Stefkemac

Joined May 2017Living in: Aartselaar, Belgium

Grand-Fort-Philippe

December 29, 2018 in France ⋅ ⛅ 8 °C

Grand fort is enkel de naam van het dorpje, er is helemaal geen fort. Het dorp is gesplitst door de haven met een zeer lange pier. Verder geen mens te bespeuren buiten enkele vissers op de pier. Net voor de haven is een bootje gestrand met het lage tij. Ze proberen er weg te geraken maar moeten wachten tot het water weer opkomt. Ze hebben stukken aan hun roer van op de grond te liggen denk ik. Uiteindelijk graden ze terug in de kleine vaargeul en met bedrukt gezicht varen ze zigzaggend weg. Er is enorm veel wind hier op de open vlakte maar wel mooi. We wandelen dan terug door het dorp waar ook alles dicht is. Enola heeft het zo niet met de wind en komt maar af en toe kijken. Opnieuw alle winkels dicht en amper mensen te bespeuren. We besluiten omdat er net veel te zien is en vooral omdat de kat niet echt om haar gemak is in de mobilhome om maar terug naar huis te rijden. Al die geluiden en bewegingen is niets voor een poes, ook als we we alleen gaan wandelen is ze niet gerust. Uiteindelijk rijden we recht naar huis wat net 200 Km is en arriveren daar omstreeks 18:00u. In de winter moet je dus ergens anders heen.
    De test van de mobilhome in de koude is wisselvallend. Je moet voor de koelkast en voor de boiler (tegen de borstbeveiliging of alle water loopt weg) een extra winterstuk kopen anders werken ze niet goed. De chauffage maakt net te veel lawaai om nachts te laten staan vermits deze net onder het bed ligt. Het koelt ook snel af in de mobilhome. Een echte wintervakantie zit er voor ons niet in want dan moet je ook nog winterbanden en/of sneeuwkettingen kopen. Voor een weekendje is het wel te doen of verder door rijden naar daar waar het warm is.

Grevelingen

December 29, 2018 in France ⋅ ⛅ 8 °C

Een omwalde stad met mooie kerstmarkt. We wandelen langst de omwallingen en door het centrum samen met de poes. Net voor we naar de kerstmarkt gaan dropen we Enola terug af in de mobilhome. Op de kerstmarkt controle van alle tassen en rugzakken aan alle ingangen. Alles is mooi aangekleed en veel streekproducten die hier verkocht worden. Alleen volk is er niet. Het is natuurlijk ook nog maar amper 12:00 uur. Naast het museum staan verschillende dieren en is er een wandelparcour gemaakt met kerstbomen en beelden.Read more

Overnachten

December 28, 2018 in France ⋅ 🌫 5 °C

Na Dunkerque rijden we naar onze overnachtingsplaats ongeveer 27 Km verder in Gravelines. Dit noemen ze de versterkte stad maar dat zullen we morgen pas zien daar we buiten de stad staan. Veel honger hebben we niet dus wat snacks en dan lezen en film zien. Vorige nacht was het koud dus leggen we een dekentje bij vanavond.Read more

Dunkerque

December 28, 2018 in France ⋅ 🌫 4 °C

Nu wandelen we naar het centrum van Dunkerque maar zonder de poes. In het centrum zijn de winkels wel open. Er is een kleine kerstmarkt en een ijsbaan. Op een ander plein is er een wandeling tussen de kerstbomen en huisjes gemaakt met elfjes en kerstmannen. Kei tof. Er staat een kraampje met kunstwerken van een schilder, een schilderij springt er uit maar is veel te groot en te duur. We wandelen via de haven terug naar de camper. Hier een buurt met veel moderne woningen. Totale wandeling 8 Km.Read more

Malo Les Bains

December 28, 2018 in France ⋅ 🌫 2 °C

We maken een wandeling langst het strand samen met onze poes. Ze blijft goed zitten in de draagtas. Een wandeling van 6 Km over het strand waar de film Dunkirk is opgekomen en waar ook in 1940 het drama zich afspeelde. Op het einde van het strand ligt een restant van een wrak dat enkel bij laagtij boven water zichtbaar is. Ze hebben dit laten liggen ter herinnering. Na de wandeling gaan we lekker eten in de mobilhome.Read more

