Leon

April 26, 2022 in Nicaragua ⋅ ☁️ 14 °C

Onze eerste stop in Nicaragua zat al meteen goed: we verbleven een weekje in het pittoreske stadje Leon! De Spanjaarden hebben hier een duidelijke architecturale invloed achtergelaten met kleurrijke huizen, kerken en een prachtige kathedraal omgeven door het centrale park als gevolg. De kathedraal werd (gedurende maar liefst 130 jaar!) opgetrokken uit lavasteen, wat ervoor zorgt dat het witte uiterlijk continu opnieuw bijgeschaafd moet worden met witte verf. We waren hiervan inderdaad getuige toen we op het dak van het gebouw al zwetend en puffend in de volle middagzon het zicht stonden te bewonderen. Hoe die schilders stonden te werken in jeans en sweater is ons een raadsel!

Leon heeft een heel erg rijke geschiedenis gekenmerkt door een lange en bloederige volksrevolutie tegen de dictatuur die in Nicaragua heerste tot 1979. Ondanks deze overwinning blijft Nicaragua tot op de dag van vandaag een land met veel politieke turbulentie waarbij het imperialistische gedachtegoed keer op keer de kop in gedrukt moet worden. Een donker overblijfsel van de grote revolutie is het Spaans fort aan de rand van de stad dat werd omgebouwd tot gevangenis waar iedereen die ervan verdacht werd een rebel te zijn jarenlang vreselijk sadistische folteringen moest ondergaan. Dit bezoeken gaf toch wel een heel vies gevoel!

Leuker zijn de vele muurschilderingen verspreid over de stad die de geschiedenis uitbeelden, net als het museum van de revolutie. Grappig en verontrustend was dat het dak van het gebouw vol (kapotte!) golfplaten onderdeel van de rondleiding was... maar goed, we leven nog en hadden een prachtig zicht op de stad en de kathedraal!