Isla Grande

October 26, 2009 in Panama

Aangezien het in Panama City al die tijd zulk mooi weer bleef, terwijl het volgens de forecast op internet zou moeten stormen, hebben we de gok genomen om verder te gaan reizen richting de kust. eerst hadden we nog het idee om terug te reizen naar Bocas del Torro maar we besloten te verkassen naar Isla Grande an de Caraibische kust. Mocht het slecht weer zijn dan kunnen we daar vandaan makkelijk weer terug, of een zeilcruise regelen naar Colombia.
    Met de bus was het prima te doen want de wegen zijn echt fantastisch hier in Panama. De tussenstop in Colon was heftig. We hadden al gelezen dat dit de meest gevaarlijke stad van Panama was en we waren erg waakzaam bij het overstappen op de andere bus. Veilig achter het glas konden we de stad goed bekijken.....en inderdaad....dit is nog veel heftiger dan Santa Ana in El Salvador. Hier moet je niet over straat....en zeker niet ´s nachts...wat een enorme bende!!
    Wel weer bijzonder te ervaren dat je met een half uurtje bussen in een compleet andere wereld bent...en een uur later op een kleine watertaxi overstapt en de witte stranden van Isla Grande tegemoet gaat.
    Vlak bij de aanlegsteiger vonden we een kamer bij Hotel Candy Rose en gingen we eerst wat drinken en het eiland verkennen. Daar waren we snel mee klaar....het eiland is 5 bij 1,5 kilometer....en telt één hoofdplaatsje met 300 inwoners. Daarnaast zijn de twee mooiste stranden ingenomen door ¨resorts¨ ......een jaar of twintig geleden waren dit waarschijnlijk nog ¨toptenten¨.
    Helaas dat de andere drie stranden inmiddels opgeslokt waren door de zee en dat het eiland flink vervuild was......jammer, want het is een mooie stek!
    We zijn vier dagen gebleven....en hebben veel gezwommen.....veel mooie schelpen gezocht....gelezen en geluierd!
    Eén middag hebben we ons op een onbewoond eiland met een mooi wit strand laten afzetten met twee snorkelsetjes en wat koek en zopie voor de rest van de middag. Een echt onbewoond eiland....met z´n tweetjes....samen een kokosnoot uit de boom stoten voor de lunch....mooie vissen gezien op de klif.....schelpen zoeken.....genieten van de rust en hopen dat het bootje aan het einde van de middag ons weer komt oppikken. Gelukkig!!