Laatste dag rijden

November 3, 2018 ⋅ 🌙 9 °C

We kunnen vandaag ontbijten vanaf 6:00uur tot 9:00uur. We komen aan in Hirtshals om 9:00uur faroe tijd dus klok een uurtje vooruit zetten. Onze auto staat op dek 4a dus nog 45min. wachten tot we er bij kunnen alvorens we nog 1065km naar huis moeten rijden. Uiteindelijk rijden we van boord om 11:00 uur en komen we thuis aan om 21:35uur na een lange vermoeiende rit.Read more

Dag op zee

November 2, 2018, North Sea ⋅ ☀️ 7 °C

Na een goede nachtrust gaan we om 8:00uur ontbijten. Op dat moment passeren we de Shetland eilanden en dus mooi zicht en lekker eten samen. Nog wat ontspannen en de blog typen vandaag. we gaan wat drinken in de Skybar, zonnen op het zonnedek en wat lezen. Er is bijna geen deining, en Peggy heeft nu pilletjes tegen de zeeziekte genomen waardoor ze een beetje slaperig is maar dat is beter dan ziek. Om 18:00uur gaan de eten in het a la Carte restaurant, voorgerecht gerookte Faroe zalm, daarna lamsbout en als dessert chocolade ijs met een macaron. Nog wat film zien en gaan we slapen.Read more

Eysturoy eiland

November 1, 2018 in Faroe Islands ⋅ ⛅ 5 °C

Vandaag de laatste dag op de Faeröer eilanden. Het druppelt een beetje als we gaan ontbijten. Volgens alle apps wordt het vandaag een schitterende dag zonder regen en met weinig wind (blijkt achteraf dat ze er allemaal goed naast zaten) na het ontbijt laden we de auto in en gaan de sleutel afgeven, net als we vertrekken zien we een prachtige regenboog boven de stad, wat een kleuren, een dubbele met zelfs nog extra banden. Nog nooit hebben we zo een sterke gezien. Opgewekt rijden we nog steeds zonder gps de stad uit richting bergen. Na 10Km in de bergen blijkt dat we de verkeerde richting uitrijden en dus omdraaien en terug naar de stad, nu wel de juiste weg en de regen is gestopt. Op een uitzichtpunt stoppen we en wandelen 50m van de auto weg om te kijken als het opnieuw regent en met een serieuze wind doet dit wel pijn. We rijden verder en ik wil de hoogste berg op rijden via een kleine weg. Na enkele honderden meters slippen we even en blijkt dat de weg bezaaid is met ijs en hagel. Hier heb ik geen banden voor dus de eerst volgende plek zoeken om te draaien. Dat was even spannend, de temperatuur is ondertussen gezakt naar 1graad Celsius wat de plotselinge ijsvorming wel verklaart. Blij dat we heelhuids terug op de oude weg komen is er bij het laatste punt voor we de bergpas verlaten net hagel gevallen en de weg opnieuw bedekt. Tijdens deze steile afdaling die eindigt met een haarspeldbocht is het toch weer schuiven geblazen. Veilig maar iets trager rijden we de verder richting Eiõi helemaal NW van het eiland (Eysturoy) Vermits het pijpenstelen regent rijden we door via de scenic route over de berg naar Gjógv. Er is geen andere weg om dit dorp te bereiken. Mooi klein dorpje met een natuurlijke Gorge waar we in wandelen. De schapen gaan in het dorp van tuin naar tuin om het gras af te grazen, leuk om te zien. Helemaal doorweekt rijden we verder via Funningur, Funningsfjorõur helemaal tot Oyndarfjorõur waar we wandeling maken via de oude cairns naar Elduvik. Het weer is wisselvallig ondertussen en de temperatuur schommelt tussen 1 en 4 graden afhankelijk hoe hoog we in de bergen zijn. In de verte zien we ons schip passeren waarop we straks terug naar Denemarken moeten. Een beetje overdressed starten we aan de wandeling. Gelukkig komt een local ons even de weg wijzen want we geraken niet op het juiste pad. Poortjes door en tussen de schapen wandelen we tussen twee bergtoppen door tot we rond een berg moeten aan de waterkant. Een mens mag hier geen last hebben van Vertigo zo net boven het water op de zeer smalle paden. Alles is nat en slipperig dus draaien we uiteindeljk terug net voor het dorp. Uiteindelijk toch een zeer mooie wandeling geweest. We kleden ons om en rijden terug richting Tórshavn waar we in het winkelcentrum nog iets gaan eten. Om 18:15u gaan naar de terminal om in te checken voor de Norrona. We mogen direct aan boord rijden en gaan naar de kajuit. Een uur voor vertrek nog even terug naar de terminal voor de taxfree refund en om stipt 21:00uur vertrekken we. Onderweg geen WiFi dus weer afkicken tot we in Denemarken zijn.Read more

