• Day 257

Quite Quito

January 16, 2010 in Ecuador ⋅ ⛅ 19 °C

Quito is een leuke stad. Met name het oude centrum is leuk....mooie straten met oude gebouwen....veel kerken en musea....en gewoon ergens zitten en mensen kijken is de moeite waard.

Als we de steile weg naar de stad aflopen passeren we een winkeltje waar muziek instrumenten worden gemaakt. We kijken altijd even waar hij mee bezig is....een mooie zwarte gitaar...dan weer een blauwe viool...of een ander mooi gelakt instrument.

Een stukje verderop zit de Ecuadoraanse variant op de Zwarte Lantaarn....al ziet de etalage er iets anders uit...en is de kwaliteit van de pakken iets anders. Je kunt je verstelwerk hier gewoon op de hoek van de straat laten doen. Iedere dag zit er een rij vrouwen met ouderwetse Singer naaimachines (met voetbediening) te wachten op klussen....er is alleen geen paskamer.

We zwerven regelmatig door de oude stad en schieten mooie kiekjes. Ondanks dat er na 19.00 weinig meer te doen is en het gevaarlijk op straat is vinden we de stad leuker als andere grote steden welke we bezocht hebben als Bogota en San José.

Onderweg altijd even ergens stoppen om een vers sapje te laten persen en even uit te hijgen van het klimmen en het dalen....er is bijna geen rechte weg te bekennen in Quito...

Verder heb we het San Fransisco Klooster en museum bezocht. Wat voornamelijk bijzonder was door een mooie tour in gebroken Engels.
    Er waren allemaal voorbeelden van de ¨Quito School¨. De Quito school bestaat uit een groep Ecuadoriaanse kunstenaars die in de koloniale tijd onderwezen werden door de Spaanse overheerser in het maken van religieuze kunst.
    Ze gaven er echter wel een heel eigen draai aan zo zijn beelden veel realistischer en de beelden van Jezus veel en veel bloediger dan ¨westerse¨ afbeeldingen van heiligen. Ook kunnen de Jezus afbeeldingen van de Quito School herkend worden aan een grotere ruimte tussen zijn grote teen en der rest van zijn tenen...
    Zo vertelde onze gids dat enkele beelden er zo realistisch uitzagen omdat er menselijke schedels voor gebruikt zijn. Geen reeds overleden mensen..nee mensen die zelfmoord pleegden om hun schedel af te staan aan de kunstenaar. In de 18e eeuw was dat een manier om voor je zonden vergeven te worden.
    Nog een ander leuk weetje was dat één van de schilders een van zijn modellen omgebracht heeft om een zo goed mogelijk voorbeeld te hebben voor zijn schilderij van de stervende Jezus....
    Rare jongens die Quitonezen.....wij hebben de lunch overgeslagen die middag.

Vlak bij ons hostal in de buurt is een enorm pand (lijkt op een oude parkeergarage...we hebben iets met parkeergarages) waar je dagelijks kunt ontbijten en lunchen. Allerlei traditionele gerechten kun je hier eten...soepen met pasta en kaas....of met kip, mais, aardappel en avocado.....gerechten met aardappelpuree, rijst varkensvlees en popcorn (een hardloper)....soep met kalfshoeven....enfin, het is leuk om bij één van de vele kraampjes te neuzen wat de dames vandaag gekookt hebben en plaats te nemen aan één van de tafeltjes in het midden en je te laten verrassen.
    Overigens eten we ´s avonds gewoon in ons Hostal. Iedere dag kookt Maria een heerlijke maaltijd voor ons met veel groenten, dagelijks een verse salade. een toetje en een vers fruitsapje. We hebben een winkeltje gevonden waar één soort witte wijn verkocht wordt....een Italiaanse semi sec wijn....en die is nog redelijk te drinken. Dus daar doen we dan een glaasje van bij het eten.

Voor de rest is het gewoon leuk om ergens te gaan zitten en mensen te kijken...en op de plaat te schieten...