August 2017

Dowth

August 20, 2017 in Ireland ⋅ ⛅ 14 °C

Na toch even zoeken naar een slaapplaats besluiten we naast de weg te stopen aan een ganggraf dat gratis te bezichtigen is . Je kan er niet in maar wel op en rond. Het regent bijna heel de tijd maar we gaan toch even wandelen in het hoge gras.Read more

Mariatche

Dit lijkt de cone van een vulkaan.

Famine museum

August 20, 2017 in Ireland ⋅ 🌧 14 °C

Je ziet en leest veel over de Famine tijd. Onderweg zien we een bord naar een Famine museum en besluiten dit te bezoeken. Het is een zeer onduidelijk museum, de uitleg die we kregen paste niet men de indeling van het museum en ze sprongen echt van de het ene punt naar het andere zonder duidelijke connectie. Meer vrager erna dan ervoor maar als we buiten komen is het eindelijk gestopt met regenen. (16:49u) 😂 Onvriendelijk waren ze ook nog want eens buiten mocht Peggy niet terug binnen om de wc te gebruiken. (10 min. voor sluitingstijd)Read more

Mariatche

Je hebt er toch geen honger aan overgehouden?

Boyle abby

August 20, 2017 in Ireland ⋅ 🌧 13 °C

Onderweg stoppen we in Boyle aan de abdij. Ze ligt op het kruispunt aan een grote weg en je kan de buitenkant en een groot deel van de binnenkant reeds van op straat zien. Het is een prachtig gebouw met glazen dak en gevel in verwerkt. Vermits een groot deel toch buiten is en het regent en de inkom te te duur is besluiten we om niet binnen te gaan.De grijze luchter werken op ons humeur!Read more

National famine memorial

August 20, 2017 in Ireland ⋅ ☀️ 13 °C

In Murrisk is een berg die bekend is om een bedevaartsoort. Aan de overkant van de parking is een Famine memorial gebouwd. Hoe dichter je bij het schip komt hoe luguberder het is.
    Het was goedkoper voor de landeigenaars om tijdens de hongersnood hun personeel en/of boeren op een schip te zetten en naar Amerika te sturen dan ze eten te geven. Veel van hen kwamen niet levend aan. Tja, de berg hebben we niet beklommen want die was te stijl, te gevaarlijk en te hoog (in de mist)Read more

Veerle Van hoof

Beetje grellig hé☠️

8/20/17Reply
    Mariatche

Je moet goed zien, leek eerst prikkeldraad!

Aasleagh Falls

August 19, 2017 in Ireland ⋅ ☀️ 14 °C

We zoeken een slaapplaats en parkeren aan Killary harbour. Een grote parking aan het meest inlandse stuk van de atlantische oceaan. Tijdens de wereldoorlogen kwamen zelfs de duikboten tot hier. We eten in een village gril maar omdat de plaats zo open is en we toch wel wat wind verwachten rijden we nog 5km verder naar de parking van de watervallen.
    Stefaan gaat nog wat dronen boven de rivier maar blijft iets te lang weg zodat Peggy ongerust werd. Soms vergeet je de tijd als het leuk is.
    We slapen aan de watervallen Aasleagh Falls lekker rustig en morgen starten we onze terugweg. Helaas geraken we niet rond met onze lijst. Das dus een reden om nog eens terug te komen.

Kylemore abbey

August 19, 2017 in Ireland ⋅ ☀️ 14 °C

Een landhuis gebouwd in 1868 door rijke Engelsman. Later verwaarloosd achtergelaten en in 1920 gekocht door Ieperse nonnen die door de oorlog België hebben verlaten.Ze restaureerden het landhuis en nog steeds leven er nonnen. Tevens is het een meisjeskostschool. De inkom is prijzig maar maar omvat ook de grote victoriaanse tuinen en gotische kapel. Het is een fotogeniek plaatsje met het spiegelend meer dat het ondertussen bekend staat als een iconisch beeld van de Connemara.Read more

Zijn die er nog?

Stefkemac

Zijn hier in 1920 aangekomen, dus heel oud nu dus waarschijnlijk andere nonnen nu. Is nog een werkende klooster.

Wandelen in de Connemara

August 19, 2017 in Ireland ⋅ ☀️ 15 °C

Bij de Glengowla mines hadden we een leuke babbel met de eigenaars en deze rade ons aan om hier te gaan wandelen waar het mooi, rustig en niet moeilijk was. Een uitstekende keuze. We wandelen naar een kerkje hoog in de bergen in een grot waar vroeger toen het verboden was om godsdienst uit te oefenen verboden missen werden georganiseerd. Op prospectie voor Lynn .Read more

Maar niet gevonden?

Stefkemac

Jawel kei tof maar niet voor hoge hakken en een sleep

Glengowla mines

August 19, 2017 in Ireland ⋅ ☀️ 14 °C

We kunnen nog juist aansluiten bij een groep die vertrekt in de mijnen. Hierdoor missen we de intro die al gegeven was in het kleine museum maar dat krijgen we dan na de rondleiding. In 1850 groef men naar galeniet (dat bestaat uit lood, zink en een beetje zilver) in deze mijn, voornamelijk om kogels en gereedschappen van te maken.Eens de ader op was, is de mijn verlaten en pas in de jaren 1970 terug gevonden.Read more

Aughnanure Castle

August 19, 2017 in Ireland ⋅ ☀️ 14 °C

Een pittoresk kasteel in een prachtige locatie.
    Als we aankomen giet hij pijpenstelen, goed aankleden en tegen we 20m verder zijn houd het op en komt de zon erdoor. In het bos verscholen is de ingang van het kasteel, heel mooi en goed onderhouden is het binnenin. Overal wit gekalkt wat wel onze smaak is en blijkbaar was het overal zo in de burchten in die tijd. We wandelen helemaal tot boven en genieten van het kasteel.Read more

Greta Vercauteren

Ziet er een fantastische reis uit,mooie natuur,het weer neem je erbij,groetjes