Het eiland Vãgar

October 31, 2018 in Faroe Islands ⋅ ⛅ 5 °C

Beiden weer zeer goed geslapen en iets na zessen wakker. We gaan eten om 07:15u en als we terug komen van het ontbijt is de zon opgekomen en zien we de lucht mooi kleuren. We nemen ons gerief en we vertrekken richting Vãgar, dit eiland is waar de luchthaven is en waar de meeste de Faroe eilanden binnenkomen. Wij dus niet deze keer. We rijden opnieuw door een subsea tunnel waar we bij terugkomst 100 kronen tol voor moeten betalen. Onderweg mooie zichten nu de zon hier en daar door de wolken schijnt. Onze eerste stop is voor de wandeling langst het meer Leitisvatn naar de Traelanípa punt, deze vertrekt net na het dorp Mióvágur voor een 3 uur durende roundtrip. Een mooie wandeling met op het einde een stevige klim naar de 142m hoge punt vanwaar we het speciale zicht hebben op het meer, daarna dalen we af naar de kleine waterval Bøsdalafossur welke de overloop van het meer is. Als we terug willen gaan komt de zon opnieuw opzetten maar de punt opnieuw beklimmen zien we niet meer zitten. We wandelen terug naar de auto en rijden dan voorbij de luchthaven naar het dorp Gásadalur. Dit dorp was tot 2006 het meest afgelegen dorp van de Faroe eilanden. Toen is er een tunnel gemaakt en nu is het makkelijk bereikbaar. De tunnel is wel 1 rijvak dus weer opletten voor tegenliggers en tijdig in de inham met de lichten uit laten hem passeren. De zon schijnt maar net als we de waterval en het dorp willen fotograferen komen de wolken ervoor. Das even balen, 20m voor het uitzichtpunt. We blijven toch proberen om een goede foto te nemen en daarna wat dronen. Na een half uurtje komt de zon terug opzetten en met de juiste foto kunnen we terug vertrekken richting Tórshavn. De zon verdwijnt voor vandaag achter de wolken.Volgende stop een bezoek aan het cultureel centrum van de Faroe het Nordic house. Ik dacht dat dit over de geschiedenis van de Faroe eilanden ging maar was dus fout. We mochten wel gratis de verschillende zalen bezoeken 🙁. Dan maar in de gietende regen naar de National Gallery van de Faroe eilanden. Niet veel verder over het mooie voetbal stadion maar tegen dat we eindelijk de ingang hebben gevonden komt er enorm veel plaats op de kleine parking vrij want alle personeels leden gaan naar huis. Het is dus net gesloten. Het hoogseizoen is voorbij en dat zie je aan alle winkels en andere diensten die vroeg sluiten of zelfs niet open zijn. Zover onze culturele uitstap voor vandaag. Dan maar naar hotel en een wandeling door de stad. Hier kopen we wat souvenirs en gaan iets halen om te eten. Daarna bloggen, douchen, film zien en ons gerief verdelen voor morgen wat we aandoen en wat er op de boot mee moet nu we weten dat je in de auto niets meer kunt nemen en we vorige keer ons zwemgerief vergeten waren. Het weer was vandaag dus overwegend zonnig, een strak windje van 10m/s en tussen de 7°C en 3°C afhankelijk hoe hoog we waren. In de tunnels is het 12°C. Na 16:00u heeft het een uurtje geregend. Vandaag ook 19000 stappen gedaan wat ongeveer 14,5 Km is.Read more

Never miss updates of Stefkemac with our app: