel was de setting voor de film Braveheart. 8 maanden hebben ze hier gewerkt en gefilmd.
    In de film zie je steeds hetzelfde kasteel voor verschillende settings maar uit verschillende hoeken.
    Na de opnames is men het kasteel pas gaan renoveren want het is nu eigendom van Irisch Herritage.
    Het is overdekt en de gids sprak zeer snel maar gaf ons wel een goede indruk van de geschiedenis van het kasteel en de leefwijze toen.Laat op de avond nog iets gaan drinken in de traditionele pub en we overnachten op de 24 uren parking in Trim.

Newgrange

August 21, 2017 in Ireland ⋅ 🌧 16 °C

Ganggraf, een van de bekendste in Ierland van 3200 voor Christus, ouder dan de piramiden en Stonehenge in Engeland.
    Om te bezoeken moet je via het visitor center gaan 16 km verder. Van hieruit met de bus terug maar het is de moeite en de gids was ook goed.