Reisdag Honduras

June 15, 2009 in Honduras ⋅ ⛅ 30 °C

Zozo....dat was me het dagje wel! Gisteravond hebben we nog een hele gave avond hadden gehad met live muziek van Sol Latino (wat kunnen die jongens spelen) in la Pena in Antigua! Het was zelfs laat geworden! Ondanks dat we tijdens het eten nog aan het rekenen waren geweest om uit te komen met onze laatste Quetzalles ben ik toch nog van tafel gegaan voor een sprint naar de ATM om onszelf nog te kunne trakteren op een cocktail " coconut dream" (feestje voor Margreet) en een CD van de groep te kunnen kopen.....kunnen we nog eens nagenieten!
    Om 3.30 ging de vrolijke beltoon van onze nieuwe "latin Nokia" waarbij Heleen al snel de snooze functie had gevonden. We schrokken ons echter rot toen de bel van de voordeur van onze hostel ging en dachten dat de shuttle al voor de deur stond.....gelukkig niet, de Scandinavische meisjes (taaltje blijft altijd lachen) kwamen terug van een avondje stappen. Zij er in...wij er uit, en niet lang erna verscheen ons busje voor de trip naar Copan, Honduras. Aan boord twee chauffeurs, twee Amerikanen, twee locals en met ons erbij vijf Nederlanders. De laaste local werd net voor het verlaten van de stad opgepikt en begon gelijk een luid gesprek met de chauffeurs....daar gaan we weer dachten we! Het werd een plankgas race door Guatemala City (snel vergeten), over tweebaans "snelwegen" met hele grote lange vrachtwagens, over slingerende bergwegen, met heel veel linke inhaal manouvres....tot we stopten bij een wegrestaurant. Niet om te pauzeren, maar om alle rugzakken op het dak vast te binden zodat er nog twee ouders met twee kleine kinderen mee konden. Tijdens het laden van het dak konden we de benen even strekken. De banden van de bus hadden wederom weinig rubber....sterker, hier en daar was het canvas zichtbaar. We vervolgden onze reis met de andere chauffeur welke op een andere rijschool les had gehad....gelukkig wat rustiger wat het mogelijk maakte om af en toe een oogje dicht te kunnen doen. Na nog een tussenstop van 50 minuten te hebben gehad kwamen we rond een uur of tien bij de grens aan van Honduras. En het ging wederom erg makkelijk: eerst naar loket 4 om uit te checken uit Guatemala (kosten 20 Quetzal per twee personen), daarna naar loket 1 voor toegang tot Honduras....nog een extra lijstje invullen met je naam en je paspoortnummer en 50 Quetzal betalen. De laatste Quetzals kon je gelijk bij "een mannetje" omruilen voor Lempidas.....de koers was redelijk! Hola Honduras!!!!
    De eerste indrukken zijn goed! Het is een mooie groene omgeving...en Copan is een leuk stadje. Op naar nieuwe avonturen!!