Quito

January 12, 2010 in Ecuador ⋅ ⛅ 19 °C

Zo,

We zijn gisteren aan het einde van de middag aangekomen in Quito Ecuador. De reis was lang maar redelijk voorspoedig. Nadat we onze laatste dansles hadden gehad zondag zijn we gaan pakken en hebben we nog geprobeerd om twee uurtjes rust te pakken. Voor de laatste keer zijn we de sexta opgelopen om wat te eten en vervolgens zijn we iets voor acht uur met de taxi vertrokken naar de Terminal Sur van Cali......met een vrolijke taxi chauffeur....lekkere salsa uit de radio....en met een rotgevoel. Een beetje hetzelfde gevoel als toen we Granada in Nicaragua verlieten. We hebben een erg leuke tijd gehad in Colombia!
    Bij de terminal van onze busmaatschappij was het een enorme drukte...toch vertrokken we op tijd naar Ipiales...de laatste halte vóór de grens met Ecuador.
    We mochten van de chauffeur de laatste twee stoelen achterin de bus nemen...achter twee latino´s....welke beide Hollands bleken te spreken. De één, een Chileen, had in 2003 een jaar in Groningen gestudeerd en sprak nog perfect Hollands.......de ander, een Peruaan van origine, woont in Amsterdam....en was onderweg naar Peru om familie te bezoeken.
    Om 6.30 uur, na een ijskoude nacht in de airco en nauwelijks geslapen te hebben, kwamen we bij de grens aan. Bijna 3 uur later hadden we uitgelogd en ingelogd en waren we met de taxi onderweg naar Tulcan....het eerste plaatsje in Ecuador waar vandaan bussen richting Quito vertrekken. Heleen ging met haar stadgenoot dollars pinnen (USA Dollars is de munt eenheid van Equador) en nam op de terugweg wat verse warme broodjes mee voor in de bus. Om tien uur waren we op weg naar Quito....nog eens een uur of 6 voor de boeg in een reguliere streekbus.
    Er werd veel gestopt onderweg....veel peages....vier paspoort controles waarbij mensen uit de bus werden gezet...het gangpad in de bus stond regelmatig vol....een periode hebben we met z´n drieën op twee stoelen gezeten....de chauffeur reed erg hoekig....regelmatig kwamen er verkopers aan boord met etenswaren....en uiteindelijk later in de middag kwamen we aan in Quito op de terminal Norte....maar dat bleek niet de terminal bij het oude centrum te zijn. Quito is een langwerpig gevormde stad en dus moesten we nog een uur bussen voordat we op de terminal Sur waren.

Eindelijk...we waren beide gaar!
    We hebben een taxi genomen (nog ruim 40 minuten) naar ons Hostal...Jumbo Lodge. Onze koffers neergegooid en even de stad ingelopen om wat te drinken en te eten. Daarna zijn we een paar uurtjes plat gegaan en werden we rond 21.00 uur wakker. Het werd ons sterk afgeraden om lopend de stad in te gaan omdat alles reeds dicht was en het gevaarlijk op straat was. We hebben een taxi genomen naar het nieuwe centrum waar een veilig uitgaansgebied is met bars, restaurants en discotheken...een paar straatblokken bij elkaar. We hebben ons neergestreken in een Thais restaurant en hebben weer eens wat anders gegeten.

Voor drie dollar stonden we weer aan de andere kant van de stad voor ons Hostal....en lagen we snel in bedje.....dicht onder de evenaar...