Stefkemac

Joined May 2017Living in: Aartselaar, Belgium

Skaftafell & Jökulsárlón

February 7 in Iceland

Vannacht heeft het gesneeuwd, we krijgen s’morgens de deur niet open want er ligt 20cm sneeuw tegen. Gelukkig dan maar langst de zijdeur. We moeten om 09:00u vertrekken want we hebben een uitstap geboekt om 10:40u . We werden verwacht minstens een half uur voor vertrek en het is nog bijna een uur rijden. De weg is ook ondergesneeuwd en op de parking is het spekglad. De uitstappen zijn volgeboekt en het is een drukte van jewelste. Eerst een veiligheidsblad invullen en dan worden we gecontroleerd op ons schoeisel. Peggy haar botten zijn niet stevig genoeg en ze krijgt er van daar. Verder krijgen we echte ijs crampons, een helm en een ijsbijl. Stipt op tijd vertrekt een volle bus met 26 pers. Als we na 20 min. Aan de voet van de gletsjer aankomen worden de groepen opgesplitst. Er zijn er 12 die een langere toer hebben gekozen. De rest word verdeelt tussen drie gidsen zodat we met 6 personen waren. De gids is heel rustig en veiligheid staat wel voorop hier. Eens we op de gletsjer zijn doen we eerst de ijsgrot, dit is een nieuwe van dit jaar en zal deze zomer waarschijnlijk verdwijnen of instorten. Niet groot maar wel heel mooi. Ondertussen is ook de zon komen schijnen wat het echt af maakt. Dan wandelen we over het ijs verder de gletsjer op en doen een deel van de grotere toer. Onwaarschijnlijk mooi tussen het ijs. Uiteindelijk bereiken we na 3 uur terug de bus en rijden terug naar het vertrek. Materiaal binnen brengen en op weg naar de volgende stop. Fjallsarlon gracier is een uitzichtpunt onderaan een gletsjer waar ze in de zomer boot tours doen maar nu niet wegens dicht gevroren. We waden door de sneeuw en kijken even, veel wind en gaan al snel terug naar de auto. Toch nog even dronen maar hij heeft het moeilijk met de sterk wind. Volgende stop Jökulsárlón, een lagune met zwart kiezel strand en ijsblokken, als set in verschillende blockbusters gebruikt. De lagune is mooi en de uitstroom naar de zee ook, hier is echt zwart zand met blokken ijs op. Prachtig om zien, er zijn zelf zeehonden op het ijs. Volgende stop het Guesthouse Nypugardar maar we vallen bijna zonder benzine, de laatste 50 km geen pompstation meer gezien terwijl het in de rest van de reis elke +_ 30 km een was. We rijden eerst verder tot we een pomp vinden. Het eerste pompstation na +_148 Km rijden is echt op onze laatste dampen, dan 27km terug naar de slaapplaats. Hier eens lekker eten en dan gaan we slapen. We zijn op het verste punt van de reis en moeten vanaf morgen terug richting Reykjavik.Read more

Veel drinken in deze warmte

October 21, 2017 on the Maldives

We hebben al het halve eiland rondgelopen. Nu uitrusten met een mocktail want alcohol hebben ze niet.
    Er zijn slechtere plaatsen om je tijd door te brengen.
    Tegen 16:00u terug op de luchthaven, wat naar de voetbal kijken en tegen 18:30u iets eten in de burger king. Er is niets anders. 20:00u naar de incheckbalie en de bagage afgeven. Rondslenteren aan de taxfree en boarding normaal om 22:15u. Op naar Dubai voor een 6 uur durende tussenstop.Read more

Eten in male

October 21, 2017 on the Maldives

10 uur bezighouden Malé is niet AO makkelijk, wandelen maar eigenlijk is het veel te warm en te druk. Dan maar ergens binnen stappen en iets gaan eten. Als we de menu vragen komt er een rare gast vertellen wat ze hebben. Waarschijnlijk de enige die een beetje Engels praat.

Weeral eten

October 20, 2017 on the Maldives

Programma voor morgen, wachten en nog eens wachten.

Laatste duik van de reis

October 20, 2017 on the Maldives

Helaas maar hopelijk nog een hoogtepunt

Op naar de volgende duik

October 19, 2017, Laccadive Sea

1,5 uur rust tussen eten en volgende briefing.
    Zonnen !
    Eerste duik was weer geslaagd, veel stroming rifhaak was echt nodig.1 haai en 1 manta verder wat kleine zaken.

Wachten op nachtduik

October 18, 2017 on the Maldives

Briefing om 18:00u. Nu op dek naar zonsondergang kijken, er komen steeds meer boten in de buurt liggen, zal druk worden straks !
    Het was druk maar genoeg haaien voor iedereen!

Island hoppen

October 17, 2017 on the Maldives

Souvenir kopen hoort erbij.
    Vandaag helaas geen walvishaai, maar verder wel goede duiken tegen het rif.

Never miss updates of Stefkemac with our app: